چرخه معیوب اکران در سینماها/«مولانا» شاعری از جنس زمان

17:43 - 08 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۰۶۸۳
هشتمین روز از مهرماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به فرارسیدن روز بزرگداشت مولانا یکی از شاعران برتر کلاسیک کشور اشاره کرد.

- هشتمین روز از مهرماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به فرارسیدن روز بزرگداشت مولانا یکی از شاعران برتر کلاسیک کشور اشاره کرد.

«مولانا» نابغه‌ای برای تمام دوران‌ها/شاعری که به علوم زمان خود احاطه داشت

«مولانا» نابغه‌ای برای تمام دوران‌ها/شاعری که به علوم زمان خود احاطه داشت

کاظم کامران شرفشاهی در گفت‌وگو با پیرامون اشعار مولانا گفت: جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی یکی از چهره‌های بزرگ در عرصه شعر و ادبیات فارسی محسوب می‌شود، البته باید مولانا را به عنوان شاعری جهانی و فراملی شناخت، آوازه این شاعر بزرگ مرز‌های ایران را در نوردیده و فراملی شده است. 
 
***اندیشه‌ مولانا
 
وی در همین راستا ادامه داد: سالهاست که اندیشه‌های مولانا مورد مطالعه قرار گرفته و مورد توجه سخن سرایان و اندیشمندان بزرگی همانند گئورگ ویلهلم فریدریش هگل که خود قله فلسفه غرب محسوب می‌شود بوده، هگل از مولانا به عنوان رومی برتر در حوزه فلسفه یاد می‌کند و این نشان از عظمت فکری این دانشمند و شاعر بزرگ دارد، در قرن حاضر نیز شاهد استقبال مخاطبان از آثار مولانا هستیم و بسیاری از چهره‌های ادبی و فلسفی جهان از این شاعر بزرگ با احترام یاد می‌کنند. 

شرفشاهی مولانا را از بعد ادبی مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: به گواه سخنان بر جای مانده از مولانا و تاکیدات بزرگان هم دوره وی می‌توان به طور قطع اعلام کرد که مولانا نابغه‌ای در قرن خود و تمام دوران‌ها بوده است، این شاعر بزرگ پارسی زبان به تمام علوم زمان خود احاطه داشته است و در قالب‌های گوناگونی طبع آزمایی کرده است که شاخص‌ترین آنها آثار مثنوی، رباعی و غزل بوده است، لذا کتاب «مثنوی معنوی» وی به تعبیر اقبال لاهوری «قرآن منظوم» بوده که نشانگر الهام پذیری، آشنایی و احاطه مولانا به قرآن کریم و آیات و روایات بوده است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

شروع ناامید کننده «آبادان یازده ۶۰» در پاییز سینما

 - سینمای کشور بعد از شیوع بیماری کرونا روزهای تیره‌ای را پشت سر گذاشته است، سینمایی که بعد از ماه‌های طولانی تعطیلات به امید بازگشایی مانده بود اما بعد از بازگشایی با فروش بسیار اندکی در اکران تابستان روبرو شد. 
 
تیر ماه امسال سالنهای سینما بعد از چهار ماه تعطیلی بار دیگر میزبان مخاطبان شدند اما پس از سه ماه تنها عایدی بازگشایی سینماها شکست فجیع تمامی آثار در گیشه بود، اتفاقی که بدون شک تهیه کنندگان را در شرایط بدی قرار می دهد، از سویی اکثر سازندگان آثار نسبت به نبود حمایت های مالی گلایه می کنند.
  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

شکست آثار سینمایی در اکران تابستان باعث شد تا بسیاری از منتقدین بازگشایی بدون برنامه سینما‌ها را هدف قرار دهند، اما چرخه اکران بی توجه به این انتقادات سه فیلم تازه را به عنوان نمایندگان اکران پاییزه راهی سینما‌ها کرد، آثاری که در سه روز نخست خود موسوم افتتاحیه جمعا به فروشی نزدیک به ۸۰ میلیون تومان رسیدند.

اکران فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی حسن کلامی از چهارشنبه ۲۶ شهریور در سینما‌های سراسر کشور آغاز شد. اثری با مضمون دفاع مقدس که به دلیل قصه گویی درست و همچنین استفاده از بازیگران یکدست مورد اقبال اهالی رسانه و مخاطبان قرار گرفت. 

علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در این فیلم سینمایی ایفای نقش می‌کنند.

آبادان یازده ۶۰ اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق خواهد پرداخت. این فیلم سینمایی موفق به دریافت سیمرغ طلایی مقاومت در جشنواره سی و هشتم فجر شد و همچنین در میان ۵ فیلم برتر تماشگران در این دوره از جشنواره شد.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مردم غیور آبادان ... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!.

این فیلم در نزدیک به چهارده روز ابتدایی اکران به فروشی معادل ۴۱۹,۹۳۰,۵۰۰ ریال دست یافته است، رقمی که نشان می دهد سینما همچنان بر مدار شکست اقتصادی پیش می رود، مشخص نیست که مسئولین سینمایی کشور چرا در نزدیک به هشت ماه از شروع بحران کرونا هنوز به راهکاری مناسب برای اکران دست نیافته اند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

سریال «بهروز افخمی» رمضان سال آینده روی آنتن می‌رود

محمد فیلی در گفت‌وگو با ، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر در شهر گرگان اسکان دارم، طی ماه گذشته برای بازی در سریال «رعد و برق» جلوی دوربین بهروز افخمی رفته ام و به امید خدا تا ماه آینده نیز درگیر این اثر هستم. 

وی درباره کیفیت سریال تازه «بهروز افخمی» افزود: مگر می شود که افخمی اثری را بسازد و آن اثر بد از کار در بیاید، وی به شدت کارگردان دقیق، با نبوغ و منظمی است، بر تمامی بخش های کار مسلط است و مطمئنم که رعد و برق هم اثری با کیفیت خواهد شد.

  • بیشتر بخوانید: 
  • برای مشاهده آخرین گفت‌وگوی فیلی پیرامون «خروج» اینجا کلیک کنید

بازیگر سریال «مختارنامه» ادامه داد: فیلمنامه رعد و برق به شدت متفاوت است، اثر درون مایه بسیار قوی داشته و روایتی از سیل سال گذشته و تاثیرش بر زندگی یک روحانی است، به شخصه تاکنون نقشی این چنین بازی نکرده بودم، هرچند نقش چالشهای فراوانی دارد اما من به عنوان بازیگر تشنه همین چالشهای تازه هستم. 

وی درباره سایر بازیگرانی که با آنها همبازی شده اضافه کرد: در حال حاضر تمامی سکانسهای من در همان شهر آق قلا فیلمبرداری می شود، لوکشین بازی من در یک کلبه روستایی است، کلبه ای که شخص آن روحانی در آن زندگی می کند، جالب آنجاست که سایر بازیگران این سریال همان خانواده اصلی آن روحانی هستند که من جای وی بازی می کنم. 

بازیگر سریال «روزی روزگاری» در همین رابطه تاکید کرد: بازی در کنار نابازیگران سختی خود را دارد، اما جالب است که آن خانواده تمامی فیلمنامه را به وضوح درک کرده اند، البته این هنر بهروز افخمی است که از نابازیگران تا این حد بازی می گیرد، اما بنا به بکر بودن این نابازیگران اتفاقات جالبی در این چند روز فیلمبرداری افتاده است. 

وی درباره آخرین مراحل فیلمبرداری «رعد و برق» اضافه کرد: این سریال در استانهای تهران، خوزستان و گلستان فیلمبرداری می شود، در حال حاضر پروژه در استان گلستان مشغول کار است، به امید خدا بعد از این مرحله به خوزستان نقل مکان خواهیم کرد. تا آنجا که می دانم تا اواخر پاییز مشغول فیلمبرداری این پروژه خواهیم بود.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

آواتار 2

فیلمبرداری «آواتار ۲» به پایان رسید

- جیمز کامرون کارگردان مطرح سینمای هالیوود از پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «آواتار ۲» خبر داد، وی همچنین اعلام کرد که تنها پنج درصد از فیلمبرداری نسخه سوم فیلم سینمایی «آواتار ۳» باقی مانده است.

جیمز کامرون در نشست جهانی اتریش و طی یک ویدیو کنفرانس با آرنولد شوارتسینگر او را در جریان شرایط تولید «آواتار» قرار داد. کامرون در ادامه افزود که تیم مشغول فیلمبرداری سکانس‌های باقیمانده اکشن-زنده است. کامرون تصریح کرد که به دلیل پاندمی ویروس کرونا، گروه فیلمبرداری تقریبا چهار ماه و نیم از برنامه عقب ماندند.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «آواتار ۲» یکی از محبوب‌ترین سه بعدی‌های سینمای هالیوود از پاییز سال ۲۰۱۷ آغاز شد. این در حالی است که چندی پیش جیمز کامرون از به تعویق افتادن ساخت این فیلم به دلیل مشغولیت خود در پروژه‌های دیگر خبر داده بود.

  • بیشتر بخوانید: 
  • برای مشاهده آخرین اخبار سینمای هالیوود اینجا کلیک کنید

سیگنوری ویور بازیگر اصلی این اثر پیش از این از آغاز فیلمبرداری این فیلم در پاییز خبر داد و گفت که تمریناتمان برای شروع تولید آواتار ۲ را آغاز کرده‌ایم. کیت وینسلت، زوئی سالدانا، دیوید تولیس، اونا چاپلین، استیفن لانگ، سام ورتینگتون از جمل بازیگران نسخه دوم آواتار هستند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

کتاب «گلوله‌های داغ» نگاه مردم کربلا به زائران «سیدالشهدا (ع)»////// مصاحبه

«گلوله‌های داغ» روایتی جذاب از لحظات زائران حسینی در مسیر پیاده‌روی اربعین

رضا کشمیری در گفتگو با پیرامون مضمون کتاب «گلوله‌های داغ» گفت: کتاب «گلوله‌های داغ» کتابی است که پیرامون خاطرات پیاده‌روی اربعین نوشته شده است. خاطرات این پیاده‌روی با یادی از روحانی شهید محمدمهدی آفرند در کاروانی ویژه نوشته شده و رخداد‌ها و جذابیت‌های این راه عظیم را بیان می‌کند.

وی در همین راستا ادامه داد: کتاب در بردارنده وقایع، رخداد‌ها و حتی در مواردی لحظاتی طنز است که با ریزبینی به آن پرداخته شده است، از سوی دیگر همراهی فرزند شهیدی که دچار معلولیت ذهنی بوده لحظات جذابی را برای کاروان به آورده که در کتاب ثبت و توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

کشمیری علت نام گذاری کتاب باعنوان «گلوله‌های داغ» را بیان کرد و افزود: مقام معظم رهبری در روز اربعین سال ۱۳۵۲ در مسجد «امام حسن مجتبی (ع)» مشهد، سخنرانی‌ داشتند و عاشقان حضرت «سیدالشهدا (ع)« در پیاده روی اربعین را به «گلوله‌های داغی» تشبیه کردند که به قلب دشمن فرو می‌روند. من با شنیدن این سخنرانی علاقمند شدم تا نام کتاب را «گلوله‌های داغ» بگذارم. البته باید یادآوری کرد که پیاده روی اربعین در زمانی که مقام معظم رهبری این سخنرانی را انجام دادند بسیار سخت بود، زیرا رژیم بعث اجازه این پیاده روی را به زائران نمی‌داد و آنان این کار را به عشق «سیدالشهدا (ع)» مخفیانه برگزار می‌کردند لذا این فرمایش مقام معظم رهبری در چهل و هفت سال پیش بسیار قابل تامل است. 

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

وی به بخش‌های جذاب کتاب «گلوله‌های داغ» اشاره و ابراز کرد: کتاب «گلوله‌های داغ» بخش‌های جذابی را از روابط و مهمان‌نوازی مردم عراق با زائران «سیدالشهدا (ع)» بیان کرده است، در بخش از کتاب آمده: زمانی که با کاروان در مسیر راهپیمایی اربعین در حرکت بودیم کودکان در آنجا حضور داشتند که در جهت همراهی با بزرگتر‌های خود به پذیرایی از زوار می‌پرداختند. در مسیر به کودکی برخوردیم که با نان نازک برنجی که به نظر داغ و خوش مزه می‌آمد، برای استقبال از ما دوید و روبروی من ایستاد. ما با این کودک گرم گرفتیم و چون کودک بود او را دعوت برای بازی نان بیار و کباب ببر کردیم، او صبورانه ما را همراهی کرد و هنگامی که نوبت به بازی او رسید حاضر نشد بر طبق قانون بازی ضربه‌ای بر پشت دست من بزند. وقتی دلیل این کار او را جویا شدیم او بسیار محکم و بسیار جدی بیان کرد شما زائران «امام حسین (ع)» هستید و من به دست زائر «امام حسین (ع)» ضربه نمی‌زنم. این سخن او تاثیر عمیقی در من گذاشت.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *