اثرات زیست محیطی تغییرات اقلیمی چه تاثیراتی بر کشور ما گذاشته است؟

1:42 - 21 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۳۶۶۲
رییس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم گفت: افزایش متوسط دما در کشور، کاهش بارش‌ها، افزایش تعدد و شدت حوادث زیست‌محیطی شدید (مانند سیل و خشکسالی) در کشور نشان‌دهنده بروز روزافزون اثرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در کشور است.
 سید محمد مهدی میرزایی قمی، رییس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم در گفت‌وگو با میزان گفت: تبعات تغییرات اقلیمی در سطح جهان، به صورت یکسانی مشاهده نخواهد شد. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، بیشترین خسارات و صدمات اقتصادی را از گرمایش جهانی مشاهده خواهند کرد در حالی‌که کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی کمترین خسارات را خواهند دید.

میرزایی قمی در رابطه با موضوع تغییر اقلیم در ایران را گفت: شواهدی، چون افزایش متوسط دما در کشور، کاهش بارش‌ها، افزایش تعدد و شدت حوادث زیست‌محیطی شدید (مانند سیل و خشکسالی) در کشور نشان‌دهنده بروز روزافزون اثرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در کشور است. مطالعات گسترده زیست‌محیطی نشان‌دهنده آن است که آسیب‌پذیری ایران از تغییرات اقلیمی، بیش از متوسط جهان است.

وی در رابطه با حوادث زیست محیطی در کشور را گفت: شواهدی، چون افزایش توالی بروز حوادث شدید زیست‌محیطی مانند امواج حرارتی (روز‌های بسیار گرم) در جنوب شرق کشور و روز‌های بسیار سرد در شمال غرب کشور، از نشانه‌های اثرگذاری تغییر اقلیم در ایران است.

رییس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم ادامه داد: افزایش ۴۰% باران‌های سیل‌آسا در کشور و روز‌های خشک در نواحی غربی و جنوب شرق کشور نیز از پیامد‌های محسوس تغییر اقلیمی است. هرچند که نمی‌توان سهم‌بندی مشخصی از نقش گرمایش جهانی بر پیامد‌های زیست‌محیطی محلی داشت، اما به طور کلی بروز خشکسالی و ایجاد چشمه‌های گردوخاک در کشور و منطقه که منجر به افزایش بروز پدیده ریزگرد‌ها در شهر‌های غرب و جنوب غربی و جنوب شرقی کشور شده است، از دیگر اثرات ملموس افزایش دمای زمین و کاهش بارندگی است.

میرزایی قمی اظهار کرد: کاهش روان‌آب‌های سطحی در فصل بهار و کاهش توان تولید برق‌آبی از دیگر تبعات کاهش بارندگی در کشور است. همچنین فرسایش خاک و فقر پوشش گیاهی مراتع کشور از آثار گرمایش جهانی در کشور است.

همچنین در رابطه با کاهش بارش‌ها در کشور گفت: کاهش بارش و ذخایر آب محلی، منجر به بروز مسائل اجتماعی مانند تبعات اقتصادی در روستا‌ها و رشد مهاجرت از روستا‌ها به حواشی شهر‌ها و بروز پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی نامطلوب حاشیه‌نشینی و از دست رفتن سرمایه‌های روستایی است.

رییس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم بیان کرد: تمامی پیامد‌های مذکور در شرایطی مشاهده می‌شود که تغییر دمای کره زمین طی دو سده اخیر حدود ۱ درجه سانتیگراد بوده است. مطابق پیشبینی‌ها، بسیار محتمل است که با دوبرابر شدن غلظت دی‌اکسیدکربن در اتمسفر، افزایش دما طی سال‌های باقیمانده تا پایان قرن ۲۱ ام در ایران، تا ۵/۴ درجه سانتیگراد باشد. این افزایش دما، طبیعتا، منجر به بروز شدیدتر پیامد‌های تغییرات اقلیمی در کشور خواهد بود. با در نظر گرفتن پایان‌پذیری منابع آبی زیرزمینی (که در شرایط فعلی بالغ بر ۵۵% از نیاز آبی کشور را تامین می‌کند) بحران خشکسالی در آینده از خطرات جدی توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی خواهد بود.
 
بیشتر بخوانید:

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *