زمان ترخیص کالا کاهش یافت

12:43 - 21 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۴۳۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به کاهش زمان ترخیص کالا بعد از تامین ازر، از ۶ ماه به ۳ ماه گفت: هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی جهت معرفی صادرکنندگان متخلف در دستور کار قرار گرفته است.

- محمدرضا کلامی در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار درباره تصمیماتی در ستاد تنظیم بازار، مهم‌ترین بخش را مربوط به حوزه تامین کالا دانست و گفت: از ۵ قلم کالای اساسی که ارز ۴۲۰۰ دارند نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به قلم روغن نباتی، برنج، کنجاله، جو وذرت، تخصیص ارز ۴۲۰۰ داشتیم، که حدود ۳ میلیارد و ۱۳۵ میلیون آن تأمین ارز شده و وارد کننده ارز را خریداری کرده است.

وی در ادامه به کاهش زمان ترخیص کالا و ورود آن به بازار اشاره کرد و افزود: مصوب شد از امروز زمان مورد نیاز برای ورود کالا به بنادر و ترخیص آن از شش ماه و یا یکسال به سه ماه کاهش پیدا کند. برای مواردی که تامین ارز آن‌ها در گذشته انجام شده است، مقرر شده است که اگر در تاخیر زمانی بین تاریخ تأمین ارز با تاریخ ترخیص کالا اگر واردکننده مقصر نباشد، با مراجعه به ما، پیگیری‌عای لازم برای رفع موانع انجام می‌شود. و اگر به دلیل قصور واردکننده باشد به معنای این است که ارز در محلی دیگر هزینه شده است، برای تبدیل سریع‌تر منابع ارزی به کالای مورد نیاز مردم، مصوب شد که بررسی‌های لازم توسط بانک مرکزی انجام شود و لیست واردکنندگان را در اختیار وزارتخانه‌های مربوطه قرار دهد تا اعمال قانون جهت تبدیل کردن ارز به کالا صورت بگیرد.

خروج دام از استان‌های مرکزی به استان‌های مرزی بدون مجوز‌های قانونی ممنوع است

دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد سایر کالا‌ها و خدمات با اشاره به روند تغییرات ارز و التهاب بازار گفت: خروج دام زنده از کشور توسط سودجویان در حال انجام است. برای کنترل این موضوع خروج دام از استان‌های مرکزی به استان‌های مرزی بدون مجوز‌های قانونی ممنوع است؛ و مقرر شد در استان‌های مرزی برخورد جدی توسط نیروی انتظامی و مرزبانان با پدیده قاچاق صورت پذیرد.

کلامی با بیان اینکه ذخیره برنج در بنادر که تا قبل از اول شهریور وارد کشور شدند، بیش از ۲۰۰ هزار تن برنج بود عنوان کرد: به دنبال تغییر ارز برنج از ۴۲۰۰ به ارز نیمایی، و اثر پذیری بازار از آن قرار شد ۳۰ هزار تن از محل ذخایر استراتژیک با نرخ قبلی به بازار عرضه شود برای تعادل روند عرضه و تقاضا، این دلال و واسطه گری را حذف کنیم، مصوب شد و به هر میزان که نیاز باشد، این عرضه انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ستاد اجازه ملتهب شدن بازار را نمیدهد در خصوص روغن نباتی گفت: برای تامین روغن نباتی مصرف خانوارها، مقدار ۳۰ هزار تن روغن خام در اختیار ۴۷ کارخانه قرار گرفت؛ که بر اساس برش استانی که اعلام خواهد شد سازمان صنعت، معدن و تجارت مکلف می‌شود، علاوه بر شبکه‌های توزیع قبلی، شبکه‌هایی را مشخص کند تا عرضه و تقاضا در بازار حفظ شود.

ذخیره ما برای روغن بیش از هر کالای دیگری است

کلامی ادامه داد: روغن به اندازه کافی داریم و ذخیره ما برای روغن بیش از هر کالای دیگری است. حدود ۲۰ هزار تن روغن هم برای مصارف صنعتی به کارخانجات پایین دستی درنظر گرفته شده است؛ و کارخانه‌های تولیدی که از این روغن استفاده می‌کنند باید تاییدیه توزیع را از سازمان‌های صمت کسب و تولید و توزیع خودشان را در سامانه‌های آن ثبت کنند.

دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت دربازار مرغ با اشاره به نارضایتی تولیدکنندگان گفت: هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده و این بر قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد و قرار شد گزارش این جلسه را در خصوص قیمت مصوب مرغ درب مرغداری‌ها و قیمت مصرف کننده که قطعا پایین‌تر از نرخ فعلی بازار است، خدمت وزراء صمت و جهاد کشاورزی ارایه و انگیزه‌های لازم را برای افزایش تولید در تولیدکنندگان ایجاد شود تا افزایش عرضه جلوی افزایش قیمت را بگیریم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *