مصرف خوراکی‌های سرد و خشک در پاییز ممنوع!

0:50 - 28 مهر 1399
کد خبر: ۶۶۶۱۷۳
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به نقش تغذیه در جلوگیری از بیماری‌های افسردگی گفت: یکی از راهکار‌های مهم برای جلوگیری از افسردگی پرهیز از خوردن خوراکی‌های سرد و خشک است و مصرف خوراکی‌هایی با مزاج گرم و‌تر است.
_ ایرنا نوشت: دکتر محدثه کمالی در رابطه با تاثیر مزاج در بیماری‌های افسردگی گفت: هر فصل مزاج خاص خود را دارد و گاهی غالب شدن یک مزاج باعث بیماری‌هایی می‌شود که یکی از بیماری‌های شایع فصل پاییز افسردگی است.  
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه از دیدگاه طب ایرانی هر چیزی در این عالم دارای مزاج است، گفت: هر فصل نیز مزاج خاص خود را دارد و بر اساس مزاج هر فصل پزشکان طب ایرانی توصیه‌های خاصی برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها دارند.
 
این پزشک طب ایرانی با بیان اینکه ما در فصل پاییز قرار داریم و بسته به موقعیت جغرافیایی مزاج این فصل متفاوت است، افزود: از دیدگاه طب ایرانی به طور کلی مزاج  فصل پاییز سرد و خشک است.
 
وی ادامه داد: بنابراین زمینه بروز بیماری‌هایی همانند افسردگی که مزاج سرد و خشک دارد به ویژه برای افرادی با این مزاج در فصل پاییز شیوع پیدا می‌کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: یکی از راهکار‌های مهم برای جلوگیری از افسردگی پرهیز از خوردن خوراکی‌های سرد و خشک است و مصرف خوراکی‌هایی با مزاج گرم و‌تر است.
 
وی با اشاره به غذا‌هایی که نباید مصرف شود گفت: در بین گوشت‌ها از گوشت گاو، گوساله، شتر، سوسیس و کالباس و گوشت‌های نمک زده باید پرهیز کرد.
 
کمالی با پرهیز از مصرف انواع فست فود‌ها اشاره کرد و اظهار داشت:  از سرخ کردنی ها، مواد غذایی شور و ترش و تند و تیز، غذا‌های خمیری، لازانیا، ماکارانی، پیتزا، سالاد اولویه، سیب زمینی، قارچ و سس‌های بازاری نیز بایدخودداری کرد.
 
به گفته وی، مصرف انواع ترشی ها، دوغ و ماست و کشک ترش، بادمجان، عدس، کلم، گل کلم، رب گوجه، سیر و پیاز (به ویژه خام) غذای مانده، چیپس و پفک در طی این فصل مناسب نیست.
 
این پزشک در خصوص نوشیدنی‌ها تاکید کرد: از نوشیدن چای پررنگ، قهوه، نسکافه و کاکائو در این فصل خودداری کنید.
 
وی با بیان اینکه بهتر است بیشتر در این فصل آبگوشت بره مصرف شود، گفت: بهتر است از آش‌های ساده، مرغ تخم مرغ عسلی با کمی دارچین و شیرینی‌هایی که در آن مغز بادام و پسته تهیه می‌شوند، استفاده کرد.
 
پزشک طب ایرانی با تاکید بر مصرف حبوبات گفت: مصرف نخود و ماش بسیار تاکید شده است و انجیر خشک، مویز، کشمش، انار شیرین و میخوش، هویج، نعنا، شلغم، بارهنگ در آب در آب گرم مناسب این فصل است.
 
به گفته وی، حلیم و کله پاچه نیز از خوراکی‌های مناسب و مفید پاییز هستند.
 
وی به بوییدن عطر‌های خوشبو و ملایم اشاره کرد و گفت: عطر گل‌های یاس، مریم، گل محمدی عطر پوست مرکبات نیز برای کاهش افسردگی در این فصل مفید است.
 
دکتر کمالی با بیان اینکه باید به جای نوشیدن چای و قهوه، دمنوش را جایگزین کنیم بیان کرد: دمنوش نعنا، پونه، آویشن، بهارنارنج، اسطوخودوس، سنبل الطیب، گل محمدی، گل گاوزبان را در حد متعادل مثلا روزی یکی از ان‌ها را مصرف کنیم.
 
وی افزود: استحمام با آب نیم گرم و چرب کردن و ماساز ملایم بدن با روغن بنفشه و بادام نیز برای کاهش افسردگی در این فصل مفید است.
 
به گفته وی، یک نوشیدنی مفید در برای جلوگیری از افسردگی شیر بادام است، ۱۵-۲۰ مغز بادام درختی خام  را با ۱-۲ لیوان آب مخلوط کرده به طوری که یکدست شود و به رنگ شیر درآید، این نوشیدنی را در طول روز بنوشید.
 
 

برچسب ها: افسردگی غذا پاییز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *