نگاهی به ۴ روز نخست جشنواره فیلم کودک و نوجوان/تلاش برای حضور در شرایط کرونا

16:30 - 01 آبان 1399
کد خبر: ۶۶۷۵۷۶
سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از یکشنبه هفته جاری آغاز به کار کرد، جشنواره ای که سعی می کند با توجه به شیوع بیماری کرونا تمامی پروتکل‌های مربوطه را رعایت کرده و به صورت مجازی میزبان مخاطبان خود باشد.

- سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از یکشنبه هفته جاری آغاز به کار کرد، جشنواره ای که سعی می کند با توجه به شیوع بیماری کرونا تمامی پروتکل‌های مربوطه را رعایت کرده و به صورت مجازی میزبان مخاطبان خود باشد. 

مهمترین نکته در نخستین روز برگزاری جشنواره سی‌وسوم فیلم کودک، که پیش‌تر نیز کنجکاوی‌هایی درباره آن وجود داشت، کیفیت اجرایی شدن ایده برگزاری مجازی بخشی از برنامه‌ها این رویداد بود که در گام نخست می‌توان نمره قبولی برای آن در نظر گرفت.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به صورت همزمان زنده از سه پلتفرم «فیلیمو»، نماوا و «تیوا» آغاز به کار کرد، هرچند اکران آنلاین فیلمها ترس قاچاق زودهنگام آنها را هم به همراه داشت اما طی پنج روز نخست جشنواره هنوز شکایتی از سوی سازندگان آثار دیده نمی شود.

از جمله اتفاقات جذاب و جالب توجه جشنواره فیلم کودک و نوجوان امکان تماشای آثار در برخی از محله های شهر اصفهان از بالکن منازل بود، به نحوی که خانواده ها می توانستند همراه فرزندان خود بدون ترس از ابتلا به بیماری کرونا به تماشای آثار بنشینند. 

نخستین روز جشنواره «فیلم کودک» چگونه گذشت؟/ تجربه «برخط» بودن

روز نخست/شور و هیجان اولیه

در نخستین روز جشنواره فیلم کودک بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه اکران آثار متنوع سینمای کودک آغاز شد. «بازیگوش‌ها» ساخته نادره ترکمانی، «هدیه» به کارگردانی مسعود فرخنده طینت‌فرد، «سلیم» ساخته وحید پاکزاد از جمله آثار روز اول جشنواره بودند. در بسته فیلم کوتاه نیز شش فیلم «آنتی ویروس»، «جبران می‌کنم»، «دو دل»، «رنگین کمان»، «شوفر» و «شهر عسل» به مدت ۵۸ دقیقه و در بسته پویانمایی ۹ فیلم «اتاق ۲۱»، «اشک باران»، «بعله!»، «پژواک»، «چهره»، «خورشید آسمان خورشید کاشی»، «زونامی»، «صدای من صدای او» و «من ایرانی‌ام» به مدت ۶۲ دقیقه در نخستین روز جشنواره نمایش داده شد.

نشست رسانه‌ای گفتگو با عوامل هر دو فیلم، پس از اکران و با اجرای محمدرضا مقدسیان منتقد سینما برگزار شد.

دومین نشست رسانه‌ای روز نخست جشنواره هم به فیلم «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی اخصاص داشت که حوالی ساعت ۹ شب آغاز و بیش از یک ساعت به درازا کشید. جلیلی در این نشست با جمعی از بازیگران نوجوان فیلمش حضور داشت که بخشی از نشست به شرح روابط همین گروه و تجربه متفاوت حضور این تیم در فرآیند تولید یک فیلم اختصاص پیدا کرد.

جلیلی در آغاز این نشست اعلام کرد که این برای اولین‌بار است که در یک نشست رسانه‌ای مربوط به فیلم خود در جشنواره‌ای داخلی حضور پیدا می‌کند و ترجیح می‌دهد مثل تجربه‌هایی که در جشنواره‌های جهانی داشته، اینجا نیز «راحت» باشد. راحتی جلیلی در بیان دیدگاه‌های خود، این گفتگوی رسانه‌ای را تماشایی‌تر کرد.

یکی دیگر از بخش‌های مهم جشنواره سی‌وسوم که در روز نخست به‌صورت مجازی کلید خورد تا بخش «بین‌المللی» این رویداد را پررنگ‌تر کند، برگزاری اولین پنل تولید مشترک فیلم با حضور میرولیوب ووکویچ و میرکو بوجویچ از کشور صربستان و علی مصفا و رائد فریدزاده از ایران بود.

روز دوم/شادی در بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع)

دومین روز از سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به پایان رسید. در این روز علاوه بر اکران فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره به صورت مجازی، اساتید ملی و بین‌المللی مجرب نیز کارگاه‌های مجازی هنری و آموزشی خود را برگزار کردند.

تماشای فیلم‌های سینمایی کوتاه و بلند به همراه پویانمایی‌های راه یافته به جشنواره، از طریق سامانه‌های پخش مجازی تیوا، فیلیمو و نماوا امکان‌پذیر است و علاقه مندان فیلم‌های جشنواره را به صورت برخط به همراه خانواده‌های خود تماشا کردند. علاوه بر فیلم‌های این دوره از جشنواره، فیلم‌ها و پویانمایی‌های خاطره‌انگیز کودکان و نوجوانان نیز به صورت رایگان در این سامانه‌های مجازی پخش شد.

همزمان با سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به میزبانی اصفهان، ویژه برنامه «لبخند پروانه‌ها» نیز برای کودکان بستری شده در بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین(ع) به صورت تلویزیونی اجرا شد تا لحظاتی شاد در این بیمارستان برای کودکان آفریده شود.

https://icff.ir/wp-content/uploads/2020/10/%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%85-4-1024x682.jpg

سومین روز/اکران آثار متنوع سینمای کودک

در سومین روز جشنواره فیلم کودک در همان ابتدا کارگاه «جایگاه تجربه در روایت فیلم‌های انیمیشن» در بخش بین‌الملل از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و کارگاه «چهره‌نگاری شخصی و خانوادگی» در بخش ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سومین روز جشنواره برگزار شد.

در سومین روز جشنواره و در پلتفرم تیوا فیلم‌های «به یادم باش» ساخته مجتبی سعیدزاده به مدت ۸۴ دقیقه، «حکم مادری» به کارگردانی سیامک صرافت به مدت ۹۰ دقیقه، «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص به مدت ۱۰۴ دقیقه بارگذاری شدند.

همچنین برای بسته فیلم کوتاه داستانی ۸ فیلم «از خودگذشته»، «امروز هم نه»، «آب سرد»، «سیاهی»، «قرنطینه»، «کامیون»، «گاومیش» و«مات» به مدت ۵۹ دقیقه و برای بسته پویانمایی ۹ فیلم‌ «زاک و زیک»، «قدم یازدهم»، «قطار قشنگ من»، «کاش»، «گرگ‌ومیش»، «گل چراغ»، «لذت پرواز»، «ناجی» و «ناهار در چمنزار» به مدت ۵۸ دقیقه در نظر گرفته شد.

برگزاری پنل تولید مشترک با ارمنستان به صورت لایو در ساعت ۱۷، پخش کنسرت آنلاین موسیقی نواحی و شب زاون، از ساعت ۲۳ تا ۲۴ از برنامه‌های جنبی روز سوم جشنواره بود.

https://icff.ir/wp-content/uploads/2020/10/%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%C2%AB%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%AC-%D8%B7%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%A8%C2%BB-7-1024x682.jpg

روز چهارم/آقای مجری به جشنواره فیلم کودک و نوجوان رفت

یکی از جذابیتهای روز سوم جشنواره برگزاری نشست انتقال تجربه با حضور ایرج طهماسب بود، این نشست با موضوع «سینما، حقیقت یا خیال» به صورت برخط در مرکز نوآوری «صبا» برگزار شد.

طهماسب در این نشست در تعامل با نوجوانان به صورت برخط قرار گرفت و بخشی از تجارب خود را به آنها انتقال داد. وی ‌در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست مجازی گفت: دو شکل سینما داریم؛ یکی از اشکال آن مستند است که به مسائل واقعی می‌پردازد، مورد بعدی سینمای داستانی است. همچنین سینمای رایج هم داریم که واقعی نیست و بیشتر به نکات موجود در زندگی‌مان اشاره دارد. شما به عنوان یک فیلمساز باید مسیر حیرت‌تان را به سمت هرکدام از آن‌ها تغییر دهید. یکی از کارهای شما این است که روش و راه خودتان در شکل قصه گفتن را پیدا کنید.

وی در تشریح انواع سینما توضیح داد: گونه‌های فیلمسازی بسیار ساده به وجود آمده است. سینمای تراژدیک، سینمایی است که به سمت بدی‌ها حرکت می‌کند. در سینمای کمدی همه چیز خوب است و به سینمایی که بین این دو قرار می‌گیرد، درام می‌گویند. سینما از حال انسان‌ها شکل گرفته است. اگر می‌خواهیم فیلم بسازیم باید ببینیم حالمان چطور است وچه چیزی را می‌خواهیم انتقال بدهیم. هر فیلمی که شما را به فکر می‌اندازد، سینمای درام است که در ایران بسیار تولید می‌شود. برای فیلمساز شدن مهم است که از قبل راجع به آن فکر کنیم.

طهماسب با اشاره به انواع ژانر بیان کرد: ژانر به مشاغل برمی‌گردد. فیلمی که در آن نظامی‌ها باشند، فیلم جنگی است. اگر کابوی‌ها در آن حضور داشته باشند، وسترن است. به تعداد مشاغل گونه‌های مختلف فیلمسازی داریم. وقتی ژانرهای فیلم باهم ترکیب می‌شوند به آن گروتسک گفته می‌شود.

همچنین شش فیلم خارجی «پسر ابری» به مدت ۷۷ دقیقه، «جیکوب، می‌می و سگ‌های سخنگو» به مدت ۶۵ دقیقه، «تنها» به مدت ۹۶ دقیقه، «چیری و چری» به مدت ۹۰ دقیقه، «راه طولانی شمال» به مدت ۸۵ دقیقه و «پسر و جهان» به مدت ۸۰ دقیقه در روز چهارم نمایش داده شدند.

در روز چهارم جشنواره سی‌وسوم کارگاه «مفهمو شخصیت در سینمای کودک با تمرکز بر سینمای کودک قزاقستان» در بخش بین‌الملل از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و کارگاه «فیلم‌برداری ارزان با دوربین‌های دیجیتال» در بخش ملی از ساعت ۱۳ تا ۱۵ برگزار شد.

گفتنی است سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به دبیری «علیرضا تابش» برگزار خواهد شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *