وقف؛ مهم‌ترین منابع رفع نیاز نیازمندان

3:01 - 07 آبان 1399
کد خبر: ۶۶۸۱۰۳
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
مسؤل دفتر نمایندگی، ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز گفت: وقف، تاریخچه و پیشه طولانی حتی در جهان وایران باستان با آثاری شبیه همین وقف امروز نه به شکل کامل در اسلام داشته است.
حجت الاسلام‌والمسلمین علیمراد یوسفی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به جایگاه وقف، گفت: وقف به عنوان میراث گران‌بها برای مومنین و مسلمین در نظر گرفته شده است و تاریخچه و پیشه طولانی حتی در جهان و ایران باستان با آثاری شبیه همین وقف امروز نه به شکل کامل در اسلام داشته است.

مسؤل دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز افزود: به طور مثال طبق قوانین قضایی ساسانیان دارایی‌ها و اموالی در جهت استفاده امور خاصی توسط بانی و مالک قابل تخصیص در راستای کار خاص قرار می‌گرفت.

یوسفی ادامه داد: شبیه این موضوع در رم باستان توسط پادشاه روم شاهد بودیم، نه به اندازه وقف در اسلام کامل باشد، اما چیزی شبیه همین وقف در دین مبین اسلام که در قانون جمهوری اسلامی داریم دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: پیشینه وقف در دانشگاه‌ها و کالج‌های مختلف در انگلیس و جا‌های دیگر باز دارای سابقه و پیشینه است، اما در اسلام از ویژگی خاصی برخوردار است.

یوسفی ادامه داد: وقف از جمله عقود معینی است که در فقه شیعه و اهل سنت از اعتبار و ارزش خاصی برخوردار است و از خصوصیات هر انسان مومنی، اختصاص بخشی از اموال و دارایی و سرمایه اش برای کار خاص و کمک به قشر خاص بوده و در معنای جامع کامل و وقف برای رفع نیاز مندی‌های نیاز‌مندان جامعه است.

مسؤل دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز افزود: منابع و دلایل زیادی در قرآن کریم و فقه اهل بیت (ع) در بحث وقف داریم و این مهم، میراث ماندگاری است که از روز وقف تا زمانی که آیندگان از این میراث استفاده می‌کنند در پرونده اعمال بانی و صاحب و مالکش نوشته می‌شود.

یوسفی با اشاره به وقف به عنوان صدقه‌ای جاریه، تصریح کرد: خیلی از کار‌ها در زمان حیات مثل نماز خواندن و روزه گرفتن و عبادت کردن با مرگ ما تمام می‌شود، ولی بعضی کار‌ها مثل احداث راه، امورخیریه، ایجاد بنا در جایی تا زمانی که استفاده می‌شود ثواب آن در نامه عمل آن فرد نوشته می‌شود.

وی تأکید کرد: این اموال باید بر اساس وقف حفظ و نگهداری شود، در قانون جمهوری اسلامی، چون برگرفته از دین مبین اسلام است، بنابر ماده ۵۵ قانون مدنی، وقف عبارتند از عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود.

یوسفی ادامه داد: منافع آن در راستای رفع محرومیتی در جامعه و توسعه کار خیری بکار گرفته شود، امروز در کشور ما جمهوری اسلامی مهمترین منابع رفع نیاز نیازمندان، همین وقف است.

مسؤل دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرزا تصریح کرد: افرادی که با ادبیات دینی و مقررات اسلامی آشنا هستند، اموالشان را تعیین تکلیف می‌کنند که بعد از عمرشان تعیین تکلیف نشود.

یوسفی با اشاره به روایتی در نهج البلاغه امیر المومنین (ع) در مورد وقف اضافه کرد: این روایت که خطاب به امام حسن مجتبی (ع) در ظاهر می‌فرمایند، ولی این خطاب به همه بشریت است.

وی افزود: مضمون آن به این صورت است که می‌فرمایند حسن جان آنچه که از اموال دنیا در اختیار توست، همانطور که به گذشتگان وفانکرد به توهم وفا نخواهد کرد، این اموال بعد از تو به وراث می‌رسد، کسانی که از تو ارث می‌برند، ممکن است به ورثه‌ای برسد که آن‌ها را در راه خدا خرج کند، اماحاصل آن را کسی دیگر می‌برد که خرج می‌کند از طرفی هم توسط ورثه‌ای در راه غیر خدا خرج شود، زمینه گناه برای دیگران فراهم کردیم.

یوسفی تأکید کرد: بهترین راهکار برای حفظ و ثبت اموال به نام شخص وقف کردن آن است، وقتی این اموال وقف شد همه ثوابش مال خود فرد است، اگر کسی موفق به وقف شود ثواب ابدی برای خودش ثبت کرده و ان‌شاءالله در زندگی اخروی از آن بهره مند می‌شود.

قانون اهدای عضو در جمهوری اسلامی حل شده است
مسؤل دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) البرز با اشاره به اهدای عضو پس از مرگ، تصریح کرد: قانون اهدای عضو در جمهوری اسلامی حل شده است.

یوسفی اظهار داشت: خود فرد هم مثل وراث مالکیتی بر جسم ندارد، انسان می‌تواند وصیت کند اعضای بدنش به نیازمند اعطاء شود، این قانون کاملأ مشخص است و اختیاری به ورثه داده نمی‌شود، ولی رضایت آن‌ها تنها شرط است، طبق قانون الان برای اهدای عضو کارت صادر می‌شود.

برچسب ها: سپاه البرز وقف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *