حقوق شهروندی در ایران اسلامی/حق حفظ حریم خصوصی شهروندان

16:29 - 06 آبان 1399
کد خبر: ۶۶۹۰۰۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
حقوق شهروندی از مهمترین سرفصل‌های حقوق در جامعه ما محسوب می‌شود. اهتمام ریاست قوه قضاییه به این موضوع، بخش وکیل‌آنلاین را بر آن داشت تا سرفصل "حقوق شهروندی در ایران اسلامی" را فعال نموده و به تشریح این حقوق برای مخاطبان بپردازد.

به گزارش حق بهره مندی و حفظ حریم خصوصی شهروندان ازجمله حقوق شهروندی رسمی است که در قوانین و مقررات مختلف به رسمیت شناخته شده است. حقی مسلم که تعرض و خدشه بدان ممنوع و دارای ضمانت اجرا خواهد بود. حقی مسلم که حفظ و احترام بدان تکلیفی است عام و همگانی. از همین روی قوه قضاییه پیشگام در عرصه حقوق شهروندی و حفظ و احترام بدان و در راستای اجرایی تر شدن هرچه بیشتر قواعد و مقررات آن، همواره توجه خود را نسبت به حقوق شهروندان معطوف داشته است. یکی از جلوه های خاص این توجه وضع قواعد و مقررات حمایتی در این خصوص می باشد. فلذا در سند تازه تصویب امنیت قضایی به تعریف حریم خصوصی و ضرورت احترام و پایبندی به آن به شرح ذیل پرداخته است.

حریم خصوصی مطابق ماده 13 سند امنیت قضایی، عبارت است از قلمرو زندگی خصوصی اشخاص که انتظار نقض آن را ندارند و هرگونه تعرض و مداخله دیگران ازجمله ورود، نظارت و دسترسی به آن بدون رضایت شخص ممنوع است. تمامیت جسمانی، مسکن، محل کار، اطلاعات و ارتباطات خصوصی شخص ازجمله ساحات حریم خصوصی وی به ‌حساب می‌آید.

در ادامه ماده مذکور آمده، هر کس از حق احترام به حریم خصوصی و خانوادگی، خانه و مراسلات خود برخوردار است. هرگونه بازرسی اماکن، اشخاص، اشیاء و ورود به منازل تنها با حکم قانون و با دستور مقام قضایی ممکن است. برای بازرسی از محل کار افرادی که به‌واسطه شغل خود اسرار دیگران نزد آن‌ها محفوظ است، نظیر وکلا و پزشکان باید ترتیب خاصی مقرر شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *