راهکار‌هایی برای کاهش مراجعات بیمارستانی در دوران کرونا

13:25 - 09 آبان 1399
کد خبر: ۶۶۹۷۶۷
معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر بکارگیری توانمندی و ظرفیت مراکز مراقبت در منزل در مدیریت بیماری کووید ۱۹، گفت: این مراکز می‌توانند کاهش بار مراجعات بیمارستانی را تا حد قابل قبولی به دنبال داشته باشند.
- مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در نخستین روز سفر خود به استان آذربایجان غربی که با هدف بررسی وضعیت بهداشت و درمان و نیروی انسانی و بررسی فرآیند‌های مدیریت کووید ۱۹ به همراه تیمی متشکل از نمایندگان معاونت پرستاری و معاونت بهداشت انجام گرفت از بیمارستان شهید قلی پور شهر بوکان و بیمارستان امام خمینی (ره) شهر مهاباد بازدید کرد.

وی ضمن بازدید از بخش‌های تریاژ، اورژانس سرپایی و بستری، بخش بیماران کووید ۱۹ و بخش مراقبت‌های ویژه دو بیمارستان با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و پرستاران فعال در این بخش‌ها به گفتگو پرداخت.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن ابراز قدردانی از زحمات تمامی ارائه دهندگان مراقبت از جمله پرستاران، بهره گیری از ظرفیت مراکز مراقبت و مشاوره پرستاری در منزل را از نقاط قوت بهداشت و درمان بوکان دانست و گفت: با توجه به اینکه بیماری کووید ۱۹ یک بیماری کاملا مراقبتی است لذا به کار گرفتن ظرفیت مراکز مراقبت در منزل یکی از راهکار‌های کاهش مراجعات بیمارستانی است.

 حضرتی در پاسخ به دغدغه پرستاران این دو بیمارستان نسبت به کمبود نیرو، اظهارداشت: جبران کمبود نیرو یکی از موضوعات مهمی است که همواره مورد تاکید و پیگیری وزیر بهداشت و معاونت پرستاری بوده و در یک سال گذشته بیش از ۷ هزار نیروی پرستار جذب شده و مجوز جذب ۷ هزار نیروی دیگر نیز اخذ شده که بخشی از آن مربوط به پرستاران است.

وی افزود: نسبت پرستار به تخت در استان آذربایجان غربی نسبت به میانگین کشوری در وضعیت مطلوبی است، اما هنوز با استاندارد فاصله داریم که برای حل آن در تلاش هستیم.

 حضرتی در خصوص مطالبات و معوقات پرستاران گفت: در حال حاضر پرداخت کارانه از ۱۸ ماه به ۶ ماه و پرداخت اضافه کار هم به ۳ ماه کاهش پیدا کرده و البته در برخی از دانشگاه‌ها اضافه کار به روز است و در تلاش هستیم که بخش دیگیری از معوقات پرستاران خدوم و زحمتکش پرداخت شود.

بیشتر بخوانید:
مبتلایان به کرونا پس از بهبود با چه عوارضی درگیر می‌شوند؟

معاون پرستاری وزیر بهداشت از اتصال مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل با مراکز ۱۶ ساعته بهداشت خبر داد.

 مریم حضرتی همچین در حاشیه بازدید از مرکز ۱۶ ساعته بهداشت شهر مهاباد، ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در خصوص کنترل کووید-۱۹ از نزدیک نحوه غربالگری و ارائه خدمات به مراجعین به این مرکز را مورد ارزیابی و پایش قرار داد.

وی گفت: با ابلاغ معاونت بهداشت، مراکز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل با مراکز ۱۶ ساعته بهداشت به هم متصل می‌شود و این اقدام بزرگ و ارزشمندی است که با توجه به بحران کووید ۱۹ با شناسایی مبتلایان و اقدامات مراقبتی برای آن‌ها در منزل و آموزش خانواده این بیماران از انتقال آن‌ها به مراکز درمانی جلوگیری می‌کند و همچنین با ارائه آموزش‌های خود مراقبتی و ایجاد حساسیت در مردم باعث قطع زنجیره این ویروس شود.

معاون پرستاری همچنین بر ضرورت اطلاع رسانی وسیع و عمومی جهت ارتقای آگاهی مردم در خصوص راه‌های پیشگیری و روش‌های خود مراقبتی در مبارزه با کرونا تاکید کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *