مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر «نگاه» تمدید شد/درخشش سه نمایش از ملایر در جشنواره تئاتر خانگی نور موضعی

11:04 - 11 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۰۳۳۹
تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

 - تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند. 

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجراهای مطرح و برخی دیگر از اجراهایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند. 

پردیس تئاتر تهران

«رادیو دراما» آغاز به کار می‌کند

«رادیو دراما» از فعالیت های پردیس تئاتر تهران در حوزه فضای مجازی است که با توجه به وضعیت درگیری جامعه و مخاطبان تئاتر با بیماری کرونا این فعالیت صورت گرفته است.

بر همین اساس آبان ماه پردیس تئاتر تهران با رونمایی از ۱۵ نمایش رادیویی آغاز برنامه «رادیو دراما» را که کاری از قرار گاه جهادی تئاتر کودک است، اعلام می‌کند.

این مراسم با حضور کارگردانان، صداپیشه گان و نویسندگان حوزه تئاتر نظیر آنوشا خرمدل، علیرضا دهقان، رضا فقیهی، احسان محمدی و گروه های نمایشی چون کانون رادیو جوان، گروه الف مثل احساس و گروه نماهنگ و ... با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود.

مقرر است در این مراسم از ۱۵ نمایش رادیویی به نام های «قصه نخودی»، «نازی و عروسک ها»، «مهمان سحری»، «دوستان مهربان»، «مار بدجنس»، «فیل در تاریکی»، «فال کوزه»، «راه و بیراه» و ... رونمایی و برنامه های «رادیو دراما» به طور رسمی آغاز شود. این نمایش ها در فضاهای مجازی پردیس تئاتر تهران، آپارات و اینستاگرام، به آدرس https://b۲n.ir/۵۰۲۱۶ و pardistheater tehran بارگذاری می شود.

این برنامه در زمان یاد شده و از ساعت ۹ بامداد در سالن مشایخی پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد.

مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر «نگاه» تمدید شد

مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر «نگاه» تمدید شد

به دلیل استقبال گروه های نمایشی و حمایت از متقاضیان، مهلت ثبت نام و ارسال آثار به جشنواره تئاتر «نگاه» تا ۲۶ آبان ۹۹ تمدید شد.

به دلیل استقبال گروه های نمایشی و حمایت از متقاضیان در شرایط کرونایی، مهلت ثبت نام و ارسال آثار به جشنواره تئاتر نگاه تا ۲۶ آبان ۹۹ تمدید شد.

این جشنواره با محوریت شناسایی استعدادهای برتر تئاتر و گسترش نگاه خلاقانه و مبتکر در حوزه هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند ضمن مطالعه فراخوان این جشنواره با مراجعه به سایت www.hayaiee.com نسبت به ثبت نام در جشنواره و ارسال آثار خود تا ۲۶ آبان ۹۹ نسبت به ثبت نام و ارسال اثار خود اقدام کنند.

جوایز تئاتر

تا ماه ژوئن یک پنی درآمد نداشتم

شارون دی کلارک برای بازی در نمایش «مرگ دستفروش» در نقش لیندا لومن برنده جایزه الیویه شد.این سومین باری بود که این بازیگر جایزه الیویه را در عرصه بازیگری برنده می‌شد.

شرایط ویژه این دوران در عرصه تئاتر سبب شده که دی کلارک نیز دچار مشکلات اقتصادی شود. او می‌گوید تا ماه ژوئن یک پنی درآمد نداشت. تنها شغل گویندگی (دوبله) به داد او رسید. این بازیگر اهل شهر لندن هنوز درگیر طوفان مبارزه تئاتر با بسته شدن سالن‌ها به سبب بیماری کووید-۱۹ است.

کلارک سال گذشته برای بازی در نمایش موزیکال «کارولین یا تغییر» برنده جایزه الیویه شد. او اصلا انتظارنداشت که یکسال بعد بتواند دوباره جایزه بهترین بازیگر زن را ببرد.

کلارک بازیگری اهل تاتنهام است که در شهرلندن توسط پدر و مادری اهل جامائیکا بزرگ شده است. او در سه دهه گذشته در عرصه صنعت سرگرمی‌سازی فعال بوده است.

کلارک در شهر نیویورک مشغول تمرین برای اجرای دوباره نمایش «کارولین یا تغییر» در برادوی بود که در ماه مارس بیماری کووید-۱۹ منتشر شد. او به خانه‌اش در لندن برگشت، نمایش اجرا نشد و بسیاری از دوستان اهل تئاتر او در این هشت ماه به دلیل وضع موجود حتی خانه‌های خود را از دست داده اند.

کلارک که علاوه بر بازیگری استعدادی در آوازه خوانی دارد، نسبت به آینده مبهم پیش رو می‌گوید: «البته که می‌ترسم. فکر نمی‌کنم عامه مردم درک کنند دارد چه اتفاقی در تئاتر می‌افتد. اهالی تئاتر تحت فشار اقتصادی زانویشان خم شده است. تا ماه ژوئن یک پنی از تئاتر درآمد نداشتیم. سپس کار دوبله بهم پیشنهاد شد و با خودم گفتم خدایا شکرت.»

او سپس به نمایش‌های آنلاین و کار‌های عام المنفعه در این دوران رو آورد. کلارک احساس می‌کند که بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر صنعت سرگرمی سازی را به حالت غیرقابل برگشتی نسبت به چند ماه پیش درآورده است. او می‌افزاید: وقتی برگردیم، همه چیز فرق خواهد کرد، زیرا افراد خود را از دست خواهیم داد. مردم این بیماری را پشت سر خواهند گذاشت.

http://cdn.pana.ir/Media/Image/1399/05/29/637334600028167315.jpg

فراخوان یازدهمین جشنواره بین المللی سیمرغ منتشر شد

دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سیمرغ» با قدردانی از تلاش‌های خستگی ناپذیر جامعه علوم پزشکی در مبارزه با ویروس کرونا، با اعلام فراخوان، تمامی دانشجویان سراسر کشور، جامعه پزشکی و عموم مردم را به شرکت در این جشنواره دعوت کرد.

علاقه مندان می‌توانند در ۵ بخش تئاتر، فیلم، موسیقی، ادبی و هنر‌های تجسمی جشنواره سیمرغ شرکت کنند؛ محدودیتی برای شرکت متقاضیان در رشته‌های مختلف وجود ندارد.

علاقه‌مندان در بخش ملی دررشته تئاتر صحنه‌ای، تئاترخیابانی، نمایشنامه نویسی با موضوع‌های سلامت، همچنین رشته تحقیق و پژوهش با محوریت رابطه فرهنگ و هنر با سلامت می‌توانند آثارخود را تا تاریخ یکم دی ماه ۱۳۹۹ به این جشنواره ارسال نمایند.

این جشنواره در چهار بخش «بخش آزاد» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، «بخش ملی با موضوع فرهنگ سلامت» ویژه عموم مردم، «بخش بین‌الملل با موضوع فرهنگ سلامت» ویژه شرکت‌کنندگان سراسر جهان برگزار می‌شود. همچنین در راستای قدردانی از تلاش‌های کادر بهداشت و درمان کشور که سلامتی خود را وقف مبارزه با ویروس کرونا کرده‌اند با نظر هیئت داوران، به بهترین اثر در چهار رشته فیلم کوتاه، مستند، پوستر و عکس که تصویرگر این روایت هستند، تندیس و جایزه ویژه جشنواره با عنوان «مدافعان سلامت» اهدا می‌گردد.

جشنواره یازدهم با شعار هر خانه، یک پایگاه سلامت تلاش دارد سبک زندگی سالم را که هدف و غایت نهایی بعثت همه انبیاء و اولیا الهی است در جامعه ترویج کند. لازم به ذکر است، زمانبندی جشنواره با توجه به شیوع ویروس کرونا و قابل تغییر می‌باشد.

علاقمندان می‌توانند PDF فراخوان جشنواره را از بخش فایل‌های ضمیمه دریافت کنند.

https://theater.ir/cache/2/attach/202010/334639_2839493546_1000_667.jpg

درخشش سه نمایش از ملایر در جشنواره تئاتر خانگی نور موضعی

نمایش های خیابانی «شتر سواری دولا دولا»، «درد دل هایی از یک زوج نه چندان خوش شانس» و «یه روز برقی» از ملایر در میان آثار برتر نخستین جشنواره سراسری تاتر خانگی نور موضعی قرار گرفتند.

با اعلام دبیرخانه نخستین جشنواره سراسری تاتر خانگی نور موضعی (برق صحنه گردان زندگی) پس از اتمام مهلت ارسال آثار مجموعا ۴۰ اثر نمایشی  از اقصی نقاط کشور به دبیر خانه جشنواره ارسال شد که پس از بازبینی آثار توسط هیئت بازبین مجموعا ۲۵ اثر نمایشی در دو بخش (برق، خانواده و خلاقیت) و بخش  (حرفه‌ای) به  مرحله داوری راه یافتند که در بخش حرفه‌ای جشنواره نمایش خیابانی «شتر سواری دولا دولا» به کارگردانی نرگس خاک کار و نمایش خیابانی «درد دلهایی از یک زوج نه چندان خوش شانس» به  کارگردانی مهدی حبیبی و در بخش برق، خانواده و خلاقیت نمایش خیابانی «یه روز برقی» به کارگردانی رضا فقیهی هر سه از ملایر در میان آثار برتر دیده می‌شوند.  

(آثار بخش حرفه ای)

نمایش خیابانی« شتر سواری دولا دولا»  به  کارگردانی نرگس خاک کار همدان،ملایر

نمایش خیابانی« تاریکی»  به  کارگردانی هومن میر معنوی گیلان,رشت

نمایش خیابانی« محاکمه» به  کارگردانی هدی کفاحی ایلام،مهران

نمایش خیابانی« ادیسون » به  کارگردانی حسین نصر اصفهانی اصفهان

نمایش خیابانی« اندر احوالات یلدا خانم» به  کارگردانی مرجان آقا نوری تهران

نمایش خیابانی« باب اسفنجی در کلاس درس بابا برقی »به  کارگردانی ندا اعتمادی کیا خوزستان،آبادان

نمایش خیابانی« تیک تاک پیک» به  کارگردانی جلال هواسی فر  ایلام

نمایش خیابانی« درد دلهایی از یک زوج نه چندان خوش شانس » به  کارگردانی مهدی حبیبی همدان،ملایر

نمایش خیابانی« سیم برق کیلو چند » به  کارگردانی رامین دانشمند آذربایجان غربی،میاندوآب

نمایش خیابانی« فاز و نول »به  کارگردانی هانی چراغی ایلام،مهران

نمایش خیابانی« لامپ شکمو »به  کارگردانی میلاد اکبری کرمانشاه

نمایش خیابانی« مسافری از خارج » به  کارگردانی میثم طاهری اصفهان،نجف آباد

نمایش خیابانی« نقالی  به  کارگردانی عبدالله » به ادری گیلان،رودسر

نمایش خیابانی« یه شب رمانتیک تلخ » به  کارگردانی مائده هوشیار گیلان،لنگرود

نمایش خیابانی« یون ها عاشق می شوند» به  کارگردانی امید محمد دوست  گیلان،املش

(آثار بخش برق،خانواده و خلاقیت )   

نمایش خیابانی« امید» به  کارگردانی زهره مراد زاده  سمنان،شاهرود

نمایش خیابانی« پرداخت  به موقع بهای برق مصرفی»  به  کارگردانی شایان خود سیانی اصفهان

نمایش خیابانی« خاموشی» به  کارگردانی الهام  به رامی لرستان ،بروجرد

نمایش خیابانی« غلام رابین هود»به کارگردانی حجت یکتا لرستان،بروجرد

نمایش خیابانی« دیسپاچینگ» به  کارگردانی زهرا چراغی  ایلام

نمایش خیابانی« درس آن شب » به کارگردانی گلارین رحمتی کهگیلویه و بویراحمد،یاسوج

نمایش خیابانی« مصرف  بهینه » به کارگردانی حمیده حقدل  شیراز

نمایش خیابانی« نوری که جا ماند»به کارگردانی آرش رضایی لرستان ،ازنا

نمایش خیابانی« همیاران برق»به کارگردانی محبوب نادری زانیانی اصفهان

نمایش خیابانی« یه روز برقی » به کارگردانی رضا فقیهی همدان،ملایر

همچنین هیئت داوران متشکل از دکتر سامان خلیلیان،سیروس همتی،مرتضی هواسی،خانم الهه پور جمشید و مالک آبسالان  به  داوری و انتخاب آثار برگزیده خواهند پرداخت.

آیین اختتامیه جشنواره نیز در تاریخ  ۱۱آبان ساعت ۲۱/۳۰ به  صورت زنده در صفحات اینستاگرامی jashnvare.noor.mozeei@  و  ilam.theater@  برگزار خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *