احیا ۸۱۹ واحد صنعتی و ایجاد ۲۷ هزار شغل در سال جاری با همکاری ویژه قوه قضاییه

10:10 - 14 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۰۹۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در سال جاری ۸۱۹ واحد صنعتی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، نقش قوه قضاییه در ستاد تسهیل و صدور بخشنامه‌های مربوط به عدم تعطیلی واحد‌های بدهکار را راهگشا توصیف کرد.
اصغر مصاحب در گفت‌وگو با میزان، درباره راه‌اندازی واحد‌های تولیدی و صنعتی، گفت: طبق برنامه وزارت «صنعت، معدن و تجارت»(صمت)  بر اساس شناسایی که از واحد‌های غیرفعال در داخل شهرک‌های صنعتی صورت گرفته، راه‌اندازی مجدد هزار و ۵۰۰ واحد تا پایان سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تعداد واحد‌های غیر فعال یک دهه گذشته در سطح کشور را ۹ هزار واحد عنوان کرد و افزود: بخشی از این واحد‌ها به دلایل مختلف امکان برگشت به چرخه تولید را نداشتند که با حذف آن‌ها حدود  هشت هزار واحد تولیدی در سطح کشور شناسایی و هدف‌گذاری شده است و این سازمان تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف مانند کلینیک‌های مشاوره و عارضه یابی نسبت به راه‌اندازی دوباره این واحد‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: علیرغم اینکه در برنامه برای هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی هدف گذاری شده است، اما در آخرین جلسه ستاد تسهیل رفع موانع تولید مقرر شد در صورت توان این تعداد را به ۲ هزار واحد برسانیم.

به گفته مصاحب تا امروز تعداد ۸۱۹ واحد فعالیت خود را از سر گرفته و به چرخه تولید برگشته است که باعث ایجاد اشتغال برای ۲۷ هزار نفر شده است.

معاون صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مهم‌ترین دلایل غیر فعال شدن این واحدها را تأمین منابع مالی عنوان کرد و گفت: ما در سازمان سعی کرده‌ایم با شناسایی موانعی که باعث تعطیلی این واحدها شده است آن‌ها را مرتفع کنیم به عنوان مثال با بهره‌مندی واحدهای صنایع کوچک و متوسط  از مدیریت زنجیره تأمین، پذیرش واحدها در فرا بورس و معرفی آن‌ها برای استفاده از تسهیلات، نیاز مالی آن‌ها را بر طرف کنیم.

مصاحب توسعه بازار محصولات را یکی دیگر از اقدامات این سازمان در حمایت و راه اندازی واحد‌های صنعتی غیر فعال عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه در خصوص توسعه بازار محصولات تولیدی، وضعیت بازار داخلی خوب است، اما در بازار‌های بین المللی علی‌رغم عملکرد خوب صنایع کوچک و متوسط در حوزه صادرات، اما هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم؛ البته سازمان تلاش کرده است تا با تشکیل کنسرسیوم و شرکت‌های صادراتی، زمینه را برای فعالیت بیشتر در بازار‌های جهانی فعال کنیم.

به گفته سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مشکلات بازسازی و نوسازی تجهیزات، تأمین ماشین‌آلات، اختلاف بین شرکا و مسائل مالیاتی و حقوقی از دیگر دلایل تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی بوده است.
مصاحب در ادامه گفت‌وگو با میزان، ضمن اشاره به حمایت و کمک‌های قوه قضاییه در راه‌اندازی دوباره این واحدها تصریح کرد: مشارکت ویژه قوه قضاییه هم در جلسات ستاد تسهیل رفع موانع تولید و هم صدور بخشنامه‌های مربوط به عدم تعطیلی واحدهای بدهکار بسیار راهگشا بوده است و امیدواریم با تعاملی که بین سه قوه به وجود می‌آید بتوانیم به تولید کشور کمک کنیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *