محدودیت‌ها جواب داد؛ جاده‌ها خلوت شد

8:58 - 14 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۲۱۴
گسترده‌ترین محدودیت‌های تردد بین استان‌ها در ۲۵ استان  کشور از زمان آغاز شیوع کرونا در کشور از ۱۲ آبان ماه جاری به اجرا درآمده است. طبق آخرین آمار‌ها از روز ۱۲ آبان ماه با اعمال محدودیت‌ها  بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی دستگاه‌های کنترل کننده تردد‌ها کاهش  چشمگیری داشته است و جاده‌ها خلوت شده اند.
_ روزنامه ایران نوشت: گسترده‌ترین محدودیت‌های تردد بین استان‌ها در ۲۵ استان  کشور از زمان آغاز شیوع کرونا در کشور از ۱۲ آبان ماه جاری به اجرا درآمده است. با اعمال  این محدودیت‌ها خروج خودرو‌ها از ۲۵ استان و ورود به آن‌ها  بجز خودرو‌های عمومی، انتظامی، امدادی، درمانی، خدماتی، حمل کالا‌ها و مواد اساسی ممنوع است. اولین ارزیابی‌ها از اثر بخشی اعمال این محدودیت‌ها حاکی از کاهش چشمگیر تردد‌های جاده‌ای است. هر چند برخی کارشناسان و مسوولان استانی این محدودیت‌ها را کافی نمی‌دانند و الزام فردی همه شهروندان در چارچوب مسئولیت‌های شهروندی و حمایت‌های رفاهی دولت از شهروندان آسیب‌پذیر در دوران کرونا را در کنار این محدودیت‌ها مؤثر می‌دانند.
 
«عزیزالله شهبازی» استاندار البرز اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت تردد در مبادی خروجی البرز همزمان با ۲۴ استان دیگر از ۱۲ آبان ماه تا پایان تعطیلات اجرایی خواهد شد. بر این اساس اعمال خروج خودرو‌های شخصی با پلاک بومی و ورود خودرو‌های شخصی با پلاک غیربومی به البرز از انتهای حوزه استحفاظی این استان آغاز می‌شود و خودرو‌ها در صورت رعایت نکردن مشمول جریمه ۵۰۰ هزار تومانی  یا توقیف خودرو خواهند شد.
 
شهبازی با تأکید بر اینکه البرز در وضعیت قرمز قرار دارد افزود: موج سوم بیماری در بسیاری از استان‌ها شیوع پیدا کرده از همین رو بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های بیشتری برای کنترل این بیماری  در روز‌های آینده اعمال خواهد شد. در حال حاضر راهداری‌ها با هماهنگی پلیس راهور استان تمام مبادی خروجی استان را مسدود کرده و اجازه تردد غیر ضروری در استان وجود ندارد، ولی تردد بین تهران و البرز بلامانع است.
 
این مقام مسوول با اشاره به اینکه البرز در مسیر۱۴ استان قرار دارد، خاطرنشان کرد: با اعمال محدودیت در البرز راه ورود به چندین استان دیگر نیز بسته شده و مسافرت‌ها کاهش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر با توجه به اینکه البرز نقاط مشترک فراوانی با پایتخت دارد از ستاد ملی مقابله با کرونا  خواسته‌ایم اعمال مصوبات مقابله با کرونا دراین دو استان به صورت یکپارچه صورت گیرد. خوشبختانه رئیس جمهوری با این درخواست موافقت کرده‌اند و مقرر شد برای مدیریت شیوع کرونا استفاده اجباری از ماسک، تعطیلی پنجشنبه‌ها، حضور ۵۰ درصدی کارکنان ادارات و... در البرز نیز مانند پایتخت اعمال شود.
 

اغلب مناطق یزد فوق بحرانی است

 
«ابراهیم سلمانی»، سخنگوی علوم پزشکی یزد نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه  اغلب  مناطق استان قرمز و فوق بحرانی هستند  با تشخیص ستاد ملی مقابله با کرونا ورود هرگونه خودرو غیر بومی به استان ممنوع شده  و خودرو‌ها با پلاک استان نیز نمی‌توانند از یزد خارج شود.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه از روز ۱۲ آبان ماه با اعمال محدودیت‌ها  بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی دستگاه‌های کنترل کننده تردد‌ها کاهش  چشمگیری داشته و مردم استان همکاری مناسبی در این زمینه داشته‌اند.  البته علاوه بر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در استان هم  یکسری محدودیت‌ها برای اصناف از ابتدای هفته جاری اعمال شده و ما امیدواریم با اعمال این محدودیت‌ها از هفته آینده شاهد کاهش بیماری در استان باشیم.
 
سلمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام مبادی ورودی و خروجی استان به جز یک مسیر بسته شده و امکان خروج و ورود ماشین‌ها وجود ندارد. آن یک مسیر هم بشدت کنترل می‌شود و تمام خودرو‌ها بررسی می‌شوند و در صورتی که مجبور به انجام کار ضروری نباشند اجازه خروج از استان را ندارند. در حال حاضر هیچ شهرستان سفیدی در استان نداریم و به جز ۲ شهرستان اردکان و اشکذر بقیه شهرستان‌های ما در وضعیت قرمز و فوق بحرانی قرار دارد. وی با تأکید بر اینکه محدودیت‌ها تا ۱۶ آبان ماه ادامه دارد، افزود: ستاد کرونا در این زمینه تصمیم می‌گیرد و ما نیز بر اساس دستورالعمل‌های آن‌ها اقدام خواهیم کرد مگر اینکه ستاد تصمیم جدیدی را به ما ابلاغ کند البته محدودیت اصناف در استان برعهده تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا است و ما بر این اساس محدودیت‌ها را همچنان تا پایان ماه تمدید کرده‌ایم.
 

مسیر‌های ورودی به گیلان بسته است

 
«محمود قاسم نژاد»، معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان نیز در این زمینه گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا که زیر نظر وزارت کشور است ممنوعیت تردد حتی در داخل شهر‌ها در ۲۵ استان  اجرایی شده، اما با توجه به وضعیت برخی استان‌ها ۶ استان گیلان، مازندران، گلستان، فارس، سیستان و بلوچستان و قزوین از این تصمیم مستثنی شده‌اند. البته این تصمیم بدان معنی نیست که خودرو‌ها می‌توانند براحتی وارد استان شوند، زیرا در استان‌های همجوار محدودیت‌ها اعمال می‌شود و عملاً مسیر‌های ورودی به این استان‌ها  بسته است.
 
وی ادامه داد: البته ستاد استانی مقابله با کرونا نیز بر این موضوع نظارت دارد و تردد‌ها در تمام ۱۶ شهرستان  گیلان کنترل می‌شود. اما پلاک‌های بومی می‌توانند در شهرستان‌های استان رفت و آمد کنند. مبادی ورودی استان از  سمت شرق  یعنی  خراسان شمالی و خراسان رضوی محدود هستند. کاری که در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده این بوده که اعلام شده خروج پلاک‌های بومی از مراکز ۲۵ استان ممنوع است؛ لذا مسیر‌های منتهی به استان‌های مازندران و گیلان در واقع ورودی ندارند. اگر کسی بخواهد از تهران، البرز، قم، خراسان شمالی و رضوی به این استان‌ها برود با توجه به ممنوعیت خروج پلاک‌های بومی نمی‌تواند از این مراکز استان خارج شود و به سمت گیلان و مازندران سفر کند.
 
وی درخصوص این که چرا این دو استان جزو  این طرح قرار نگرفته‌اند، گفت: بر اساس آمار‌ها از روند بیماری ۲۵ مرکز استان به عنوان مراکز خطرناک شناسایی شده‌اند و محدودیت‌های گروه‌های ۳  و ۴ در آن‌ها اعمال شده است.   اما استان‌های گیلان و مازندران جزو این  ۲۵ مرکز نبوده‌اند. البته عملاً مسیر‌های منتهی به استان‌های گیلان و مازندران به دلیل آنکه اجازه خروج پلاک‌های بومی از استان‌های همجوار را نمی‌دهیم ورودی نخواهند داشت.
 

محدودیت‌های استانی همچنان پابرجاست

 
«سیمین بابایی»، مشاور رییس علوم پزشکی مازندران نیز در این زمینه گفت: درست است که ورود و خروج به مازندران ممنوع نیست، اما محدودیت‌های استانی همچنان پابرجاست و تا آخر هفته ادامه دارد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط استان قرمز است، اما خوشبختانه هنوز وارد موج‌سوم  بیماری نشده‌ایم.   هرچند روند بیماری در استان صعودی با شیب ملایم است، اما اگر مردم رعایت نکنند، قطعاً بزودی شرایط سختی را تجربه خواهیم کرد.
 
بابایی خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا مازندران را جزو استان‌هایی که ورود و خروج مسافر به آن ممنوع است قرار نداده، اما وقتی محدودیت‌ها در ۲۵ استان اجرا می‌شود عملاً مسافران نمی‌توانند به این استان سفر کنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده اعمال محدودیت‌ها از روز دوشنبه باعث شده در تعطیلات جاری نسبت به تعطیلات گذشته مسافران کمتری به این استان بیایند.
 
بابایی با تأکید بر اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها در برخی از شهر‌های استان مانند رامسر و قائمشهر کم است افزود: مردم استان در مورد اول کرونا همکاری خوبی داشتند و پروتکل‌های بهداشتی را تا حدود ۹۰ درصد رعایت می‌کردند، اما درحال حاضر این میزان کمتر شده و ما نگران شیوع موج سوم بیماری در استان هستیم. مسئولان بهداشتی تأکید می‌کنند حتی مهمانی‌های خارجی خانوادگی و سفر‌های درون استانی نیز محدود شود تا بزودی بیماری کنترل شود.
 کاهش تخلف در اصفهان با اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی
 
مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری اصفهان گفت: با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد استانی که اعمال محدودیت‌های تردد از روز دوشنبه آغاز و تاساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبا‌ن‌ماه در کلیه مبادی ورودی استان اصفهان ممنوع شد.
 
علی اصغر ذاکری  با بیان اینکه کلیه ورود خودرو‌های غیر بومی از مبادی ۵ محور اصلی ورودی پلیس راه شامل شاهین شهر، مبارکه، سگزی، دامنه و نجف آباد به داخل کلانشهر‌ها تا پایان هفته جاری ممنوع است افزود: در صورت وجود راه‌های فرعی در مسیر‌های منتهی به این کلانشهر‌ها نیز با مصوبه و هماهنگی‌های لازم با پلیس راه محدودیت‌های لازم اجرا خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه جریمه برای افراد خاطی مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است  اظهار داشت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف و شناسایی پلاک‌های غیر بومی در شهر‌ها این قانون اجرایی و برخورد لازم خواهد شد.
 
ذاکری ورود خودرو‌های پلاک غیر بومی را از زمان اجرای این مصوبه به استان کم عنوان و خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده در سطح شهر‌ها تاکنون تعداد تخلف‌ها به حداقل رسیده است و مواردی که مشاهده شده طبق قانون مورد جریمه قرار گرفته‌اند.
 
همچنین منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفتگو با «ایران» با بیان اینکه محدودیت‌های کرونایی برای پنج شهرستان گلپایگان، خوانسار، شاهین شهر و میمه، نجف‌آباد و سمیرم تا یک هفته دیگر تمدید شده است، بیان داشت: شهرستان‌های کاشان، شهرضا و مبارکه نیز بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا به لیست محدودیت‌ها اضافه شده‌اند.
 

کرمانشاه محدودیت‌های تردد را کنترل کرد

 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز گفت: محدودیت‌های جدید تردد به مرکز استان برای مقابله با شیوع بیماری کرونا  طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد استانی از روز دوشنبه آغاز و تا روز جمعه اعمال می‌شود.
 
حسین خوش اقبال با تأکید بر اینکه  اعمال محدودیت‌ها به منظور کاهش شیوع بیماری ویروس کرونا و قطع این زنجیره است، افزود: بر اساس ابلاغ کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ محدودیت‌های جدید تردد به مرکز استان به دلیل قرار گرفتن در وضعیت قرمز اجرایی شده است و در صورتی که مردم پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های تردد را اعمال کنند، می‌توان امیدوار بود که روند انتقال این بیماری کاهش یابد.
 
خوش اقبال با بیان اینکه براساس مصوبه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، این محدودیت‌ها در مبادی ورودی و خروجی شهرستان کرمانشاه اعمال می‌شود عنوان کرد: در صورت توجه نکردن به محدودیت تردد و اخطار پلیس، متخلفین ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد و خوشبختانه از روز دوشنبه تاکنون شاهد کاهش میزان تخلفات در این زمینه بوده‌ایم.
 

اعمال قانون سختگیرانه تنها راه کنترل کرونا در خوزستان و شهر‌های قرمز

 
از سوی دیگر صادق مرادی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با بیان اینکه اعمال این دست قوانین تنها یک مسکن است و راه درمان نیست گفت: پاندمی بیماری کرونا که نه تنها در کشور بلکه در دنیا رخ داده است زمانی می‌توانست از روند کاهشی برخوردار باشد که از همان ابتدای شیوع بیماری به صورت جدی این محدودیت‌ها و سختگیری‌ها اعمال می‌شد.
 
وی با بیان اینکه ۸۳ شهرستان و ۲۵ مرکز استان در شرایط بحرانی قرار دارند، اظهار داشت: اینکه تنها وزارت بهداشت دغدغه کنترل این بیماری را داشته باشد، کافی نیست چرا که زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به مصوبات و تصمیمات برای اعمال محدودیت‌ها و رعایت دستورالعمل‌ها می‌کند این باید از سوی تمامی دستگاه‌ها و همزمان صورت گیرد. به طور مثال می‌بینیم ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام به اجرای محدودیت تردد می‌کند و از سوی دیگر شاهد هستیم بخش اعظمی از بلیت‌های پرواز و مسافرتی به فروش می‌رسد بنابراین این حساسیت باید همزمان از سوی تمامی وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها احساس و اعمال شود چرا که یک دست صدا ندارد و راه به جایی نمی‌برد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تأکید بر اینکه اعمال قانون به صورت سختگیرانه تاحد زیاد در سایر کشور‌های آسیایی و حتی غربی تا حدی در کاهش روند این بیماری مؤثر بوده است، بیان داشت: یکی از اتفاقاتی که در این زمینه در دنیا افتاده، این است که ما می‌بینیم در کشور‌های آسیای شرقی و برخی کشور‌های اروپایی از قوانین سختگیرانه و نظامی و انتظامی برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری استفاده می‌کنند و با اعمال جریمه‌های سنگین و مقررات نظامی توانسته‌اند تا حد زیادی این بیماری را کنترل یا کاهش دهند در حالی که در کشور ما شاهد این هستیم که از شیوه خواهش و تمنا و درخواست برای کنترل استفاده می‌شود و نتیجه آن همینی می‌شود که ما امروز شاهد رتبه ۸۳ در ابتلا این بیماری در جهان و از نظر تعداد مرگ و میر رتبه ۲۵ را کسب کرده‌ایم یعنی ۵/۳ برابر انتظار در حالی که اگر رتبه ۸۳ را داریم باید به همان میزان تعداد آمار مرگ و میر باشد، اما می‌بینیم که ما در کاهش میزان مرگ و میر با چه وضعیت بدی مواجه هستیم و این نشان از ضعف در اجرا دارد.
 
این مسوول اجرای قانون سختگیرانه را عامل بسیار مهم در کنترل روند این بیماری دانسته و تصریح کرد: فرض بگیرید در یک روز عبور از چراغ قرمز آزاد باشد ببینید چه هرج و مرجی اتفاق می‌افتد؛ در مورد این بیماری نیز همین طور است. در تمامی کشور‌ها برای اعمال هر قانونی فرهنگ‌سازی می‌شود و اجرا نکردن آن قوانین مساوی با پرداخت جریمه سنگین در مقابل آن خطا است بنابراین مشاهده می‌کنیم که تا حدودی جواب گرفته‌اند، اما متأسفانه در کشور ما بعد از گذشت ما‌ه‌ها و اپیدمی شدید این بیماری هنوز با خواهش از شهروندان می‌خواهیم که اقدام به رعایت کنند.
حال اینکه اگر عده زیادی هم با رعایت پروتکل‌ها و ماسک زدن رعایت کنند این دستگاه‌های مسوول هستند که باید با دست به دست هم دادن این بیماری را مهار کنند چرا که مگر می‌شود فقط با ماسک زدن جلوی این بیماری را که همه جا را آلوده کرده است گرفت.
 
مرادی از مردم خواست تا با رعایت پروتکل‌ها، برگزار نکردن جشن و تجمعات و نرفتن به سفر‌های غیر ضروری در کاهش این بیماری با مسئولان همراهی کنند.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *