استفاده چندین باره از ماسک با ضدعفونی آن ممکن است؟

14:20 - 14 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۳۶۷
کارشناس تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص امکان ضدعفونی کردن ماسک برای استفاده دوباره گفت: امکان ضدعفونی کردن ماسک فقط برای ماسک‌های سه لایه و N۹۵  وجود دارد.
_ ایسنا نوشت: شهریار بغدادی با بیان اینکه امکان ضدعفونی کردن ماسک برای استفاده دوباره وجود دارد، گفت: این مورد برای ماسک‌های سه لایه و N۹۵  قابل استفاده است.
 
کارشناس تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص تعداد دفعاتی که می‌توان ماسک را ضدعفونی کرد نیز گفت: برای ماسک‌های سه لایه بهتر است نهایتا دوبار این کار انجام شود و پس از آن باید ماسک دور انداخته شده و از ماسک جدید استفاده شود. در خصوص ماسک‌های N۹۵ هم ضدعفونی کردن نهایتا سه تا چهار باره ماسک بلامانع است و می‌توان از آن استفاده کرد و بعد از آن باید ماسک دور انداخته شود.
 
بغدادی در خصوص روش‌های ضدعفونی کردن ماسک، گفت: یکی از بهترین روش ضدعفونی کردن ماسک، استفاده از حرارت است و برای این کار بهتر است از شوفاژ یا بخاری استفاده شود.
 
وی افزود: ماسک در دمای ۵۵ درجه باید به مدت ۲۴ ساعت قرار بگیرد. در دمای ۷۰ درجه هم یک ساعت قرارگیری ماسک در این حرارت کافی است و ماسک کاملا ضدعفونی می‌شود.
 
این کارشناس تجهیزات پزشکی یادآور شد: روش دیگر ضدعفونی کردن ماسک استفاده از "آب ژاول" است، به اینصورت که ماسک باید به مدت یک ساعت در این محلول قرار داده شود.
 
بغدادی روش دیگر برای ضدعفونی کردن ماسک را استفاده از اشعه UV عنوان کرد و افزود: این تجهیزات کمتر در دسترس است، بنابراین دو روش قبلی بیشتر توصیه می‌شود.
 
وی در خصوص استفاده از نور خورشید برای ضدعفونی کردن ماسک گفت: نورآفتاب هم اشعه UV دارد، اما در زمستان تابش آفتاب ضعیف است، بنابراین نمی‌توان خیلی روی آن حساب کرد.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *