ترفند‌هایی برای مدیریت روز‌های قرمز بورس

6:50 - 15 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۴۶۸
در شرایطی که بسیاری از افراد در حال سوءاستفاده و ارایه تحلیل‌های نادرست برای ایجاد فضای ترس از بورس هستند، سهامداران با رعایت رفتار عقلایی در معامله و آموزش در بورس می‌توانند، بورس را مدیریت کنند.
_ فارس نوشت: بازار‌های مالی در این روز‌ها بیشتر شبیه یک میدان جنگ میان خریداران و فروشندگان و دلالان شده است. در این بین عده‌ای با سفته بازی به دنبال ایجاد سود برای خود از طریق ایجاد ضرر برای دیگران هستند. این نحوه عملکرد در میان سفته بازان بازار بورس، در مقایسه با سایر بازار‌های مالی در ماه‌های گذشته بیشتر بازار سرمایه را با مشکل مواجه کرده است.
 
بخشی از اصلاح ۴۰ درصدی بازار سرمایه نیز به همین دلیل بوده است. در واقع افرادی که برای سهامداری وارد بورس شده اند، به دلیل رفتار هیجانی و عدم برخورداری از آموزش‌های لازم راه را برای سفته بازان هموار کرده اند.
 
البته این افراد با استفاده از فضای مجازی در حال موج سواری بر روی این رفتار هیجانی هستند و در اصلاح بازار در ۳ ماه گذشته نقش موثری داشته اند. البته شرکت‌های حقوقی نیز در این بین با نوسان گیری نقش پر رنگی در این زمینه داشتند.
 
در این شرایط که بسیاری از افراد در حال سوءاستفاده و ارائه تحلیل‌های نادرست برای ایجاد فضای ترس از بورس هستند، سهامداران باید به برخی نکات در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.
 

۱- معامله در بورس با رفتار عقلایی:

 
فرار از زیان و یا درخواست سود بدون نوسان یکی از موضوعاتی است که در ماه‌های گذشته بسیار تبلیغ شده است. افراد نیز براساس همین دیدگاه وارد بورس شده اند. اما نوسان فراوان و ضرری که عده‌ای در ماه‌های گذشته دچار شده اند، رفتار هیجانی و بی منطق را افزایش داده است. بار‌ها و بار‌ها گفته شده است که رفتار عقلانی در بازار‌های مالی مخصوصا بورس می‌تواند راهگشا باشد. فعالان بازار سرمایه باید تلاش کند مستقل از نوسانات کوتاه مدت، رفتار منطقی خود را ادامه دهند و از هیجان بازار دور باشند.
 

۲- آموزش تنها راه موفقیت در بورس:

 
در روز‌هایی که بیشتر بازار قفل در صف خرید و یا قفل در صف فروش است، افراد حاضر در بورس مخصوصا افرادی که در سال جاری وارد آن شده اند، بهترین فرصت را دارند تا با آرامش به دریافت آموزش روی بیاورند.
 
در فضای فعلی کسب سود و یا متحمل ضرر شدن دلیل خاصی ندارد و باید در روز‌های نوسانی بازار به فکر زیان نکردن و یا ایجاد سود بود؛ این مساله تنها با آموزش و یادگیری تکنیک‌های تحلیلی رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، در فضای فعلی با آرامش بیشتر به روند‌های معاملاتی و اشتباهات گذشته بیندیشیم تا بتوانیم در فرصت‌های نه چندان دور کسب سود، بهترین عملکرد را داشته باشیم.
 

۳) بیش از اندازه به شاخص توجه نکنید:

 
توجه بیش از حد به رشد و یا سقوط شاخص در انتخاب نماد و یا خرید و فروش و انجام معامله می‌تواند یک مشکل راهبردی برای سهامداران باشد. معمولا شاخص با تعدادی از نماد‌ها بالا و پایین می‌شود و این مساله نمی‌تواند شرایط را برای کل بازار نشان دهد. توجه به متغیر‌های خرد می‌تواند در شرایط فعلی راهکار مناسب تری نسبت به داد‌های کلان باشد. بررسی ارزندگی نماد‌ها و ارزیابی جریان مدیریت و سودسازی شرکت‌ها می‌تواند در شرایط فعلی بسیار کارساز باشد.
 
هر شرکت و هر صنعت را جداگانه بررسی کنید و از نگاه به اطلاعات کلی خودداری کنید. نمی‌توان با یک ساده سازی «کوچک‌ها و بزرگ ها» به ارزندگی یا عدم ارزندگی دست پیدا کرد. علاوه بر بهره گیری از تحیلیل تکنیکال از تحلیل‌های بنیادی هر سهم استفاده کنید.
 

۴- اجازه موج سواری ندهید:

 
در شرایط فعلی که نقدینگی در کشور سرگردان است و هر روز وارد یک بازار می‌شود، مراقب باشید براساس تحلیل‌های نادرست سرمایه خود را به اشتباه وارد جریاناتی که عده‌ای درحال ایجاد موج  و موج سواری در آن هستند، نکنید. امید به موج سواری روی جریان پول‌ها ریسک بسیار بزرگی محسوب می‌شود و نباید بر تکنیک‌های ماه‌های گذشته برای کسب سود بیش از اندازه اعتنا کرد.
 
 

برچسب ها: آموزش بورس قرمز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *