گلایه‌های ادامه‌دار اهالی سینما و تئاتر از مدت زمان نا معلوم تعطیلی کرونایی

17:16 - 14 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۱۴۹۱
چهاردهمین روز از آبان ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه بازیگران سینما و تئاتر نسبت به تعطیلی‌های نامعلوم این دو هنر اشاره کرد.

- چهاردهمین روز از آبان ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه بازیگران سینما و تئاتر نسبت به تعطیلی‌های نامعلوم این دو هنر اشاره کرد.

«خورشید» مجید مجیدی راهی تفرش شد/چالشی تازه برای حضور در اسکار ۲۰۲۰

طی اعلام شورای صنفی نمایش، فیلم سینمایی «خورشید» آخرین ساخته مجید مجیدی با ثبت قرارداد خود می‌تواند اکران خود را به زودی آغاز کند، با وجود تعطیلی سینماهای تهران تا پایان آبان ماه، مجیدی برای رساندن فیلم خود به فهرست اولیه نماینده سینمای ایران در اسکار قصد دارد تا این فیلم را یک هفته در تفرش اکران کند.

طی اعلام شورای صنفی نمایش، فیلم سینمایی «خورشید» آخرین ساخته مجید مجیدی با ثبت قرارداد خود می‌تواند اکران خود را به زودی آغاز کند، با وجود تعطیلی سینماهای تهران تا پایان آبان ماه، مجیدی برای رساندن فیلم خود به فهرست اولیه نماینده سینمای ایران در اسکار قصد دارد تا این فیلم را یک هفته در شهر تفرش اکران کند. 

این موقعیت چالشی تازه برای مجید مجیدی محسوب می شود، زیرا از سویی وضعیت فعلی بیماری کرونا شرایط اکران را بسیار سخت کرده و از سویی شاید با اکران محدود این فیلم احتمال سوخت شدن اثر برای اکران اصلی و سراسری وجود داشته باشد، اما در هر صورت مجیدی مجبور است تا این فیلم را به تاریخ اعلام شده برای معرفی به اسکار حداقل هفت روز اکران عمومی نماید. 

«خورشید» مجید مجیدی اثری دغدغه‌مند برای سینمای پساکرونا/////////////////////دوشنبه

انتخاب نماینده سینمای کشور برای حضور در مراسم اسکار همواره یکی از دغدغه‌های سینما در فصل پاییز است، سینمایی که امسال به هیچ وجه شرایط پیشین خود را سپری نکرده و به واسطه شیوع بحران کرونا دوران سیاهی را پشت سر می‌گذارد.

در همین حین شاید انتخاب نماینده‌ای شایسته برای حضور در مراسم اسکار و موفقیت آن در سینمای بین الملل بتواند رخوت به وجود در سینمای ایران پس از شیوع بیماری کرونا را کاهش دهد، با این شرایط باید دید که مسئولین سینمایی در نهایت کدام نام را از پاکت بیرون می‌آورند.

سینمای کشور از اسفند ماه سال گذشته شاهد تعطیلاتی طولانی مدت و از سویی اکران نشدن اکثریت آثار مهم جشنواره فیلم فجر بوده است، حال باید دید تا تاریخ یازدهم آذر ماه کدام یک از فیلم‌ها وارد چرخه اکران می‌شوند تا بتوانند در اسکار ۲۰۲۱ سهمی داشته باشند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

پويا امينى: بلاتکیفی اهالی عرصه نمايش را کلافه کرده است/تئاتر ۹۹ آینده روشنی ندارد

کارگردان نمایش «دراکولا» گفت: متاسفانه طی هفته های گذشته تنها اماکن تعطیل شده سالنهای تئاتر و سینما بودند، به نوعی با این دو هنر برخورد شده که انگار فقط سالنهای سینما و تئاتر باعث گسترش کرونا بوده اند. متاسفانه مسئولین فرهنگی ما به هیچ وجه به این مقوله فکر نمی کنند که بسیاری از افراد معیشتشان از طریق تئاتر می گذرد و نمی دانند این تعطیلات چه ضربه ای به زندگی آنها زده است.

پویا امینی در گفت‌وگو با ، پیرامون فعالیت‌های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در اثر خاصی نیستم، آخرین بار نمایش «دراکولا» را روی صحنه داشتم اما به دلیل شیوع دوباره بیماری کرونا و تعطیلات اخیر سالن‌های نمایش فعلا متوقف شده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهیم بعد از نزدیک به یک ماه تعطیلی بار دیگر نمایش را روی صحنه ببریم، اتفاق بسیار سختی است، زیرا روی صحنه بردن یک اثر تئاتر بعد از این وقفه طولانی نیازمند تمرین دوباره و آماده شدن گروه برای اجرا است، اتفاقی که از لحاظ روحی و مالی هزینه بردار است. 

کارگردان نمایش «دراکولا» با نقد وضعیت فعلی تئاتر اضافه کرد: یک گروه نمایش چندین ماه مشغول تمرین یک اثر می شود، بعد از تمام این سختی ها نمایش را روی صحنه می برد و تنها بعد از یک هفته به مدتی طولانی تعطیل می شود، این اتفاق برای هر گروهی ضربه زننده است. 

وی در همین رابطه تصریح کرد: حال بعد از این تعطیلات طولانی از شب اول اجرای نمایش «دراکولا» ما باید دو ماه صبر کنیم تا به صورت خوشبینانه تماشاخانه ها آذر ماه بازگشایی شوند، البته مشکل آنجاست که گروه ما نسبت به این تاریخ هم مطمئن نیست، به همین دلیل هیچ نوع برنامه ریزی خاصی نمی توان انجام داد. طبیعتا در ادامه اگر تماشاخانه ها بازگشایی هم شوند چندان دلخوش به این اجرا نخواهیم بود. 

بازیگر سریال «خط قرمز» با تاکید بر رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در تماشاخانه های تئاتر اضافه کرد: طی تابستان امسال که تماشاخانه ها بازگشایی شدند، بدون شک یکی از اماکنی که بیشترین رعایت نسبت به پروتکلهای بهداشتی رخ می داد، سالنهای تئاتر بود، اما متاسفانه شاهد آن بودیم که در اولین گام همین اماکن تعطیل شدند، آن هم وقتی که رستوران ها، کافه ها و بسیاری از اماکنی که محل تجمع افراد بودند به کارشان می دادند. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

«اثریا»؛ کتابی که می‌تواند ما را به سوی سعادت راهنمایی کند/اثری با موضوع مدافعان حرم

یک نویسنده کتاب گفت: در کتاب «اثریا» من تنها تلاش داشتم نشان دهم تفاوت ما با مدافعان حرم و شهدای سوریه تنها در انتخاب‌های سخت و شجاعانه است این انتخاب ما است که می‌تواند ما را به سوی سعادت راهنمایی کند.

نیما اکبرخانی در گفت‌وگو با پیرامون مضمون کتاب «اثریا» گفت: مضمون کتاب «اثریا» از جنگ در منطقه «اَثریا» واقع در استان حلب سوریه حکایت دارد، روایت‌ها موبه‌مو مستند هستند، اما کلیت اثر در قالب روایت داستان نقل شده است.
 
وی در همین راستا ادامه داد: کتاب «اثریا» مخاطب را به چالش می‌کشد و او را مجبور می‌کند تا تاملی داشته باشد پیرامون مدافعان حرم و آنچه در سوریه بخاطر وجود داعش می‌گذرد یکی از عواملی که سبب شد من به نگارش این کتاب دست بزنم جذابیت موضوع است من علاقه‌مند به تحولات منطقه داشتم از سال ۲۰۱۲ که درگیری‌ها در سوریه آغاز شد پی‌گیری من رنگ و بویی شدید گرفت لذا شروع به مطالعه کردم اگرچه از صحنه جنگ دور بودم، اما تمام مختصات و رویداد‌های در نظر گرفته را در کتاب گنجاندم.
 
اکبرخانی پیرامون شیوه نگارش کتاب «اثریا» ابراز کرد: کتاب «اثریا» به شیوه داستانی بر اساس تکیه بر مستندات، وقایع و رخدادها در جنگ سوریه و تلاش مدافعان حرم نوشته شده است، راوی این کتاب شخص خاصی نیست و بین چند شخصیت دست به دست می‌شود، در عین حال کتاب بسیار ساده و روان نوشته شده و می‌تواند به راحتی مخاطب را با خود همراه کند. تألیف رمان «اَثریا» حدود چهارماه به طول انجامید، کار سفارشی نبود و بنا به علاقه در این حوزه شروع به نوشتن کردم.
 
 
وی پیرامون کتاب «اثریا» بیان کرد: کتاب «اثریا» جذابیت فراوانی دارد و مخاطب بر اساس علاقه خود با کتاب همراه می‌شود در حقیقت کتاب مخاطب را با خود همراه کرده و از ایران به جبهه و خط مقدم در سوریه می‌برد جایی که درگیری نیرو‌های مدافع حرم شکل گرفته و وقایع را مخاطب از نزدیک درک می‌کند، خواننده کتاب «اثریا» پا به پای رخداد‌ها حرکت و رویداد‌های بسیاری را لمس می‌کند و سر انجام از این سفر به سلامت باز می‌گردد. 
 
این نویسنده نو قلم ویژگی‌های رمان کتاب «اثریا» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: کتاب «اثریا» تمام مختصات خط مقدم جبهه سوریه را حتی دیوار نگارها، ساختمان ها، تجهیزات و تسلیحات را بیان می‌کند و فضاسازی خاصی دارد که مخاطب را برای زمانی به لحظه‌های جنگ می‌برد اطلاعات کاملا دقیق است و می‌توان گفت داستان مستند نوشته شده است.
 
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
 
مهدی امینی‌خواه: تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی راهکار درستی برای مقابله با کرونا نیست
 
بازیگر فیلم «انسان‌ها» گفت: بنده مخالف تعطیلی کامل تولیدات تصویری هستم، زیرا معیشت بسیاری از عوامل پشت صحنه و هنرمندان به این تولیدات وابسته است، آن‌ها شغلشان حضور در همین پروژه‌ها بوده و زندگی خود را از این طریق تامین می‌کنند پس منطقی نیست وقتی که هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود بخواهیم کارشان را به تعطیلی بکشانیم.

مهدی امینی خواه در گفت‌وگو با ، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در دو پروژه سینمایی و تله فیلم هستم که فعلا روز‌های میانی فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارند و حداقل تا پایان پاییز به طول خواهند انجامید.

وی در همین راستا ادامه داد:هم‌اکنون مشغول ایفای نقش در تله فیلم «سبک بال عاشق» به کارگردانی محمد امینی هستم که برای شبکه نمایش خانگی آماده می‌شود، از سویی فیلمبرداری فیلم پلیسی «انتخاب ویژه ۲» به کارگردانی مسعود تکاور نیز در شهر اهواز ادامه دارد و بنده در این اثر هم که به زودی راهی شبکه اول سیما می‌شود بازی می‌کنم.

بازیگر فیلم «انسان‌ها» درباره شرایط بازی در دوران کرونا اضافه کرد: متاسفانه شرایط برای تمامی عوامل جلو و پشت صحنه بسیار سخت است، کرونا بیماری جدی و خطرناکی است و ما هر روز مستقیما با آن روبرو هستیم، همین باعث شده تا تمامی پروژه‌ها نسبت به قبل با مشکلات بیشتری به کارشان ادامه دهند.

وی در همین رابطه ادامه داد: ما سعی می‌کنیم که در هر دو پروژه «سبک بال عاشق» و «انتخاب ویژه ۲» تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، هر روز ماسک می‌زنیم و مدام از الکل و مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌کنیم، اما به هر صورت بیماری همچنان خطرات خود را برای ما دارد.

بازیگر فیلم سینمایی «چپ دست» با اشاره به درگذشت کریم اکبری مبارکه بر اثر ابتلا بیماری کرونا تاکید کرد: بدون شک درگذشت این هنرمند بزرگ کشورمان غمی غیر قابل توصیف است، اما از سویی نمی‌توان به دلیل بیماری کرونا پروژه‌ها را تعطیل کرد، تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی راهکار درستی نیست. شاید تعطیلی محدود بتواند به کاهش ابتلا به کرونا کمک کند، اما راه حل قطعی و نهایی نیست، زیرا این بیماری همچنان وجود دارد.

وی در همین راستا تصریح کرد: بنده مخالف تعطیلی کامل تولیدات تصویری هستم، زیرا معیشت بسیاری از عوامل پشت صحنه و هنرمندان به این تولیدات وابسته است، آن‌ها شغلشان حضور در همین پروژه‌ها بوده و زندگی خود را از این طریق تامین می‌کنند پس منطقی نیست وقتی که هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود بخواهیم کارشان را به تعطیلی بکشانیم.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

توسعه نهضت ترجمه رویکردی ارزشمند در معرفی بین‌المللی ادبیات دفاع مقدس است
مدیر انتشارات ۲۷ بعثت گفت: توسعه نهضت ترجمه که طی سال‌های گذشته مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و آخرین بار در شب‌ها خاطر برآن تاکید کردند مورد توجه و در دستور کار انتشارات ۲۷ بعثت قرار گرفت این مهم در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس در کشور‌های هدف در نظر گرفته شده است.
  
مازیار حاتمی در گفت‌وگو با پیرامون کتاب‌های تولید شده در حوزه دفاع مقدس گفت: تا به حال کتاب‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس تولید شده، اما با این حال باید تاکید کنم که جای کار فراوانی در این حوزه وجود دارد، زیرا دفاع مقدس همانند اقیانوسی بوده که تمام ناپذیر است از سوی دیگر موانعی بر سر راه نشر وجود دارد که چنانچه بر طرف شود شاهد افزایش کتاب‌ها در حوزه ادبیات دفاع مقدس خواهیم بود. 
 
وی به رشد و توسعه ادبیات دفاع مقدس اشاره و ابراز کرد: ادبیات دفاع مقدس در طی این سال‌ها توانسته به رشد و توسعه قابل توجهی برسد و مسیری هموار را نیز در پیش بگیرد این امر به مدد وجود جوانان و نسل دهه هفتادی‌ها هموار شده، زیرا تجربه و استفاده از فناوری هر دو دستاورد نسل گذشته و امروز در کنار هم قرار گرفته و رویکردی ارزنده را ایجاد کرده ادامه این راه قطعا می‌تواند موفقیت بیش از پیشی را در بر داشته باشد، حضور جوانان در تولید آثار ذائقه‌ها را متحول کرده و مردم نیز این مسیر و روند را دوست دارند.
 
حاتمی حضور ناشران و امکانات جدید را نقطه عطفی در تولید ادبیات دفاع مقدس دانست و بیان کرد: از دهه ۸۰ تا به امروز شاهد تولد انتشاراتی‌ها و امکانات جدید بودیم لذا ادبیات دفاع مقدس نیز توانست در سایه این عوامل رشد پیدا کند حضور بخش‌هایی مانند مجمع ناشران انقلاب اسلامی و همرراهی و کمک این حوزه خصوصا در استان‌ها گامی موثر برای رشد ادبیات دفاع مقدس محسوب می‌شود.
 
 
مدیر انتشارات ۲۷ بعثت از شاخص‌های تولید کتاب‌های خوب حوزه دفاع مقدس نام برد و افزود: عوامل متعددی هستند که در تولید کتاب نقشی پر رنگ دارند که شاید مهمترین آن‌ها را می‌توان تبلیغ دانست، در مراحل بعد انتخاب نویسنده به نام و موفق همچنین ناشرانی که از اقبال عمومی برخودار هستند و موضوعات شاخص، عموما تاثیرگذارترین شاخص‌ها بر ادبیات دفاع مقدس شناخته می‌شوند لذا می‌توان تاکیدکرد تبلیغ و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی نقشی ارزنده در گسترش ادبیات دفاع مقدس دارد. 
 
وی پیرامون جذاب‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس در انتشارات ۲۷ بعثت بیان کرد: در طی این سال‌ها کتاب‌های فراوانی در بخش ادبیات دفاع مقدس در انتشارات ۲۷ بعثت تولید شده که هر کدام به فراخور زمان خود توانسته‌اند مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار بگیرد، کتاب «وقتی کوه گم شد» و کتاب شهید همت در زمان خود از استقبال بر خوردار شدند، همچنین کتاب‌های «نونی صفر» و «فکه»، در مقطعی نیز کتاب «خدا حافظ سالار» و «آب هرگز نمی‌میرد» و پس از آن کتاب «تمنای بی خزان» مورد توجه بودند، البته کتاب «ماجرای یک جشن تولد» با اینکه در اوضاع کرونایی منتشر شد اما به چاپ چهارم رسید، و حالا به زودی نیز کتابی با عنوان «کوهستان در آتش» را که به عملیات والفجر ۴ می‌پردازد منتشر و به بازار ارائه خواهیم کرد که در جای خود خواندنی و جذاب است. 
 
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *