هدف‌گذاری برای رشد ۵۰ درصدی اشتغال زندانیان تا پایان سال

8:21 - 20 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۳۰۰۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس سازمان زندان‌ها گفت: در حوزه اشتغال نیز هدف‌گذاری ما تا پایان سال، رشد ۵۰ درصدی است که تحقق این اهداف عالیه توام با فعالیت‌های تربیتی است که باید با همکاری و هماهنگی و هم افزائی همگان محقق شود.

- رییس سازمان زندان‌ها در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌های استان خوزستان که با حضور اعضای شورای قضائی استان، جمعی از مسئولین اجرائی و اجتماعی و مسئولان زندان‌های استان برگزار شد گفت: کار در زندان سخت است و در خوزستان سخت تر، کار در زندان پر افتخار است و البته در خوزستان پرافتخارترین.

حاج محمدی در این مراسم گفت: خوزستان خاکریز بوده و هست، خوزستان مورد طمع استکبار و دشمنان بوده و هست و البته خوزستان به فرموده امام راحل، دین خود را به اسلام، انقلاب و ارزش‌های انسانی و شرافت کشور ادا نموده است، لذا با این وضع ما همه مدیون خوزستانیم.

عضو شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که خوزستان را عرصه عمل توصیف فرمودند، گفت: خوزستان همیشه باید از مردان عمل برای خدمت و تعالی برخوردار باشد، خوزستان عرصه مهمی است که دشمن به دنبال سست نمودن این سنگر است و ما نیز در سنگر اصلاح و تربیت ماموریت مهمی بر عهده داریم، این ماموریت مهم تحقق منویات امام فرزانه انقلاب در تبدیل زندان‌ها به دانشگاه انسان سازی است، خدمتی که بواسطه آن اسلام تبلیغ شود و همچنین منویات مقام معظم رهبری که فرمودند زندان باید آموزشگاه نیکی‌ها باشد، محقق گردد.

رییس سازمان زندان‌های کشور با اشاره به اینکه متاسفانه جمعیت کیفری استان خوزستان جزو ۵ استان اول کشور است، این آمار را معنا دار توصیف کرد و گفت: این امر زیبنده خوزستان نیست و همه باید کار کنند تا علل وقوع جرم و پدیده ایجاد کننده جمعیت کیفری در استان رفع شود.

وی افزود: خوزستان و اتفاقات آن در سبک و مرام و مشی مردمانش و شهدایش همواره، بر پایه مردانگی، با مرام بودن و غیرتمندی استوار بوده و این برای کل کشور مثال زدنی است، لذا در حوزه پایش جامعه شناسی و رفتار شناسی زندانیان، می‌بینیم که آنان نیز نوعی اخلاق با مرام بودن و لوتی منشی را دارا هستند، لذا باید از سیره و منش پهلوانی و مردانگی شهدا، برای زندانیان استان الگو سازی تربیتی صورت پذیرد، خوزستان استانی است که سرشار از این الگو‌های کم نظیر است و ما بنا داریم همین ظرفیت را برای اصلاح مجرمین استفاده نماییم.

حاج محمدی با بیان اینکه خوزستان معراج و قدمگاه شهداست، شهیدانی که نگذاشتند جان و مال و حیثیت آحاد مردم به مخاطره افتد گفت: توصیه من به مدیر کل جدید زندان‌های استان که از مدیران توانمند کشور است، این بوده که به شکلی کار کنیم و تحول ایجاد نمائیم که زندانبانی ما و تلاشمان در اصلاح و تربیت مددجویان، موجب افتخار و سربلندی و بالندگی باشد. با این شهدا میتوان راه را پیدا کرد، شهدا الگو‌های ویژه و بی مانندی برای تربیت زندانیان هستند، چشمه جوشان الگو‌ها خوزستان است که باید از این ظرفیت برای تربیت زندانیان استفاده کرد.

عضو شورای قضائی کشور با قرائت بخش‌هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه ضرورت دشمن شناسی و حفظ خاکریز‌ها گفت: هجمه دشمنان امروز متوجه زندان‌ها است و ما نیز باید آرایش آفندی و پدافندی خود را متناسب با طمع دشمنان تنظیم نماییم لذا می‌طلبد همه عزیزان که دل مشغولی دارند، با یک همراهی و مشارکت و هم افزائی بیشتر به یاری سازمان زندان‌ها شتافته تا زندان و عملکرد آن فرصتی برای تبلیغ نظام باشد.

رییس سازمان زندان‌های کشور با تاکید بر اینکه باید زندان و زندانبانی در خوزستان بسیار جدی دیده شود گفت: برخی از زندانیان با تبلیغ عناصر معاند، گروهک‌ها و دشمنان دچار سوء تفاهم شده اند، باید با استفاده از همین الگو‌ها در زندان اصلاح شده و خود و خانواده هایشان با حسن عملکرد ما به مبلغ و مدافع عملکرد نظام مبدل شوند و زندان فرصت بسیار خوبی برای تبلیغ ارزش هاست.

حاج محمدی با اشاره به اینکه زندان در واقع متعلق به نظام قضائی است، از هم افزائی و تعامل خوب دستگاه قضائی و زندان‌ها تمجید و از رییس کل دادگستری، دادستان استان و مقامات قضائی تقدیر نمود و خاطر نشان ساخت: در بحث اصلاح و تربیت مجرمان حسب منویات ریاست قوه قضائیه، در بخش‌ها و مواردی باید کار اصلاح و تربیت مجرم در بیرون زندان استمرار داشته باشد و صرف حبس زندانی پاسخگوی نیاز‌ها نیست، لذا در زندان‌ها تاکید ما اقدامات فرهنگی عمیق و پرهیز از کار‌های سطحی است و در سیاست کاهش جمعیت کیفری نیز بدنبال تداوم کار‌های جدی تربیتی هستیم، بدین معنا که اگر قرار است زندانی به مرخصی هم برود باید کار تربیتی در بیرون زندان تداوم یابد، در حوزه اشتغال نیز هدف‌گذاری ما تا پایان سال، رشد ۵۰ درصدی است که تحقق این اهداف عالیه توام با فعالیت‌های تربیتی است که باید با همکاری و هماهنگی و هم افزائی همگان محقق شود.

وی در پایان با تشکر از زحمات علی رضا بابائی مدیرکل سابق زندان‌های خوزستان و همچنین علی نظری در دوران سرپرستی استان، از پژمان پروین بعنوان مدیری فعال، سازنده، تحول گرا در حوزه زیر ساخت یاد کرده و گفت: ایشان قطعا با حمایت و راهنمائی‌های مسئولین قضائی و اجرائی استان اتفاقات خوبی را در خوزستان رقم خواهد زد و ان شاءالله در راستای تحقق دیدگاه شهید احمد کاظمی که فرمود «هرچه میتوانید در خوزستان زیر ساخت آماده کنید برای روزی که لشکر سید خراسانی قرار است به یاری امام عصر (عج) رهسپار شود» این برادر عزیز پشتیبان آن جهاد عظیم باشد، برای ایشان و همکاران عزیز در سنگر اصلاح و تربیت خوزستان که مظلومانه خدمت می‌کنند، آرزوی حسن خدمت و عاقبت بخیری داریم.

در این مراسم رییس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره به اینکه دیدگاهی از بدو انقلاب بود که زندان توسعه پیدا نکند، گفت: امروز بواسطه مقتضیات استان خوزستان و در راستای مهار مجرمان و آسایش و امنیت مردم در مواجهه با جرم، نیازمند برخورداری از زندان‌های مناسب نگهداری مجرمان با قابلیت‌های اصلاح و تربیت آنان هستیم، لکن زندان‌های استان از شرایط استاندارد، فضای فیزیکی کافی و امکانات تربیتی مورد نیاز برخوردار نیست در عین حال با ایثار گری و خدمت جهادی کارکنان زندان‌ها در تمام بخشها، از تهدیدات و آسیب‌ها پیشگیری شده و در بخش‌های مختلفی نیز عملکرد‌ها و خدمات خوبی را ارایه نموده اند لذا در اینجا از همه کارکنان زندان‌ها تشکر می‌کنیم، همچنین از مجموع عزیزانی که همواره از اهداف اصلاحی و تربیتی و حمایتی زندان‌ها حمایت نموده اند قدردانی میکنم.

حجت الاسلام والمسلمین صادق مرادی خاطر نشان ساخت: اقدامات زندان‌های استان در حوزه ستاد دیه و انجمن حمایت زندانیان کم نظیر است که در همین ایام اخیر نیز خدمات بزرگی در عرصه خدمات پوششی و حمایتی و توسعه اماکن خدماتی عمومی مانند بیمارستان دیالیز انجام شده است که برخی از این اقدامات میتواند در سایر استان‌ها نیز الگو شود و توسعه خدمات به زندانی و خانواده را بدنبال داشته باشد، امیدواریم با حمایت رییس سازمان زندان‌ها شاهد توسعه کیفی و خدماتی زندان‌های استان باشیم و در کنار مدیر کل جدید از اهداف و برنامه‌های این دستگاه حمایت می‌کنیم.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه علی رغم خاص بودن شاخص‌های جمعیت کیفری و جامعه جرم در استان، تا آنجا که ممکن بوده از ارفاقات قضائی برای زندانیان واجد شرایط استفاده شده است، گفت: انتظار داریم مرکز در پایش عملکرد‌های این حوزه، شرایط استان را مد نظر داشته باشد.

مدیر کل جدید زندان‌های خوزستان نیز با سلام بر ساحت مقدس شهدای سرفراز استان و مردمان شریف خوزستان و همکاران خود در زندان‌های استان، گفت: حضور در خوزستان که نماد مقاومت مردم ایران و معطر بخون شهداست را افتخار دانسته و اعلام میکنم که برای ادای دین به مردمان شریف و قهرمان خوزستان، از دیاری که با جنگ و مقاومت و شهادت بیگانه نیست، به این استان آمده ام و این فرصت خدمت را مغتنم می‌شمارم لذا از ریاست سازمان زندان‌ها که این فرصت و اعتماد را به بنده عنایت داشتند تشکر می‌کنم.

پژمان پروین با گرامی داشت یاد و زحمات ۷ ساله رضا پوستچی از مدیران اسبق زندان‌های استان، از خدمات ارزشمند بابائی مدیرکل پیشین زندان‌های استان و نظری در دوران تصدی مسئولیت زندان‌های استان قدر دانی نمود و خطاب به اعضای شورای اداری زندان‌های استان و همکاران خود در زندان‌های خوزستان گفت: انتظار داریم همگان تا روزی که هستیم و روی دوپا قرار داریم، با روحیه جهادی و حمایت از هم کار کنیم تا بتوانیم در احیاء و بازپروری زندانیان که از اقشار آسیب دیده جامعه هستند، گام‌های مؤثری برداریم.

در این مراسم علی نظری سرپرست پیشین اداره کل نیز گزارشی از اقدام انجام شده برای اولویت‌های دوازده گانه سازمان ارائه نمود.

گفتنی است رییس سازمان زندان‌های کشور در این سفر با آیت الله موسوی فرد نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز دیدار نو گفتگو نمود. در این ملاقات رییس سازمان زندان‌ها با تشریح سیاست‌ها و اهداف کلان نظام زندانبانی، از تدوین برنامه و شاخص‌های توسعه زندان‌های کشور خبر داد و ابراز امیدواری نمود که در سایه تعامل و حمایت مسئولین استان به ویژه آیت الله موسوی فرد، استاندار و سایر مسئولین تحول در زندان‌های استان در مسیر تعالی و رفع دغدغه‌ها شتاب یافته و میسر شود.

بیشتر بخوانید:

رییس سازمان زندان‌ها به خوزستان رفت


آیت الله موسوی فرد نیز در این نشست زندان را از دغدغه‌های جامعه و مسئولین برشمرد و توسعه اشتغال، حمایت از خانواده‌های بی بضاعت زندانیان و هم افزائی مسئولین برای عبور از مشکلات و تحقق تحول پایدار را ضرورت‌های نظام زندانبانی در خوزستان برشمرد و تاکید کرد: در آینده نزدیک ضمن بازدید از زندان، پیگیر حضور مسئولین ارشد در زندان‌ها و کمک به اصلاح و تربیت زندانیان خواهد بود.

از دیگر برنامه‌های این سفر دیدار صمیمانه رییس سازمان زندان‌های کشور با جمعی از نمایندگان و فعالان گروه‌های جهادی حوزه فرهنگی و اجتماعی و قرارگاه مردمی شهید لاجوردی خوزستان بود.

در این نشست رییس سازمان زندان‌ها ضمن استماع نقطه نظرات اعضای حاضر، بر ضرورت استفاده نظامند از ظرفیت گروه‌های جهادی برای توانمند سازی ارائه خدمات به زندانیان تاکید نمود و گفت: از همه ظرفیت‌ها برای تحقق منویات ریاست معزز قوه قضائیه پیرامون برخورداری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی استفاده خواهد شد و مدیر کل زندان‌های استان بعنوان نماینده ارشد سازمان در استان با تمهیدات لازم این حمایت و بستر فعالیت را دنبال خواهند نمود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *