رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رونق و جهش تولید داروی همه دردهای جامعه است/ اشتغالزایی و کاهش فقر از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از وقوع جرم

10:29 - 20 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۳۰۱۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس قوه قضاییه گفت: امروز دولت، نهادها، سازمان ها و نیروهای مسلح و همه بخش‌ ها باید برای توانمندسازی کشور در عرصه‌های اقتصادی و امنیتی و فرهنگی تلاش کنند.

- به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (سه شنبه) در آئین شکرانه بهره‌برداری از ۱۵۰ هزار اشتغال ایجاد شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سال ۹۹، از تلاش‌های این ستاد در حوزه اشتغال و تولید تقدیر کرد و آن را تحقق منویات مقام معظم رهبری دانست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته گام‌های بلندی در کشور برداشته شده، اظهار داشت: امروز با مشکلات و تنگنا‌هایی مواجه هستیم که دشمن برای ما ایجاد کرده، اما با قدرت برای تحقق اهداف بلند نظام اسلامی گام برمی داریم.

آیت الله رئیسی از «محرومیت‌زدایی و فقرزدایی» به عنوان یکی از نکات محوری بیانیه مقام معظم رهبری درباره گام دوم انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: نباید چهره کریه فقر بر کشور زیبای ایران که در اقصی نقاط آن ثروت و ذخایر خدادادی نهفته است، سایه بیاندازد.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که «فقر محصول بی‌عدالتی اجتماعی است»، تصریح کرد: راهکار مقابله با فقر و فساد و تبعیض، اجرای عدالت است و فقر با عدالت گستری کاملاً از بین می‌رود.

آیت الله رئیسی افزود: فساد، خروج از اعتدال است و راه مقابله با آن اجرای عدالت در همه بخش‌هاست و اگر امکانات و ظرفیت‌ها عالادنه توزیع و قوانین و مقررات عادلانه اجرا شوند، شاهد از بین رفتن تبعیض و فساد اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود.

رئیس قوه قضاییه، اجرای عدالت را مهم‌ترین مأموریت دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: آنچه مانع تولید پرونده قضایی و کاهش فساد اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها در جامعه می‌شود، عدالت اقتصادی و اشتغالزایی است.

آیت الله رئیسی از رونق و جهش تولید با عنوان داروی همه درد‌های جامعه یاد کرد و گفت: امروز دولت، نهادها، سازمان‌ها و نیرو‌های مسلح و همه بخش‌ها باید برای توانمندسازی کشور در عرصه‌های اقتصادی و امنیتی و فرهنگی تلاش کنند.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: ایران وقتی قوی می‌شود که به قدرت اقتصادی و قدرت امنیتی و اقتصاد و اشتغال قوی دست یابد و حرکت‌هایی که در این جهت انجام می‌گیرد، قابل تقدیر است.

آیت الله رئیسی گفت: در روز‌های اولیه شیوع کرونا، ما با کمبود اقلام پزشکی و بهداشتی مواجه بودیم، اما امروز با اقدامات جهادی همه بخش‌ها و همدلی و همراهی آحاد مردم به این توانمندی رسیده ایم که علاوه بر تأمین نیاز داخل در آینده حتی بتوانیم ماسک و دیگر اقلام بهداشتی را صادر کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش بر فعال کردن اقتصاد خانواده، اقتصاد دریا، اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد معدن تأکید کرد و گفت: ما می‌توانیم با نیروی کار متعهد و برنامه ریزی درست، مقابل توطئه‌ها، کارشکنی‌ها، تحریم‌ها و تهدیدات دشمن ایستادگی کنیم.

آیت الله رئیسی مسأله اشتغال را از دغدغه‌های امروز کشور عنوان کرد و گفت: دستاورد‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حوزه اشتغال که حالا دوستان گفتند منطبق با تعریف واقعی اشتغال است، نمادی موافق در تحقق شعار ما می‌توانیم است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه سخنانش با اشاره به نقش اشتغال در کاهش جرم در کشور اظهار داشت: افزایش اشتغال و تولید و کاهش فقر از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از وقوع جرم و کاهش پرونده‌های قضایی است.

آیت الله رئیسی افزود: در حقوق جرم شناسی از فقر و بیکاری به عنوان یکی از علل وقوع جرم یاد شده و هر چه برای رفع فقر، اشتغالزایی و اجرای عدالت بیشتر تلاش کنیم حتماً در کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی مؤثر خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه در اولویت قرار گرفتن آسیب دیدگان کرونا در طرح‌های اشتغالزای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را حرکت زمان شناسانه این ستاد دانست و با اشاره به وعده مسئولان این ستاد برای افزایش ۱۵۰ هزار شغل ایجاد شده به ۳۰۰ هزار شغل تا پایان سال جاری گفت که تحقق این نوید ارزشمند، در رفع مشکلات کشور اثر به سزایی خواهد داشت.

آیت الله رئیسی تلاش‌های ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه رونق تولید و اشتغال را پیام برای کسانی دانست که چشم به بیگانه دوخته اند و ادامه داد: این حرکت پاسخ محکم به آن‌هایی است که سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی و صیانت از منافع ملی و حقوق مردم را به خارج از مرز‌ها و آمد و رفت دیگران گره زده‌اند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به امکانات مادی و معنوی موجود در کشور، تصریح کرد: من به این سخن مقام معظم رهبری عمیقاً باور دارم که هیچ مشکل لاینحلی در کشور نداریم و راهکار رفع همه مشکلات نیز درون کشور است و همه مسائل بدست توانای نخبگان و جوانان حل می‌شود.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با ارائه گزارشی درباره روند اجرای طرح‌های اشتغالزایی در این ستاد اظهار داشت: محوری‌ترین ارزش در مقوله پیشرفت، بحث عدالت است.

وی افزود: عدالت وجه تمایز حق و باطل است و اساسی‌ترین مؤلفه عدالت نیز، معیشت و عدالت اقتصادی است که بدون آن نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی و مسائل سیاسی و امنیتی را مدیریت کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با تقدیر از اقدامات قوه قضاییه برای حمایت از رونق تولید، متذکر شد: در صورت استفاده درست از ظرفیت‌های داخلی و مدیریت درست منابع می‌توان سالانه یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرد.

مخبر با بیان اینکه تمام پیش بینی‌ها بر این است که تا دو سال آینده ۶۰ درصد اقتصاد دنیا در اختیار اقتصاد دیجیتال قرار می‌گیرد، گفت که با بهره‌مندی از نیروی باهوش و جوان کشور می‌توانیم در عرصه‌های دانش بنیان بدرخشیم.

در این مراسم استاندار گلستان در ارتباط تصویری با رئیس قوه قضاییه گزارشی از اجرای طرح اقتصادی پرورش ماهی با روش‌های نوین در این استان ارائه کرد که آیت الله رئیسی در واکنش به گزارش وی بر لزوم فعال کردن اقتصاد دریامحور تأکید کرد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخورداری ایران از ۳۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی گفت: محرومیت در کنار دریا معنا ندارد و با تلاش و همت مسئولان و همدلی مردم می‌توان فقر را از چهره کشور زدود.

همچنین رئیس شرکت دانش بنیان نفت پارس در ارتباطی تصویری گزارشی از اقدامات و تولیدات این شرکت ارائه کرد و از ارزآوری ۱۰۰ میلیون دلاری این شرکت در شرایط تحریم سخن گفت.

وی یکی از اقدامات مهم این شرکت را ایجاد ۲۳ روزه کارخانه تولید ماسک در زمان شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و گفت که در حال حاضر نیز روزانه ۵ میلیون قطعه ماسک در این شرکت تولید می‌شود.

آیت الله رئیسی پس از شنیدن گزارش مذکور، اقدامات صورت گرفته را اثبات حقانیت سخن مقام معظم رهبری در تحقق شعار «ما می‌توانیم» دانست و گفت: با اندیشه و دانش نوین می‌توان بهره‌وری را افزایش داده و از خام فروشی جلوگیری کرد.

مدیرشرکت دانش بنیان کنکاش بهینه نیز در این مراسم در ارتباطی تصویری با رئیس قوه قضاییه، گزارشی از فعالیت‌های این شرکت در حوزه معدن ارائه کرد که آیت الله رئیسی با تقدیر از تلاش‌های این شرکت برای بومی سازی دانش مربوط به فعالیت‌های معدنی خاطر نشان کرد: با اتکال به خدا و اعتماد به نفس جوانان ایرانی اتفاقات بزرگی در آینده رقم خواهد خورد.

آیت الله رئیسی در بدو ورود به آئین شکرانه بهره‌برداری از ۱۵۰ هزار اشتغال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، از نمایشگاه بخشی از دستاورد‌های اجتماعی این ستاد بازدید کرد.

رئیس قوه قضاییه در این بازدید دو ساعته با مسئولان بنیاد‌های برکت و احسان و گروه‌های اقتصادی و دانش بنیان وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به گفتگو نشست و در جریان روند اجرای ۳۰ هزار و ۲۰۰ طرح و پروژه اقتصادی تولیدمحور این ستاد که با تمرکز بر امنیت غذایی و دارویی و با اولویت اشتغال زایی برای آسیب دیدگان از کرونا در استان‌های مختلف کشور عملیاتی شده اند، قرار گرفت.

در این نمایشگاه که برخی اقلام و تجهیزات پزشکی تولید شده برای مقابله با بیماری کرونا همچون ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستگاه اکسیژن ساز، کیت تشخیص بیماری و دارو‌های گیاهی و صنعتی به نمایش در آمده بود، گزارشی درباره روند تولید واکسن برای درمان و پیشگیری از بیماری کرونا ارائه شد.

رئیس قوه قضاییه پس از شنیدن گزارش مربوط به تولید واکسن کرونا بر لزوم تعامل با مؤسسات علمی معتبر دنیا و تسریع در روند اداری مربوط به تحقیقات و آزمایش یافته‌های پژوهشگران در این حوزه از سوی وزارت بهداشت و درمان تأکید کرد و متذکر شد: برای دستیابی به واکسن کرونا باید از هر لحظه و ثانیه برای کار و تلاش بهره ببریم تا هر چه زودتر بتوانیم از این همه تلفات انسانی جلوگیری کنیم.

آیت الله رئیسی همچنین در واکنش به گزارش یکی از فعالان حوزه کشاورزی بر لزوم تولید بذر و نهال در داخل کشور تأکید کرد و متذکر شد: استقلال در حوزه کشاورزی در گرو استقلال در تولید بذر است که ما را از واردات برای تأمین مواد غذایی بی نیاز می‌کند.

در جریان این بازدید، مدیرعامل بنیاد برکت نیز گزارشی از فعالیت‌های این بنیاد در حوزه تولید مسکن برای اقشار کم درآمد و نیازمند ارائه کرد و گفت که بنیاد برکت با همکاری دولت و خیّرین ظرف یک سال و نیم ۱۶۰ هزار واحد مسکونی احداث کرده است.

وی همچنین با اشاره به پیگیری ۶۰ هزار طرح در بنیاد برکت در سال جاری گفت که تاکنون ۳۰ هزار طرح عملیاتی شده و با با بیان این که سالانه ۶۰ هزار تُن گوشت وارد کشور می‌شود، اعلام کرد «تا پایان امسال ۳۱ هزار تُن گوشت مورد نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود».

یکی از مسئولان بنیاد احسان نیز در این بازدید، گزارشی از فعالیت‌های سامانه ۴۰۳۰ برای ارائه اطلاعات پزشکی در ایام شیوع کرونا ارائه کرد و توضیح داد: تاکنون ۲۶ میلیون تماس با سامانه ۴۰۳۰ برقرار شده که میانگین روزانه ۱۰۰ هزار تماس است.

وی با بیان این که از ۳۰۰ هزار همکار این سامانه ۲۰۰ هزار نفر نیرو‌های جهادی و ۱۰۰ هزار نفر دیگر کارکنان خود مجموعه هستند، یکی از اقدامات صورت گرفته در بنیاد احسان را فراهم کردن امکان برقراری تماس تصویری پزشکان مستقر در مناطق محروم با پزشکان متخصص در تهران عنوان کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *