روند صلح افغانستان شکننده است

11:23 - 24 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۴۱۰۴
درحالیکه همزمان با جریان مذاکرات صلح در قطر جنگ در سراسر افغانستان جریان دارد دبیرکل سازمان ملل وضعیت افغانستان را شکننده خواند.

– «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تماس با «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان درباره روند صلح این کشور و حمایت سازمان ناتو از افغانستان بحث و تبادل‌نظر کرد.

دبیرکل ناتو با انتشار توئیتی گفت: با اشرف غنی دربار وضعیت افغانستان و راه و طولانی و سخت این کشور به سمت گفت‌وگوهای صلح صحبت کردم؛ این روند شکننده است اما بهترین فرصت موجود برای صلح است.

وی همچنین تاکید کرد که این ائتلاف نظامی به نسبت به امنیت افغانستان متعهد باقی خواهد ماند.

این در حالی است که پایگاه خبری «اکسیوس» به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که منصوب شدن سرهنگ «داگلاس مک‌گرگور» به سمت مشاور ارشد «کریستوفر میلی» –که به‌ تازگی از سوی دونالد ترامپ به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا منصوب شده است- نشان می‌دهد که دولت ترامپ به دنبال سرعت بخشیدن به روند خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان است.

داگلاس مک‌گرگور در سال 2019 به دونالد ترامپ توصیه کرده بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج و حتی سفارت آمریکا در کابل را نیز تعطیل کند. وی همچنین گفته بود که برای خروج از افغانستان نیازی به مذاکره با طالبان نیست.

پیش از این اما دبیرکل سازمان ناتو تاکید کرده بود که خروج نیروها از افغانستان "مبتنی بر شرایط" خواهد بود و این سازمان تصمیم برای خروج و یا ادامه حضور در افغانستان را پس از ارزیابی تعهدات طالبان و شرایط این کشور اتخاذ خواهد کرد.

تسنیم


برچسب ها: افغانستان طالبان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *