سوء مدیریت، جنگل‌های سراوان را به مرکز تجمع پسماند‌ها تبدیل کرده است

10:35 - 25 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۴۳۳۶
مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، گفت: وضعیت سراوان نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر است، ولی از اینکه تجمع پسماند‌ها در قلب جنگل‌های سراوان انباشته شده است و چهره جنگل را بسیار زشت کرده است به تجهیزات و مدیریت اجرایی دقیق نیاز داریم.
احسان الله شکری مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با میزان گفت: با مدیریت امروز پسماند‌ها بخصوص در جنگل‌های سراوان که انتخاب این مکان به عنوان مرکز تجمع پسماندها، حاصل یا وارث مدیریت سال ۱۳۶۲ میباشد که تصمیم گرفته شد که با عدم توجه به آلودگی‌های زیست محیطی و مدیریت دقیق پسماندها، این مکان را برای تجمع پسماند‌ها انتخاب شد.

مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست درباره انتخاب این مکان به عنوان تجمع پسماند گفت: ۳۵ سال پیش این تصمیمات ناصحیح در انتخاب این مکان از جنگل‌های سراوان را به تجمع پسماند‌ها تبدیل کرده است که بیشتر با توجه به این موضوع که عدم امکانات و عدم مدیریت دقیق این در انتخاب این مکان نقش داشته است که امروزه آسیب‌های زیست محیطی فراوانی را بوجود آورده است.

شکری ادامه داد: مدیران امروزی هم با بررسی بیشتر و تامین تجهیزات لازم و بروزتر همچون زباله سوز و دیگر تجهیزات، تصمیم گرفته شد که همین مکان دوباره به مقصد نهایی زباله‌ها و پسماند‌ها باقی بماند، تا از آلودگی پسماند‌ها در دیگر مناطق از استان جلوگیری شود.

وی در خصوص تامین تجهیزات گفت: بامدیریت و خرید تجهیزات لازم در تلاش هستیم که به طور کامل جنگل سراوان را از این چهره کثیف و آلودگی بیشتر جلوگیری کنیم و آسیب‌های زیست محیطی را به حداقل برسانیم.

مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص تولید شیرابه و آلودگی زیست محیطی جنگل توضیح داد: با توجه به میزان شیرابه‌ای که از پسماند‌ها در جنگل‌های سراوان تولید می‌شود که چیزی حدود ۵ یا ۶ لیتر در ثانیه است، که برای تصفیه آن اقداماتی انجام شده است و در تلاش هستیم که با بهره گیری حداقل از امکانات لازمه آلودگی را به حداقل برسانیم و از طرف دیگر تامین حداقل خاک برای دفن زباله‌ها بخصوص برای روز‌های گرم سال، سم پاشی از طرف مرکز صورت میگیرد.

همچنین عنوان کرد: البته وضعیت جنگل‌های سراوان نسبت به دیگر شهرستان‌های استان گیلان بسیار بهتر بوده است، با توجه به تولید روزانه حجم بسیار بالای زباله در رشت استانداری و معاونت عمرانی اقدامات مناسبی را انجام داده است خرید تجهیزات زباله سوز در سال ۹۲ که در سال ۹۸ موفق به تامین این تجهیزات شده و اقدامات و عملیات موثری را برای کاهش اسیب‌ها انجام داده ایم و عملیات انجام زباله سوز را آغاز شده است و طبق برنامه زمانبندی چندماهی برای استفاده بهینه و درخور توجه از این تجهیزات و تا رسیدن به نقطه مطلوب بطول میکشد.

شکری خاطر نشان کرد: برای احداث کارخانه کمپوست، مجوز‌های و اقداماتی لازم توسط محیط زیست صورت گرفته است، و پیمانکار بخش خصوص طبق بند‌های قرارداد متعهد به رعایت تمامی نکات زیست محیطی است.

وی اظهار کرد: تعداد زیادی محل دفن زباله شهرداری‌ها، در غرب گیلان وجود دارد؛ که تأخیر بیش از حد در ساخت کارخانه، هزینه‌های زیست محیطی جبران ناپذیری برای این منطقه خواهد داشت که با اختصاص اعتبارات مورد نیاز و رفع موانع موجود، به راه اندازی هر چه سریع‌تر کارخانه کمپوست غرب گیلان کمک کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *