رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازگشت درگیری ها به صحرای غربی؛ جبهه پولیساریو چه می‎گوید؟

21:15 - 24 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۴۴۰۷
جبهه جدایی طلب پولیساریو اعلام کرد که توافق آتش بس با دولت مغرب به پایان رسیده است.

جبهه جدایی طلب «پولیساریو» می‌گوید که آتش بس ۳ دهه‌ای با دولت مغرب در صحرای غربی، به پایان رسیده است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دولت مغرب عملیاتی را برای برای بازگشایی جاده به «موریتانی» آغاز کرد.

دولت مغرب می‌گوید که عملیاتی را در مرز جنوبی صحرای غربی برای پایان دادن به اقدامات تحریک آمیز از سوی جبهه پولیساریو انجام داده است.

جبهه پولیساریو اخیرا هشدار داده بود در صورتی که دولت مغرب نیرو‌های خود را به منطقه حائل در مرز جنوبی صحرای غربی اعزام کند، این گروه توافق آتش بس را لغو کرد.

بیانیه جدید جبهه پولیساریو می‎گوید که «رباط» با فرستادن سربازان خود به منطقه حائل «الکرکرات» در مرز میان صحرای غربی و موریتانی، توافق نظامی شماره یک را که با نظارت سازمان ملل به امضا رسیده، نقض کرده است.

هفته گذشته حدود ۲۰۰ راننده کامیون با بیان اینکه در طرف موریتانی مرز با «الکرکرات» گرفتار شده اند، از مقامات مغرب و موریتانی درخواست کمک کردند.

صحرای غربی به عنوان یکی از مناطق مورد مناقشه استعمار پیشین اسپانیاست؛ «رباط»، کنترل ۸۰ درصد از آن را در اختیار دارد.

جبهه پولیساریو که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۱ در حال مبارزه برای استقلال بوده، خواستار برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت خود است.

سال ۱۹۹۱ و بعد از ۱۶ سال جنگ، ۲ طرف با نظارت سازمان ملل توافق آتش بسی را امضا کردند، اما همه پرسی برنامه ریزی شده بار‌ها به دلیل مناقشه بر سر ترکیب رای دهندگان و وضعیت این سرزمین به تعوق افتاده است.

مذاکرات درباره صحرای غربی با حضور مغرب، جبهه جدایی طلب پولیساریو، الجزایر و موریتانی از چندین ماه پیش به حالت تعلیق در آمده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *