محاسبه استهلاک خودرو در کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد/ خسارت میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی

1:12 - 01 آذر 1399
کد خبر: ۶۷۴۹۶۶
دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نسبت فرسوده‌ای خودرو و میزان کارکرد خودرو تقریبا مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده عمر مفید یک خودروی است، که این موضوع روی آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار است
بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با میزان با اشاره به خسارت مالی ناشی از آلودگی هوا می‌گوید: بنا به گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا سالانه ۲/۶ میلیارد دلار به تهرانی‌ها خسارت وارد می‌کند.

خسارت میلیونی آلودگی هوا به هر خانواده ایرانی

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی بیان کرد: سرانه این عدد، حدود ۳۰۰ دلار برای هر نفر در سال است. به عبارت ساده‌تر؛ به یک خانواده تهرانی چهار نفره سالی ۱۲۰۰ دلار معادل حدود ۱۴ میلیون تومان ضرر ناشی از آلودگی هوا وارد می‌شود. این خانواده اگر از ناوگان عمومی استفاده و از کاتالیست خودرو خود مراقبت کند، هزینه کمتری خواهد پرداخت. پس بهتر است سهم خود را در کاهش آلودگی هوا ایفا کنیم تا متوجه ضرر ناشی از آلودگی هوا نشویم.

اشجعی آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را توضیح داد: در کل کشور هم خسارت ناشی از آلودگی هوا را بررسی کنیم ۵/۷ میلیون دلار در یک سال به کشور خسارت وارد میکند و همچنین آمار مرگ و میر حدود ۳۰ تا ۳۶ هزار سالانه ناشی از مرگ و میر داریمکه فقط به خاطر آلودگی هوا این اتفاق می‌افتد. واگر همین آمار را با آمار مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا براورد کنیم، از زمان شیوع کرونا تا به امروز حدود ۴۰ هزار نفر هستند که به خاطر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: این تعداد آمار کل کشور بسیج شدند و حتما هم باید برای مقاله با این بیماری اقداماتی جدی انجام شود، در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به همان تعداد نزدیک است و سالانه این همه کشته میدهد، و اگر سالانه به همان مقدار توجه میشد، شاید اصلا مشکل آلودگی هوا نداشتیم، پس نیاز است که توجه جدی و هزینه کافی برای مبارزه با آلودگی هوا هم انجام شود تا بتوان آین مقدار آلودگی را کاهش داد یا حتی به صفر رساند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی اظهار کرد: در کل جهان مسیله مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا مطرح شده و یکی از موضوعات بسیار مهم در کل جهان است که برای بیشتر کشور‌های جهان در الویت نخست قرار دارد، پس برای کشور ما هم باید در الویت نخست قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این آمار و ارقام در حالی است که کارشناسان معتقدند از یک سو پایین بودن کیفیت خودرو‌های تولیدی و مدل استفاده شهروندان، عامل تحمیل چنین خسارتی است و از سوی دیگر نادیده‌گرفتن قانون از سوی تولیدکنندگان که به تازگی تحریم را هم بهانه بی‌قانونی خود کرده‌اند.

استاندارد‌های سوخت

اشجعی در خصوص معیار تعیین کیفیت سوخت گفت: کیفیت سوخت امروز در کشور ما نسبت به سال‌های گذشته در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، سوخت‌هایی مثل بنزین، دیزل، گاز نسبت به چندسال گذشته در وضعیت بهتری است، در سوخت یک پارامتر است که بسیار تعیین کننده است که محتوای گوگردشوخت که اگر مقدار این محتوا بالاتر باشد، کیفیت سوخت در حد پایین است یک رابطه معکوس دارند.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۲- ۹۳ در شهر تهران گوگرد سوخت در دیزل ۱۲ هزار ppm داشت که یک عدد بسیار بالایی است، یعنی هیچ استانداردی را پاس نمی‌کردند، ولی امروز ۸۰ درصد یا ۹۰ درصد جایگاه‌های کل کشورسوخت دیزل زیر ۵۰ یا ۱۰۰ ppm تولید میشود که رسیدن به این عدد بنزین را با کیفیت بهتری نسبت به قبل تولید و عرضه میشود با این محاسبات وضعیت سوخت در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است.

همچنین تاکید کرد: وضعیت کیفیت سوخت متحول شده، ولی به آن معنی نیست که دارای استاندارد کاملی استو نیاز به پیگیری دیگر نیست. ولی پیگیری کیفیت سوخت همچنان ادامه دارد تا رسیدن و ماندن در نقطه مطلوب و رسیدن به کیفیت خودرو‌های یورو ۵ که سوخت هم باید یورو ۵ باشدف به طوری که هردوی این‌ها مکمل هم هستند.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی در خصوص موانع پیشبرد کیفیت گفت: برای تولید یورو ۵ باید به زیر ۱۰PPM برسیم، از طرف دیگر تحریم‌ها هم مانع از پیشبرد عملکرد درست در زمینه بالا بردن کیفیت سوخت است، درواقع باید تکنولوژی‌هایی را وارد کشور کنیم که برای بالا بردن کیفیت سوخت که تحریم‌ها مانع شده اند.

اشجعی بیان کرد:، اما در این چندساله توانستیم کیفیت بهتری را هم برای خودرو‌ها و هم برای سوخت ایجاد کنیم که امیدوارم برای سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد.

بررسی استهلاک خودرو‌ها

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی برای تشخیص میزان استهلاک یک خودرو از معیار پیمایش استفاده میشود و توضیح داد: ممکن است یک خودرویی هر سال ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد و یا یک خودرو دیگر در سال ۵۰۰۰ کیلومتر هم پیمایش نداشته باشد و در مبحث فرسودگی هر خودرویی پیمایش نقش بیشتری دارد و به فرسودگی خودرو نزدیکتر است.

وی عنوان کرد: در واقع هر خودرویی که پیمایش آن به ۲۰۰ هزار یا ۲۵۰ هزار کیلومتر رسیده باشد، ان استاندارد اولیه خود را از دست داده است و بطور کلی اگر سالی ۲۰ هزار پیمایش داشته باشد در طی ۱۰ تا ۱۲ سالگی به حالت فرسودگی خود میرسد و نیاز به بررسی‌های دقیق تری را دارد، به صورتی که قطعات آن تخریب شده و استاندارد‌های لازم آن افت کرده استو برای خودرو‌های سواری شخصی سن فرسودگی ۱۰ الی ۱۲ سالگی رخ میدهد.

اشجعی ادامه داد: ولی در حال حاضر در کشور ما سن فرسودگی خودرو شخصی را در ۲۰ سالگی مشخص میشود. در اصل تعریف از فرسودگی معادل اسقاطی است یعنی هر خودرویی که به سن ۲۰ سالگی همان فرسودگی رسید خودرو اسقاطی است.
 
استهلاک به چه معنی است؟

اشجعی در خصوص تعریف استهلاک اینگونه توصیح داد: استهلاک در لغت به معنی فرسوده شدن به مرور زمان است و از این رو قابل جلوگیری نیست. در نتیجه حتی اگر ما از یک وسیله به طور صحیح استفاده کنیم و شرایط نگهداری مناسبی را برای آن فراهم کنیم، رخ خواهد داد. در حقیقت استهلاک را می‌توان به معنی عمر مفید نیز در نظر گرفت که با بکارگیری یک سری قواعد و دستورالعمل ها، می‌توان این عمر مفید را افزایش داد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که کاهش استهلاک یک وسیله در حقیقت همان افزایش عمر مفید آن می‌باشد.

سن و طول عمر مفید خودرو اهمیت دارد

وی در خصوص طول عمر هر خودرو گفت: هر خودرویی طول عمر مشخصی دارد و بعد از آن زمان بیشتر هزینه‌زا خواهد بود. این طول عمر مشخص برای هر ماشین و هر مدلی متفاوت با دیگری است، خودرو نیز از جمله وسایلی است که با استهلاک روبرو است و عدم استفاده صحیح و نگهداری مناسب از آن، سبب می‌شود تا به شدت استهلاک آن افزایش یافته و عمر مفیدش کاهش یابد. البته در بحث نگهداری خودرو، استهلاک به معنی بالا رفتن هزینه‌های مربوط به خودرو نیز بکار می‌رود.

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی ادامه داد: هنگامی که فردی عنوان می‌کند، استهلاک خودروی او بالا رفته است، در حقیقت به معنی این است که عمر مفید قطعات و لوازم مصرفی خودروی او زودتر از موعد استاندارد تمام شده و در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری خودروی او افزایش یافته است. بحث استهلاک خودرو، خصوصا برای رانندگانی که از طریق خودروی خود امرار معاش می‌کنند، بسیار با اهمیت بوده و همواره سعی می‌کنند تا حد امکان استهلاک خودروی خود را کاهش دهند.

کاهش استهلاک خودرو
 
اشجعی در خصوص کاهش هزینه‌های استهلاک گفت:، اما برای اینکه ما هزینه‌های ناشی از استهلاک خودرو را کاهش داده و در نتیجه عمر مفید لوازم مصرفی و به طور کلی خودروی خود را افزایش دهیم، یک سری راهکار‌ها و استاندارد‌ها وجود دارد. با انجام صحیح این راهکار‌ها می‌توان تا حد زیادی موفق به کاهش استهلاک خودرو گردید که در ادامه ما به آن‌ها اشاره‌ای کوتاه و مختصر خواهیم نمود. ما بحث کاهش استهلاک خودرو را در دو مقوله شیوه صحیح رانندگی و شیوه صحیح نگهداری از خودرو، دسته بندی نموده ایم تا به این ترتیب بتوانیم بهترین راهکار‌ها را برای کاهش استهلاک خودرو عنوان کنیم.

براساس حکمی که دیوان عالی ادارات داد آیین نامه اسقاطی را باطل کرد

دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی درباره ابطال ایین نامه تعیین فرسودگی سن خودرو گفت: آیین‌نامه ۸ قانون هوای پاک، مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت را مکلف کرده است که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند، اما چندی پیش این ماده قانونی بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان ابطال شد.

وی اظهار کرد: خودرو‌هایی که در مرز فرسودگی قرار دارند و هر لحظه امکان دارد که این خودرو از کار بیافتد و آلایندگی آن افزایش یابدو به لحاظ ایمنی مسائلی را بوجود بیاورد که بعد از این در بحث اسقاط موضوع دوتا سن برای خودرو تعریف شد، اول سن فرسودگی و دیگری سن اسقاط خودرو، سن فرسودگی با این تعریف روبرو است که خودرو و بعد از این سن هم می‌توانددوباره تردد کندولی با نظارت بیشتر و ایجاد محدودیت‌هایی برای این خودرو‌ها در برخی مناطق شهری و پر جمعیت کشور را نداشته باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *