مرز ریمدان؛ گذرگاهی برای رونق تجاری ایران و پاکستان

18:00 - 27 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۵۱۶۴
گشایش گذرگاه جدید ریمدان-گبد خبر خوشی برای پاکستانی‌ها بود که در جریان سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد اعلام شد، رویای دیگری که برای رونق تجاری و افزایش تعاملات میان ملت‌های ایران و پاکستان به حقیقت پیوست.

– فعالیت رسمی و با تمام ظرفیت گذرگاه ریمدان-گبد با استقبال گسترده سیاسیون و جامعه بازرگانی پاکستان همسایه شرقی ایران همراه بوده است.

این روزها و حتی با گذشت پنج روز از یازدهمین سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد، موضوع افتتاح گذرگاه ریمدان-گبد همچنان در مطبوعات پاکستان در جریان است و بیشتر از هر موردی قابل توجه جامعه بازرگانی این کشور قرار دارد.

خبرگزاری رسمی دولت پاکستان (APP) افتتاح مرز ریمدان-گبد را گامی در جهت تعمیق همکاری‌های مشترک تجاری با ایران دانست و گفت: دو کشور برای رفع موانع در مسیر تجارت و تحکیم هرچه بیشتر روابط عزم قوی دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته در دیدارهای مهم خود با رهبران سیاسی و نظامی پاکستان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه مناسبات با همسایه شرقی پاکستان را ابراز داشت.

ظریف با اشاره به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه گذرگاههای مرزی با پاکستان، از تصمیم دولت این کشور در خصوص گشایش بازارچه های جدید مرزی در جهت توسعه مناسبات تجاری دو کشور استقبال و آمادگی کشورمان برای توافق پیرامون‌ مدل‌های جدید تبادلات تجاری را نیز اعلام کرد.

روزنه‌ای برای شکوفایی بلوچستان پاکستان

با توجه به اینکه مرز میرجاوه-تفتان تنها گذرگاه رسمی میان ایران و پاکستان جهت تبادل تجارت و رفت و آمدهای شهروندان شناخته می‌شود، فعالیت گذرگاه جدید ریمدان محدودیت‌های پیش روی بازرگانی پاکستانی به ویژه ساکنان ایالت بلوچستان برای دسترسی به نقطه صفر مرزی را کاهش می‌دهد.

تسهیل در دسترسی به بازار ایران، افزایش صادرات-واردات، کاهش زمان سفر به دو کشور و استفاده بهتر از ظرفیت‌های دو استان همجوار مرزی از مزایای گذرگاه جدید ریمدان-گبد محسوب می‌شود.

ستایش جامعه بازرگانی و تجار پاکستان از تصمیم کلیدی ایران برای گشایش مرز ریمدان حاکی از اشتیاق کشور همسایه برای برخورداری از روابط نزدیک با ایران و بهره‌گیری از فرصت طلایی توسعه تجارت دوجانبه است‌، رویای دیگری که دو کشور آن را به حقیقت تبدیل کردند.

اتاق بازرگانی و تجارت کشورهای عضو انجمن همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و تجارت پاکستان (FPCCI) به عنوان دو نهاد قوی تجاری و مرتبط با توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و سایر کشورهای منطقه، افتتاح گذرگاه ریمدان-گبد و اقدام فوق العاده دولت ایران را مورد تمجید قرار دادند.

«افتخار علی ملک» رئیس اتاق بازرگانی سارک گفت: فعالیت مرز ریمدان-گبد منجر به توسعه چشمگیر در همکاری‌های دوجانبه تجاری می‌شود. در عین حال با توجه به پتانسیل‌های دو کشور همسایه و عدم انطباق آن با حجم فعلی تجارت، انتظار می‌رود گذرگاه ریمدان به بالا بردن حجم تجارت ایران و پاکستان کمک کند.

مسئولان فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و تجارت پاکستان نیز افزایش فرصت‌های شغلی برای مرزنشینان دو کشور، تسهیل روند صادرات و واردات کالاهای اساسی به ویژه صیفی‌جات، دام، فرآورده‌های نفتی و ساختمانی را از ویژگی‌های گذرگاه ریمدان-گبد توصیف کردند.

جامعه بازرگانی پاکستان قدرت و پیشرفت جمهوری اسلامی در حوزه‌های زیرساخت و رونق اقتصادی را مورد تمجید قرار داده و نمونه آن را مرز ریمدان می‌دانند که مقامات ایرانی این گذرگاه جدید را به صورت پیشرفته مجهز کرده‌اند.

امید به افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی ایران و پاکستان

تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیرساخت‌های مرزی به ویژه گام‌های سریع و موثر در جهت گشایش گذرگاه‌های جدید مرزی با پاکستان بر این مهم تاکید دارد که کشور همسایه شرقی نیز باید زیرساخت‌های لازم در طرف خود را تامین کرده و عملکرد موثری از خود برای هموار کردن مسیر تجارت مشترک با ایران نشان دهد.

گشایش مرز ریمدان، از مهم‌ترین دستاوردهای سفر اخیر دکتر ظریف به پاکستان مربوط می‌شود. وزیر امور خارجه ایران به مقامات پاکستانی اطلاع داد که جمهوری اسلامی ایران به زودی گذرگاه «ریمدان» در استان سیستان‌ و بلوچستان را افتتاح خواهد کرد و از طرف پاکستانی خواست تا این کشور نیز گذرگاه «گبد» را باز کند. همچنین پیشنهاد شد به مرور گذرگاه‌های مرزی دیگری از جمله گذرگاه «پیشین» - «مند» بین دو کشور افتتاح شود و معبرهای ورودی و خروجی میان دو کشور افزایش یابد. همچنین مدل‌های جدیدی برای تبادلات تجاری با پاکستان پیشنهاد شد و طرف پاکستانی نیز متقابلاً با اعلام حمایت از گسترش همه‌جانبه روابط دوجانبه، از تصمیم خود برای احداث بازارچه‌های مرزی بیشتر به منظور توسعه تبادلات تجاری و ‌صادرات مرزی بین دو کشور خبر داد.

افزایش تعداد گذرگاه‌های مرزی میان ایران و پاکستان آرزوی دست نیافتنی نیست و با توجه به عزم دو کشور حتی در اوج پاندمی کرونا برای ادامه مراودات مرزی، گشایش معبرهای بیشتر بین دو کشور همسایه در آینده نزدیک قابل اجرا است.

اواسط تیرماه امسال و در ادامه رایزنی‌های تهران-اسلام‌آباد برای تقویت تجارت در وضعیت کرونا، وزارت کشور پاکستان با اعلام تصمیم این کشور برای بهره‌برداری از ۴ گذرگاه دیگر مرزی با ایران گفت: گذرگاه گبد، مند، کاتگر و چادگی هفت روز در هفته و تنها برای تجارت مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان گشوده می‌شود.

محمدجواد ظریف سه‌شنبه هفته گذشته در راس هیاتی سیاسی، نظامی و اقتصادی به اسلام‌آباد سفر کرد. وی در این سفر با شخصیت‌های نظامی و سیاسی از جمله ژنرال باجوا فرمانده ارتش، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و عمران‌خان نخست وزیر آن کشور دیدار کرد.

لازم به ذکر است که ظریف از زمان آغاز دولت فعلی تاکنون ۱۰ بار در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان سفر کرده و سفر اخیر وی نیز یازدهمین دیدار او از همسایه شرقی محسوب می‌شود.

/انتهای پیام/

ایرنا


برچسب ها: تجارت مرز ریمدان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *