اعلام آمادگی نهاجا برای ضدعفونی و کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا| نگاه نیرو‌های مسلح به کرونا مثل یک بیماری ساده نیست| پادگان‌ها پاک‌ترین و امن‌ترین مناطق در بحث کرونا هستند

8:00 - 01 آذر 1399
کد خبر: ۶۷۶۱۷۹
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده قرارگاه زیستی امام رضا (ع) نیروی هوایی ارتش گفت: در صورت درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا آماده همکاری برای ضدعفونی هوایی و گندزدایی هوایی و کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا هستیم.
- وحید عظیم‌نیا و حسن رضائیان - طبق اصل ۱۴۳ قانون اساسی که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی است، ‎‎‎‎‎ «ارتش‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پاسداری‏ از استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ کشور را بر عهده‏ دارد». قانون‌گذار که او را حکیم می‌دانیم در اصل ۱۴۷ همین قانون تصریح کرده است «‎‎‎‎‎دولت‏ باید در زمان‏ صلح‏ از افراد و تجهیزات‏ فنی‏ ارتش‏ در کارهای‏ امدادی‏، آموزشی‏، تولیدی‏، و جهاد سازندگی‏، با رعایت‏ کامل‏ موازین‏ عدل‏ اسلامی‏ استفاده‏ کند در حدی‏ که‏ به‏ آمادگی‏ رزمی‏ آسیبی‏ وارد نیاید».

ارتش جمهوری اسلامی ایران در بزنگاه‌های حساس نشان داده است، «ارتش فدای ملت» صرفاً یک گزارۀ بی‌مسما و شعار صرف نیست بلکه اگر اقتضائات ایجاب کند حتماً جان خود را تقدیم ملت ایران خواهد کرد. شهید سرلشکر محمدولی قرنی، امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، امیر سرتیپ شهید احمد کشوری، شهید یوسف کلاهدوز، سرلشکر خلبان عباس دوران، شهید خلبان عباس بابایی، شهید حسین خلعتبری، امیر سرتیپ شهید ابوالفضل شبان، شهید سرلشکر منصور ستاری خواص و دیگر شهدای والامقام از جمله دلیرمردان ارتش هستند که سرگذشت هرکدام یادآور ایستادگی شیرمردان و پاسداری‏ از استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ است.

حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش‌سوزی، بارش برف سنگین و حوادث ریز و درشت دیگر ثابت کرده هرکجا که نیاز باشد ارتش در میدان است و برای کمک به مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. هنوز فراموش نکرده‌ایم نوع‌دوستی آن سرهنگ ارتش عضو لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار شاهرود را که در جریان امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده خم می‌شود تا پله‌ای شود برای سوار شدن مردم به کامیون، کاری که باعث تجلیل رهبر حکیم انقلاب شد.

نیرو‌های مسلح در رکاب فرمانده معظم کل قوا، فعل «ما می‌توانیم» را در حوزه‌های مختلف به خوبی صرف کرده‌اند؛ یک روز در دفاع مقدس از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کنند و روز دیگر از رفاه و معیشت مردم این کشور با دست‌یابی به پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا.

استفاده از ظرفیت نیرو‌های مسلح از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران محدود به حوزه دفاعی نیست. با شیوع ویروس کرونا، نیرو‌های مسلح از جمله ارتش نیز با قدرت وارد میدان شدند تا ضمن کمک به ستاد ملی مقابله با کرونا در حیطه‌ای که این ستاد تعریف می‌کنند به خدمات‌رسانی مشغول شوند.

میزان پیشتر در گزارشی به نحوه خدمات‌رسانی نیروهای مسلح در مقابله با ویروس منحوس کرونا اشاره کرد، اما در متن پیش‌رو بنا داریم به طور ویژه به عملکرد، ظرفیت و خدمات‌رسانی کرونایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بپردازیم.
 
در یکی از روز‌های بارانیِ دومین ماهِ سومین فصلِ سال مهمان امیر سرتیپ خلبان «مهدی هادیان» معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش شدیم؛ تست سرپایی ورودی نشان داد هیچ مماشات و شوخی‌ درباره رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد و به آن در عمل مقید هستند.

آیات شریفۀ ۲۵ و ۲۶ سورۀ مبارکۀ طه در ورودی دفتر امیر هادیان قرار داشت؛ «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی* وَیسِّرْ لِی أَمْرِی». کمی آن‌طرف‌تر هم عکس سه جنگنده قاب شده بود؛ شبیه همان عکسی که عکاس میزان ۵ تیر امسال در آیین تحویل سه فروند هواپیمای جت جنگنده کوثر شکار کرده بود.
 
اعلام آمادگی نهاجا برای ارائه کمک برای سم‌پاشی و گندزدایی هوایی شهرهای درگیر کرونا
امیر هادیان با شرح صدر خود کار را راحت کرد و برای پاسخ به سؤالات ما بیش از ۲ ساعت وقت گذاشت. «نشان ایثار» مهم‌ترین نشانی بود که در سمت چپ سینه‌اش به چشم می‌خورد؛ علائم دیگر همچون دوره عالی رسته‌ای جنگ الکترونیک، دوره دانشگاه عالی دفاع ملی و غیره در کنار این نشان به چشم می‌خوردند.

بخش اول گفت‌وگو با معاون هماهنگ‌کننده و فرمانده قرارگاه امام رضا (ع) نیروی هوایی ارتش را که صرفاً دربارۀ خدمات‌رسانی کرونایی نهاجاست، می‌خوانیم:
 
اعلام آمادگی نهاجا برای ضدعفونی و کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا| نگاه نیرو‌های مسلح به کرونا مثل یک بیماری ساده نیست| پادگان‌ها پاک‌ترین و امن‌ترین مناطق در بحث کرونا هستند
تغییر ماهیت تهدیدها
میزان: بدواً از اینکه وقت خودتان را در اختیار قرار دادید؛ سپاسگزارم. مصاحبه مشروح قبلی میزان با شما ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ بود که آن موقع فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش بودید و طبعاً در این سه سال ارتش و بویژه نهاجا موفقیت‌های غرورآفرینی داشته‌اند. برای ورود به بحث مایلم درباره خدمات‌رسانی کرونایی نیروی هوایی ارتش توضیح بفرمایید.

امروز ماهیت تهدید‌ها تغییر کرده است، در گذشته در قالب جنگ سخت بود، اما امروز در قالب جنگ شناختی مثل جنگ نرم و تهدیدات بیولوژبک و بیوتروریسم است
امیرهادیان: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم متقابلاً از شما و دست اندرکاران تشکر می‌کنم که زحمت می‌کشید. برای پاسخ به این سؤال باید به یک مقدمه‌ای اشاره کنم. امروز ماهیت تهدید‌ها تغییر کرده است، در گذشته در قالب جنگ سخت بود، اما امروز در قالب جنگ شناختی مثل جنگ نرم و تهدیدات بیولوژبک و بیوتروریسم است، با توجه به سوابق تاریخی شیوع ویروس‌ها نظیر طاعون در زمان قدیم، سارس و ابولا و مدل‌های مختلف آنفلوانزا، مردم با این حوزه آشنا هستند و امروزکه به کرونا رسیدیم. ابولا و سارس را در گذشته در معدود کشور‌های آفریقایی و برخی از کشور‌ها در جامعه آماری کوچک شایع کردند و مورد آزمایش قرار دادند، اما آن‌هایی که در دنیا دنبال حاکمیت قدرت هستند، کووید ۱۹ را که به لحاظ اخلاقی مردود است و به لحاظ مبانی انسانی در هیچ جامعه‌ای پذیرفتنی نیست، منتشر کردند. جنگ‌های زیستی بیولوژیک استفاده هوشمندانه و هدف‌مند از عوامل بیولوژیکی شامل باکتری، ویروس‌ها، قارچ‌ها و زهرآبه و فرآورده‌هایی است که از این‌ها به دست می‌آورند و به طور وفور در طبیعت و بین جانوران و گیاهان وجود دارد و بر علیه انسان به عنوان آسیب و تهدید مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزار و ۲۰۰ عامل بالقوه را شناسایی کردند که علائمی از یک آلرژی ساده تا علائمی خطرناک منجر شدن به مرگ را می‌تواند برای انسان به همراه داشته باشد.

میزان: می‌توان نتیجه گرفت ویروس کرونا حاصل دستکاری انسان‌هاست
امیر هادیان: ببینید سالیان سال انسان با زندگی در این کره خاکی با چنین عواملی دست و پنجه نرم می‌کند، شاید در برخی از جوامع به لحاظ فرهنگی و بهداشت و درمان و مباحث مختلف آثار و مشکلات خاص خود را هر از چند گاهی بروز می‌دهد، اما به عنوان تهدید در این حجم اپیدمی جهانی، امروز با توجه به توسعه‌ای که در حوزه علوم فناوری به ویژه پزشکی در بحث شناخت باکتری‌ها و عوامل بیولوژیک داریم، شرایط خاص و ویژه‌ای ایجاد شده است. انسان با دست‌کاری ژنوم این عوامل می‌تواند آثار کشندگی، پیشگیری و مباحث مختلف را تحت کنترل قرار دهد و در نهایت با ایجاد نگرانی در جامعه بشری نگرانی‌هایی را بوجود آورده و فاجعه ایجاد کند.

بی‌خاصیتی کنوانسونی دیگر
میزان: پس «کنوانسیون منع تکمیل و توسعه و تولید و ذخیره سلاح‌های
باکتریولوژیک (بیولوژیک) و سمی و انهدام این سلاح‌ها» خاصیتی ندارد؛ جالب اینکه ایران هم عضو این کنوانسیون است
امیر هادیان: بله درسال ۱۹۷۳ کنوانسیونی مبنی بر عدم بکارگیری سلاح‌های بیولوژیک با امضای کشور‌های مختلف به تصویب رسید، اما با معادلات قدرت و ژئوپولتیک در این کره خاکی امروز شاهد نقض این مصوبه هستیم. شاید بیشترین تمرکز ابرقدرت‌ها و استعمارگران و سردمداران زر و زور این است که خود را وابسته به آن نکنند و اعمال قدرت اراده‌شان را بر مبنای دارندگی تجهیزات و فناوری‌های به اصطلاح دفاعی می‌دانند.

میزان: این موارد همه در قالب جنگ ترم تعریف می‌شود؟
انقلاب اسلامی تا به امروز، بسیاری از معادلات قدرت و ژئوپلتیک دنیا به ویژه در حوزه جنگ سخت و جنگ نرم و بحث تهدیدات بیولوژیکی را بر هم زد
امیر هادیان: بله حتماً این‌طور است. در جنگ نرم با در اختیار دشمن بودن فناوری اطلاعات، ماهواره و فضای مجازی، تهدیدات هم بالقوه و بالفعل است. انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده با برخورداری از فرهنگ قرآنی و عاشورایی و تبلور ایثار، مقاومت و شهادت از هشت سال دفاع مقدس تا به امروز، بسیاری از معادلات قدرت و ژئوپلتیک دنیا به ویژه در حوزه جنگ سخت و جنگ نرم و بحث تهدیدات بیولوژیکی را بر هم زد، به ویژه در جنگ نرم با وجود امپراطوری رسانه‌ای دشمن، ناکارآمدی آن‌ها را شاهد هستیم، باوجود سرمایه گذاری کلان دشمن در جنگ نرم شکست مفتضحانه دشمن را شاهد هستیم. البته در جنگ‌های نیابتی هم شکست خورده‌اند؛ خدا رحمت کند شهید سلیمانی را.

باید حساسیت ویژه‌ای در بحث جنگ بیولوژیک و بیوتروریسم داشت
میزان: می‌توان شیوع ویروس کرونا را قرینه تغییر ماهیت تهدیدات دانست؟

امیر هادیان: کووید ۱۹ نشان داد ماهیت تهدیدات در حال تغییر و وضعیت نسبتاً کنترل شده است، با وجود ضرورت جدی گرفتن تهدیدات جنگ سخت و جنگ نرم، باید حساسیت ویژه‌ای در بحث جنگ بیولوژیک و بیوتروریسم در حوزه زیستی داشت، با گذشت یک سال از انتشار کرونا و غافلگیری دنیا، این دست اقدامات در آزمایشگاه‌های مخفی کشور‌های صاحب این فناوری در حال انجام است، هر زمان بخواهند این مدل جنگ بیولوژیکی به عنوان یک سلاح و فاکتور را در معادلات نظامی، جایگزین جنگ سخت و نرم می‌کنند.
 
اعلام آمادگی نهاجا برای ضدعفونی و کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا| نگاه نیرو‌های مسلح به کرونا مثل یک بیماری ساده نیست| پادگان‌ها پاک‌ترین و امن‌ترین مناطق در بحث کرونا هستند
نگاه نیرو‌های مسلح در شرایط برخورد با کرونا، مثل یک بیماری ساده نیست
میزان: اگر این را بپذیریم که کرونا یک تهدید در قالب جنگ نرم است، در آن صورت نوع مطالبه از نیرو‌های مسلح برای ورود به عرصه کرونا متفاوت خواهد بود

امیر هادیان: با وجود تهدیدات مختلف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، نگاه نیرو‌های مسلح در شرایط برخورد با کرونا، مثل یک بیماری ساده نیست، بهداشت و درمان کشور و نیرو‌های مسلح در این رابطه درگیر هستند و فراتر از ورود به یک بیماری ساده را مشاهده می‌کنیم، نیرو‌های مسلح برابر اوامر و تدابیر نورانی مقام معظم رهبری از همان ساعات و روز‌های اولیه ورود کرد و در کنار عزیزان خدوم پرسنل بهداشت و درمان وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و سایر سازمان‌ها قرار گرفت و با بسیج تمام امکانات و تجهیزات خود به مردم و بیماران کرونایی و کنترل این بیماری خدمات‌رسانی را آغاز کرد. نیرو‌های مسلح به عنوان مهمترین مؤلفه قدرت در کنار سایر مباحث در دنیا در درون معادلات حکومت‌ها قرار دارد و نیرو‌های مسلح نظام جمهوری اسلامی ایران به لحاظ نوع تهدیدات که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بوده است، برابر این تهدیدات در قالب جنگ سخت، نرم و نیابتی با هدف ایجاد ناامنی و آشوب جهت ایجاد مشکلاتی در مرز‌ها ایستاده است و این فرزندان جان برکف ملت ایران بنا به نص صریح قانون اساسی، حافظ منافع ملی انقلاب اسلامی هستند و هر کجا امنیت کشور و منافع ملی ما در حوزه مرز‌ها و جنگ سخت در دریا و هوا به خطر بیفتد، نیرو‌های مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از کشور مقابل این تهدیدات به مخاطره انداز امنیت و منافع ملی کشور پای کار هستند و و با آن برخورد می‌کنند.

میزان: نگاه به بحث روانی بیماری هم مطرح است
امیر هادیان: علاوه بر تهدید جان انسان‌ها و فوت روزانه صد‌ها نفر از هموطنان ما و در دنیا فوت میلیون‌ها نفر، بحث تأثیرات روانی آن نیز در اولویت قرار دارد و باید کنترل شود، شاید در کشور ما به لحاظ مبانی دینی و فرهنگی قضیه کم رنگ‌تر باشد، اما خارج از این حوزه در دنیا آسیب‌ها و تهدیدات بسیاری را متوجه مباحث اجتماعی، نظامی، اقتصادی و سیاسی در قالب تهدید و رکود جدی کرده است، آسیبی که جبران آن و کنترل پیامد‌های این تهدید سالیان سال زمان می‌برد. مردم در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مهم‌ترین رکن، باید نسبت به مصوبات و تصیمات آن تمکین کرده و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، جا دارد یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای سلامت را گرامی بداریم.


دشمن نه اینکه نخواهد بلکه جرئت نمی‌کند
میزان: دشمنان در انواع جنگ‌های نظامی و نیابتی و فرهنگی و اقتصادی هرچند خسارت‌هایی تحمیل کرده اما شکست خورده است، در عرصه کرونا هم می‌توان امیدوار به شکست بیماری و دشمن شد؟

دشمن با دیدن اقتدار دفاعی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی ایران نه اینکه نخواهد بلکه نمی‌تواند و به خود این جرئت را نمی‌دهد که در جنگ سخت با ایران ورود پیدا کند
امیر هادیان: شکست کرونا مستلزم همکاری مردم است و ان‌شاءالله حاصل می‌شود، اما شکست دشمن به حول و قوه الهی حتمی است. دشمن در حوزه جنگ سخت با ایران اسلامی ناامید شده است، دشمن با دیدن اقتدار دفاعی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی ایران نه اینکه نخواهد بلکه نمی‌تواند و به خود این جرئت را نمی‌دهد که در جنگ سخت با ایران ورود پیدا کند. فرهنگ عاشورایی حاکم بر نظام مقدس جمهوری اسلامی، آموزه‌های دینی و قرآنی ما، نقش بلامنازع و حضور مقتدرانه، و هوشمند فرمانده معظم کل قوا - ابتدای انقلاب وجود مبارک امام راحل و امروز وجود مبارک و با برکت مقام معظم رهبری - و سایر مؤلفه‌های دیگر شکل دهنده هندسه قدرت و معادله قدرت در ایران اسلامی باعث شده تا دشمن نتواند اهداف خود را علیه ایران عملیاتی کند. استعمارگران پیر و کهنه‌کار دنیا نقشه‌راهی با شکل‌دهی کانون‌هایی برای ایجاد اغتشاش و نا آرامی و در مباحث کلان ژئوپولتیک غرب آسیا و منطقه داشتند، ایران اسلامی تمام این معادلات دشمنان و مدعیان کد خداگری این دهکده جهانی را به هم زده است، نیرو‌های مسلح به عنوان رکن اساسی تحقق این موضوع بنا به تدبیر و فرمان مقام معظم رهبری با رویکرد خدمات عمومی و مردم یاری در مباحث سیل، زلزله و با بکارگیری تمام ظرفیت‌های خود در خدمت مردم و سازمان‌های متولی این امر قرار دارند.
 
اعلام آمادگی نهاجا برای ضدعفونی و کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا| نگاه نیرو‌های مسلح به کرونا مثل یک بیماری ساده نیست| پادگان‌ها پاک‌ترین و امن‌ترین مناطق در بحث کرونا هستند

کرونا یک تهدید بیولوژیکی بالفعل شده است
میزان: نیرو‌های مسلح برای مقابله با تهدیدات بیولوژیکی هم ورود دارد؟

امیر هادیان: با بررسی سوابق جنگ‌های بیولوژیک در تاریخ معاصر، کرونا یک قدرت‌نمایی در سطح کلان و یک تهدید بیولوژیکی بالفعل شده است، در برخورد با این جنگ بیولوژیکی هم نیرو‌های مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران پای کار است.

نمی‌شود گفت چون فلان کشور خودش هم قربانی شده است پس مهاجم کرونا نبوده است
میزان: وقتی از تهدید بیولوژیکی بودن کرونا صحبت می‌کنیم این بحث مطرح می‌شود که کشور یا کشور‌های مهاجم کدام و کشور قربانی یا کشور‌های قربانی کدام هستند؟
امیر هادیان: متاسفانه امروز علی رغم توسعه و پیشرفت در حوزه علم و فناوری که باید در خدمت بشریت باشد، جنگ‌های بیولوژیکی را عامل عقب ماندگی و برقرارکردن معادله و بالانس (تنظیم) قدرت رویارویی اقتصادی، نظامی، شناختی و نرم به منظور تغییر این معادله مورد استفاده قرار می‌دهند. این معادلات قدرت در دنیا بسیار پیچیده است، ولی نمی‌توانیم بگوئیم که عامل آن کدام کشور بوده است، با وجود تلفات متفاوت در کشور‌ها نمی‌توانیم صراحتاً عامل آن را یک کشور معرفی کنیم و دنیا هم در این رابطه به نتیجه نرسیده است، ملاک بر عمل نیست، با وجود اینکه کشور‌هایی مثل آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی، اروپایی‌ها و چین هم که درگیر این بیماری هستند و تلفات زیادی داده‌اند نیز از این دایره و امکان خارج نیستند، یعنی نمی‌شود گفت، چون فلان کشور خودش هم قربانی شده است پس مهاجم نبوده است، میزانی برای مشخص کردن متولی این اپیدمی در جهان وجود ندارد و انگشت اتهام به سمت همه این کشور‌هاست. حاکمان و مدعیان قدرت در هندسه و بالانس قدرت دنیا جهت رسیدن به اهدافشان، کشتار و مرگ و میر انسان‌ها در دنیا با این ویروس منحوس برایشان اهمیتی ندارد، این کشور‌های به ظاهر پیشرفته و متمدن که تنها حرف از حقوق بشر می‌زنند و به نوعی در مسیر تحقق این اهداف ضد بشیری‌شان مردم خودشان را هم سپر بلا می‌کنند، به ظاهر دنبال تأمین منافع ملی و حوزه حاکمیت و امنیت داخلی کشورشان هستند، توحش مدرن تعبیر زیبایی بود که مقام معظم رهبری داشتند، در نهایت انگشت اتهام را نمی‌توان از مقابل هیچ‌کدام از این کشور‌ها برداشت. امروز انقلاب اسلامی برای سایر کشور‌ها الگوست، این نوع تفکر بیداری اسلامی در وجود حزب الله و جبهه مقاومت در یمن، سوریه و عراق در نبرد با رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها، هشداری برای سردمداران زر و زور در دنیاست، دشمن در این شرایط برای محقق کردن مؤلفه‌های هندسه قدرت به جنگ بیولوژیکی روی آورده است.

 حفظ سلامت کارکنان پایور، سربازان و خانواده‌های آن‌ها برای ما اهمیت دارد
میزان: برگردیم به سؤال ابتدایی؛ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار مجموعه نیرو‌های مسلح چه خدماتی به مردم در بحث مقابله با کرونا و خدمات رسانی به بیماران کرونایی انجام داده است؟

امیر هادیان: ستاد کل نیرو‌های مسلح قرارگاه «بهداشت، درمان و پیشگیری امام رضا (ع)» را در بحث خدمات‌رسانی به مردم به ویژه بیماران کرونایی در نیرو‌های مسلح تشکیل داد و با ابلاغ به ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه زیستی در ستاد آجا به ریاست امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش و به تبع آن این قرارگاه در سایر حوزه بهداشت و درمان نیرو‌های ارتش تشکیل شد، بنده به نیابت فرمانده نیروی هوایی ارتش، ریاست این قرارگاه را برعهده دارم و معاونان نیرو و فرماندهان یگان‌های عملیاتی در این قرارگاه حضور دارند. در بحث مقابله با کرونا، نخست حفظ سلامت کارکنان پایور، سربازان و خانواده‌های آن‌ها برای ما اهمیت دارد، حفظ توان رزمی هم در قالب توان رزم ارتش به عنوان مهم‌ترین مؤلفه قدرت در یگان‌های مختلف به ویژه یگان‌های عملیاتی ما در اولویت قرار دارد، واکسیناسیون و مباحث مختلف به خوبی انجام شده است، حضور مقتدرانه بچه‌های بهداشت و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تهران با مرکزیت بیمارستان بعثت در سایر یگان‌ها در موج اول کرونا به خوبی انجام شد. کل کشور حتی نیرو‌های مسلح در آغاز بیماری کرونا در کشور برای تأمین ماسک، مواد ضدعفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی و درمانی با مشکلاتی مواجه بودند، با وجود توانمندی متناسب سازی نیرو‌های مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به نوع تهدیدات در زیر سایه تدابیر ارزشمند مقام معظم رهبری، وارد میدان مقابله با این ویروس شدند. نیرو‌های مسلح با این نگاه که باری بردوش کشور نباشند، با پشتوانه وزارت دفاع و استفاده از ظرفیت صنایع و شرکت‌های دانش بنیان و به تبع نیروی هوایی ارتش در یگان‌های مختلف عملیاتی با رعایت استاندارد‌های لازم و با هدف تأمین نیاز‌های داخلی مجموعه در این رابطه، وارد میدان تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده شدند و اقدامات لازم در این باره صورت گرفت.
 
اعلام آمادگی نهاجا برای ضدعفونی و کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا| نگاه نیرو‌های مسلح به کرونا مثل یک بیماری ساده نیست| پادگان‌ها پاک‌ترین و امن‌ترین مناطق در بحث کرونا هستند

از گندزدایی اماکن عمومی تا خدمات‌رسانی در مناطق محروم
میزان: قاعدتاً تجهیزات نیروی هوایی ارتش را هم وارد میدان کرده‌اید

امیر هادیان: بله همین‌طور است. کلیه ظرفیت‌های نیرو‌های مسلح در یگان‌های عملیاتی با ایجاد تجهیزات خاص در این رابطه و دیدن آموزش‌های لازم پرسنل حوزه بهداشت و درمان در اختیارکارکنان نیرو‌های مسلح و مردم و بیماران کرونایی در سطح کشور قرار دارد، گندزدایی اماکن عمومی، ایستگاه‌های سلامت در کلیه یگان‌ها به ویژه نیروی هوایی، تب‌سنجی، تیم‌های مردم یاری در بخش‌ها و یگان‌های مختلف به ویژه در مناطق محروم با انجام سرکشی‌های لازم، توزیع ماسک و ضد عفونی کننده به تعداد بسیار بالا در مناطق محروم خدمات مشهود و چشمگیری را به مردم ارائه کرده اند.

توزیع ۱۰۰ هزار بسته معیشتی درسطح یگان‌های عملیاتی
کمک‌های معیشتی در بحث مردم یاری، با توزیع ۱۰۰ هزار بسته معیشتی درسطح یگان‌های عملیاتی همچنان ادامه دارد، ظرفیت بیمارستان خلیج فارس در بوشهر به عنوان بیمارستان تخصصی کرونا در این استان با برخورداری از شرایط خاص در اختیار بیماران قرار گرفته است، بیمارستان پایگاه شهید یاسینی بوشهر نیز در این رابطه خدمات ارائه می‌دهد، پایگاه‌های شیراز، دزفول و چابهار هم تمام بضاعت خود را در اختیار مردم قرار داده‌اند.

کمک‌های معیشتی در بحث مردم یاری
ارتش جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب اسلامی در بلایای طبیعی و هر آنچه که در کشور پیش آمد، در خط مقدم خدمت به مردم بوده و امکاناتش را بسیج کرده است تا خدمات خوبی ارائه دهد، اما شأن مردم ما بالاتر از اینهاست، ولی بخاطر توان رزم وضعیت خاصی در پایگاه‌ها داریم، سعی کردیم تعادل را برقرار کنیم و تکلیفی را که بر دوش داریم به مردم ارائه دهیم.
 
فرهنگ ایثار، مقاومت، حماسه، برگ زرینی از حوزه افتخارات، مجموعه بهداشت و درمان است، فعالان عرصه بهداشت و درمان کشور بر خلاف دوران دفاع مقدس با فعالیت در سنگر پشتیبانی جبهه‌ها در حوزه بهداشت و درمان، امروز در مقابله با نبرد بیولوژیکی کرونا که شوخی با کسی ندارد تمام قد در حال خدمت رسانی هستند و این سربازان و فرماندهان خط مقدم جبهه مقابله با این بیماری، شهدای زیادی در حوزه سلامت به انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

تمام ظرفیت‌های درمانی نیروی هوایی ارتش در خدمت مردم و بیماران کرونایی
بیمارستان بعثت با کلیه امکاناتش در خدمت بیماران کرونایی قرار دارد، اورژانس آن به صورت کامل خدمات رسانی می‌کند، روزانه صد‌ها نفر بستری می‌شوند، با وجود اینکه امکانات ارتش برای ماموریت‌های مختلف کنترل شده تعریف شده بود، ولی طی یک سال گذشته با ارتقاء ظرفیت‌های خود به ویژه آموزش و بکارگیری کارکنان متخصص و پرستاران به شکل چند منظوره به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک و فرهنگ‌سازی در این رابطه بسار مهم است، مدافعین سلامت به تمام معنا ایثار، از خودگذشتگی و شهادت را تعبیر کردند، تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما در این راستا فعال بوده و خدمات به مردم ارائه می‌دهند، از طرفی هم بیماران کرونایی داخل مجموعه نیرو‌های مسلح را در مراکز درمانی این نیرو بستری و خدمات ارائه دادیم تا باری بر شهر اضافه نشود، اداره بهداشت و درمان نیروی هوایی ارتش به شایستگی در این بخش مدیریت و کار را راهبری و سیاست‌گذاری کرد.

ایجاد هسته‌های بهداشت و درمان توسط ارتش در مناطق محروم
ارتش در استان‌های کمتر برخوردار مثل سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان (دزفول) با اعزام متخصصین خود هسته بهداشت و درمان با هدایت امکانات پایگاه‌ها به این مناطق برای اراده خدمات به مردم تشکیل داده است.

 بال‌ثابت و بالگرد‌های نهاجا در خدمت بیماران کرونایی
میزان: در حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و ... شاهد بودیم نیروی هوایی از ظرفیت بال‌ثابت و بالگرد‌های خودش استفاده می‌کرد در حوزه کرونا هم از این ظرفیت استفاه شده و می‌شود؟

امیر هادیان: بله حتماً همانند خدمت رسانی در حوادث غیر مترقبه مثل سیل و زلزله که در توزیع اقلام مختلف حضور داشتیم در این قضیه هم با استفاده از بالگرد‌ها و بال‌ثابت، مثل ناوگان ۳۳۰، ۷۰۷ و غیره در بحث انتقال کمک‌های معیشتی، دارو و اقلام بهداشتی و درمانی در این راستا با ارائه خدمات به مردم نقش بسیار مهم و بسزایی در قالب اورژانس هوایی ایفا کردند.

اعلام آمادگی نیروی هوایی ارتش برای ضدعفونی و کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا با پهپاد
میزان: ظرفیت بالگرد‌ها و بال‌ثابت‌های نهاجا می‌تواند در خدمت ضدعفونی و گندزدایی هوایی در صورت نیاز باشد، این ظرفیت بالقوه توان بالفعل شدن دارد؟

امیر هادیان: شک نکنید که دارد، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جهت ارائه خدمات به شهر‌هایی که نیاز به قرنطینه داشتند با تلاش بچه‌های جهاد، مخزن‌های بزرگی در هواپیما‌ها تعبیه کرد تا مأموریت ضدعفونی هوایی را انجام دهیم و در این راستا هم پهپاد‌های این نیرو در مقیاس کوچک‌تر را تجهیز کردیم، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی انجام ضدعفونی هوایی در سطح کلان از طریق بالگرد‌های بال ثابت و پهپاد‌های خود را دارد.

میزان: پهپاد‌ها (پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور) که بحمدالله نیرو‌های مسلح ما توان خوبی در این حوزه دارد و درباره آن صحبت خواهیم کرد، ظرفیت خوبی برای کمک به ستاد ملی مقابله با کروناست که یک بخش آن ضدعفونی هوایی در صورت نیاز است
امیر هادیان: بله پهپاد‌ها در مجموعه نیرو‌های مسلح با طیف‌های مختلف به طور مثال حمل مهمات هوشمند، یکی از مؤلفه‌های قدرت در جنگ سخت به شمار می‌روند و در راستای مقابله با تهدیدات و جنگ‌های الکترونیک دشمن تولید شده‌اند، اما در بحث ضدعفونی هوایی و مباحث کنترلی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، پهپاد‌ها یکی از موارد بازدارندگی در حوزه نیرو‌های مسلح و ارتش به ویژه نیروی هوایی هستند که در ارتقاء توان رزم مأموریت ها‌ی مختلف بکارگیری می‌شوند و ما در این حوزه بحمدالله وضعیت خوبی داریم.

میزان: از ظرفیت پهپاد‌ها برای کنترل ورود و خروجی شهر‌های درگیر کرونا هم می‌توانیم استفاده کنیم؟ چون از امروز شنبه بناست تمهیدات سنگین‌تری اندیشیده شود
امیر هادیان: بله حتماً چنین توانی وجود دارد و ما برای ضدعفونی‌ هوایی و گندزدایی هوایی در صورت نیاز و همچنین کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا در صورت درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا آماده هستیم.

پادگان‌ها پاک‌ترین و امن‌ترین مناطق در بحث کرونا هستند
میزان: وضعیت پادگان‌ها و سربازان چگونه است؟

امیر هادیان: امیر سیاری تعبیری دارند که پاک‌ترین و امن‌ترین مناطق در بحث کرونا پادگان‌ها و یگان‌های نظامی کشور هستند، از سوی دیگر اقدامات خوبی در حوزه پژوهش و مراکز علوم دانشگاهی در سطح اداره بهداشت ارتش صورت گرفته که بسیار شایسته است، راه‌اندازی این حوزه از فرصت سازی‌های کرونا بود، تا ارتش بتواند در آزمایشگاه‌های تخصصی خودش بخش عمده‌ای از بار این تست‌ها را بدوش بگیرد و این اقدامات را انجام دهند.

میزان: در پایان این بخش اگر بحثی باقی مانده است بفرمایید.
امیر هادیان: از هم‌وطنان عزیز درخواست می‌کنیم به حقوق دیگران به عنوان یکی از مبانی مهم احترام بگذارند و فاصله اجتماعی، ماسک زدن و سایر دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا را انجام دهند، تا زنجیره انتقال این بیماری کنترل شود. مقام معظم رهبری تعبیری داشتند؛ زمانی که یک هواپیما سقوط می‌کند چقدر همه متأثر می‌شوند، الان هر روز صد‌ها نفر قربانی می‌شوند و نباید شنیدن این آمار مردم هوشمند و بصیر ما را غافل از این کند که این تهدید مال همسایه نیست، رعایت تکلیف و دِین شرعی است و بخش مهمی از این نگرانی‌ها حل می‌شود.
 
* بخش دوم گفت‌وگو به زودی منتشر می‌شود؛ ان‌شاءالله.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *