دادستان زنجان: هیچ ممنوعیتی برای انتقال پسماند سرب و روی به محل جدید نداریم/ کوتاهی از سوی شرکت برای آماده سازی محل جدید بوده/ باید پاسخگو باشند

13:44 - 02 آذر 1399
کد خبر: ۶۷۶۶۹۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان با بیان اینکه صراحتاً اعلام می‌کنم که در حال حاضر هیچ محدودیتی برای انتقال پسماند‌ها به محل جدید با رعایت ضوابط زیست محیطی وجود ندارد و این موضوع را هم به شرکت‌های سرب و روی و هم محیط زیست اعلام کردیم گفت: تعطیلی واحد‌های سرب و روی و تعدیل نیرو اگر مصداق اخلال در نظام اقتصادی باشد سکوت نمی‌کنیم.
- روز جمعه به کارگران شرکت «سرب و روی» پیامی مبنی بر این‌که « به دلیل پلمب محل دپو فیلتر کیک‌ها و عدم صدور مجوز برای حمل آن‌ها به محل جدید و عدم امکان دپو در داخل شرکت به ناچار شرکت از روز شنبه تعطیل و تعدیل نیرو خواهد شد» ارسال شده است.
 
در همین ارتباط دادستان زنجان نسبت به تعطیلی شرکت‌ سرب و روی و تعدیل نیرو به بهانه عدم صدور مجوز برای حمل فیلتر کیک‌ها به محل جدید و پلمب محل دپوی فیلتر کیک‌ها و عدم امکان دپو در داخل شرکت واکنش نشان داده و موضوع عدم صدور مجوز برای حمل فیلتر کیک‌ها به محل جدید را دروغ و کذب محض دانست و گفت: صراحتاً اعلام کردیم هیچ مشکلی برای انتقال پسماند‌های سرب و روی به محل جدید وجود نداشته و تنها کوتاهی از سوی شرکت برای آماده سازی محل جدید بوده و نسبت به این موضوع باید پاسخگو باشد.
 
حجت‌الاسلام محسن کرمی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ ممنوعیتی برای انتقال پسماند سرب و روی به محل جدید (روستای سر دهات) نداریم، اظهار کرد: ارائه مجوز‌های انتقال پسماند به این محل انجام شده و اوایل امسال محل جدید در اختیار شرکت‌های سرب و روی قرار گرفته، ولی در این بین شرکت «بهین‌فرآور» و یا شرکت‌های سرب و روی در آماده‌سازی محل کوتاهی کردند و باید جوابگوی این کوتاهی باشند.

وی در پاسخ به این سوال که تغییر به یکباره محل انتقال پسماند از روستای مرصع به روستای سردهات ابهاماتی را در بین مردم ایجاد کرده و سوال اینجاست که چرا محل تعیین شده در روستای مرصع با تمامی اصرار‌های مسئولان بر مکان‌یابی اصولی و انجام مطالعات کارشناسی و مستعدبودن مکان برای دپوی پسماند به یکباره این تصمیم کنار رفته و می‌خواهند محل جدید در روستای سردهات را در طول ۴۵ روز برای دپوی پسماند آماده کنند، عنوان کرد: «بحث مشکلات مرصع جای خود دارد و ما تابع نظرات کارشناسی هستیم. وقتی بررسی کردند و صحبت‌های نهایی انجام شد خود شرکت‌های سرب و روی اصرار داشتند انتقال پسماند به محل جدید در روستای سردهات انجام شود.»

موضوع جابه‌جایی محل دپوی پسماند به اصرار شرکت‌های سرب و روی بود

دادستان زنجان با طرح این سوال که داستان جابه‌جایی محل انتقال پسماند‌های سرب و روی از روستای مرصع به روستای سردهات در طی کدام تصمیم حاکمیتی بود؟ گفت: «موضوع جابه‌جایی محل دپوی پسماند اصرار همین شرکت‌ها بود که گفتند در محل جدید چند صد هکتار زمین از سال ۹۱ خریدیم و مطالعات انجام دادیم و طرح نوشتیم.»

وی با اشاره به این‌که سهامداران شرکت «بهین‌فرآور» به عنوان پیمانکار پروژه همین شرکت‌های سرب و روی هستند، بیان کرد: «شرکت‌های سرب و روی هزار و یک بهانه آوردند که پسماند‌ها به مرصع منتقل نشده و در سردهات دپو شود که در نهایت بزرگترین ارفاق در حق شرکت‌های سرب و روی اتفاق افتاد و با انتقال پسماند به محل جدید در روستای سردهات موافقت کردیم.»

حجت‌الاسلام کرمی تاکید کرد: از اوایل امسال محل جدید دپوی پسماند در اختیار این شرکت‌های سرب و روی قرار گرفت و می‌توانست در حداکثر دو سه ماه محل برای انتقال پسماند آماده شود، ولی همین شرکت‌ها به بهانه‌های مختلف از قبیل وجود معترض و ... کوتاهی کردند در حالی که مجموعه دستگاه قضایی در کنار سایر مجموعه‌های متولی بزرگترین کمک را به شرکت‌های سرب و روی کرد.

وی اضافه کرد: اولاً به درخواست این شرکت‌ها پاسخ مثبت داد و نخواست هزینه‌هایی که برای خرید زمین و انجام مطالعات و ... انجام دادند هدر رفته و ضرری وارد شود در ثانی از آنجایی که بخشی از اراضی این محل ملی بود منابع طبیعی حداکثر همکاری را با این شرکت‌ها داشت از طرفی جهاد کشاورزی در تغییر کاربری محل مساعدت داشت و به نوعی همه به خط شدند تا این آقایان در محل سردهات بتوانند کار دپوی پسماند را انجام دهند.

دادستان زنجان تاکید کرد: صریحاً اعلام می‌کنیم که نمی‌توانیم منافع مردم را به خطر انداخته و ممنوعیت دپوی پسماند در جوار شهر زنجان را مجدداً نادیده بگیریم.

وی متذکر شد: شرکت‌های سرب و روی توجهی به موضوع نداشته و کوتاهی کردند الان هم صریحاً اعلام می‌کنیم که نمی‌توانیم منافع مردم را به خطر انداخته و ممنوعیت دپوی پسماند در جوار شهر زنجان را مجدداً نادیده بگیریم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *