رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تشدید کرونا در پاکستان همزمان با تقابل دولت و مخالفان

22:21 - 02 آذر 1399
کد خبر: ۶۷۶۷۵۴
پاکستان این روزها شاهد موج شدید دوم‌ کرونا است و دولت این کشور از ثبت رکورد افزایش مبتلایان و جان‌باختگان خبر می‌دهد، درحالی که جدال میان دولت و جناح مخالف نیز بر سر راهکارهای جلوگیری از شیوع ویروس کووید-۱۹ شدت گرفته است.

- رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند: میزان ابتلای مردم به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در مقایسه با چهار ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

طی ۲۴ ساعت گذشته در شهرهای مختلف پاکستان ۵۹ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان باختند. تست ۲ هزار و ۶۶۵ نفر مثبت اعلام شده و طی همین مدت ۳۸ هزار و ۹۸۳ تست کرونا صورت گرفت.

از زمان شیوع کرونا در پاکستان (یعنی از هفتم اسفندماه ۹۸) تا کنون ۷ هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران کرونایی جان سپردند. در مجموع ۳۷۴ هزار و ۱۷۳ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

گزارش منابع رسمی پاکستان حاکی از تشدید شیوع کرونا در این کشور در مقایسه با وضعیت پایدار نسبی در چهار ماه گذشته (ژوئیه) است.

دولت پاکستان با اعلام وضعیت هشدار برای مردم این کشور، گفت که در صورت عدم پیروی از مقررات بهداشتی شمار ابتلا به کرونا تا روزهای آینده بیشتر شده و آمار قربانیان نیز سه رقمی خواهد شد.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان امروز یکشنبه طی چند پیام توییتری آمار جدید شیوع کرونا در این کشور را نگران کننده دانست و هشدار داد: ما به دنبال اعمال محدودیت‌های شدید نیستیم زیرا برای معیشت پاکستان قابل تحمل نخواهد بود.

گردهمایی‌های شلوغ جناح مخالف در اوضاع کرونایی پاکستان

شیوع کرونا در شهرهای مختلف پاکستان در حال افزایش است و دولت به رغم ممنوعیت برگزاری اجتماعات عمومی از جمله گردهمایی‌های سیاسی، نسبت به شلوغی‌های مرتبط با تجمع احزاب مخالف در مناطقی که آمار شیوع کرونا بالا است ابراز نگرانی کرد.

در شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان که شمار بیماران کرونایی در وضعیت بحرانی ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، مخالفان سیاسی دولت تصمیم به برگزاری گردهمایی‌ گرفته‌اند.

نهضت دمکراتیک پاکستان موسوم به پی‌دی‌ام قرار است امروز سری جدید گردهمایی ضددولتی را در پیشاور برگزار کند، درحالی که مسئولان ایالتی مجوز برگزاری این تجمع به‌ دلیل موج دوم کرونا را صادر نکرده است.

جناح مخالف پاکستان از جمله حزب مردم و مسلم لیگ نواز مدعی هستند که دولت از موضوع شیوع کرونا به عنوان ابزاری برای مقابله با فشار احزاب مخالف استفاده می‌کند اما نخست وزیر پاکستان ضمن هشدار از افزایش چند ده برابری آمار کرونا اعلام کرد: مخالفان با زندگی مردم بازی می‌کنند.

عمران‌خان در پیام خود گفت: بسیاری از کشورها از بیم پیامدهای سنگین موج دوم کرونا به اعمال محدودیت‌های شدید متوسل شده‌اند و اگر در پاکستان با چنین وضعیتی روبرو شویم ما نیز مجبور به اعمال محدودیت‌های سخت‌تر خواهیم بود اما جناح مخالف مسئول تمام عواقب آن خواهد بود.

وی افزود: اپوزیسیون پاکستان (نهضت دمکراتیک) فقط درصدد کسب امتیاز از دولت هستند و زندگی مردم و اوضاع معیشتی کشور برای آنان اهمیتی ندارد.

جناح مخالف پاکستان پس از انتخابات عمومی این کشور در تابستان ۲۰۱۸ و تشکیل دولت حزب نهضت عدالت به نخست وزیری عمران‌خان، مدعی تقلب در انتخابات است و با متهم کردن دولت به بی‌کفایتی در اداره کشور خواستار استعفای نخست وزیر و برگزاری انتخابات جدید در پاکستان هستند.

همزمان با کاهش دما در پاکستان و نزدیک شدن به فصل زمستان، نگرانی‌ دولت این کشور نیز نسبت به شدت شیوع بیماری کرونا، فشار بر نظام سلامت و دشواری‌ها برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان ناشی از این ویروس افزایش یافته است.

از زمان شیوع کرونا در پاکستان (یعنی از هفتم اسفندماه ۹۸) تا کنون ۷ هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران کرونایی جان سپردند.

پاکستان که پیش‌تر بر لزوم دسترسی یکسان کشورها به هرگونه واکسن برای ریشه‌کنی ویروس کووید-۱۹ تاکید داشته، اکنون به صف سفارش دهندگان واکسن کرونا پیوسته و برای آن از هم اکنون بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری کنار گذاشته است.

/انتهای پیام/

ایرنا


برچسب ها: کرونا واکسن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *