پورنگ پورحسینی فرزند پرویز پورحسینی، خبر درگذشت این هنرمند را تأیید کرد.

پرویز پور حسینی از جمله بازیگران پیشکسوت و دوست‌داشتنی سینما، تئاتر و تلویزیون به شمار می‌رود که متولد ۱۳۲۰ است و بازی تأثیرگذارش در نقش «زکریا» در مجموعه «مریم مقدس» هیچ‌گاه از یاد نخواهد رفت.

وی همچنین در عرصه تصویر نیز در فیلم‌هایی چون «کمال‌الملک» علی حاتمی، «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ نیا، «باشو غریبه‌ای کوچک» بهرام بیضایی، «روز فرشته» بهروز افخمی، «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، «شب حادثه» سیروس الوند و «طلسم» داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخته بود.

پورحسینی در حوزه تلویزیون نیز در مجموعه‌های مختلفی از جمله «مختارنامه» داود میرباقری، «بی گناهان» احمد امینی، «سرزمین کهن» کمال تبریزی و «میکائیل» سیروس مقدم حضور داشته است.

پرویز پورحسینی در تلویزیون،

اما بیشتر ایرانیان پرویز پورحسینی را با بیشمار سریال تلویزیونی به‌یادماندنی‌ای که بازی کرده می‌شناسند. او بیش از هر چیزی در تلویزیون دیده‌شده است. مجموعه تحسین‌برانگیز «هزاردستان» نخستین نقش‌آفرینی وی در تلویزیون بود. او در این مجموعه یک‌بار دیگر با مرحوم علی حاتمی همکاری کرد.

پرویز پورحسینی بعد از آن در بیشتر سریال‌های بزرگ تاریخی حضور داشته است. از این جمله می‌توان به سریال‌های «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «مریم مقدس»، «شب دهم» و «مختارنامه» اشاره کرد. پورحسینی بیش از همه در تلویزیون با احمد امینی همکاری کرده و در مجموعه‌های «تصویر یک رؤیا»، «باران عشق»، «اولین شب آرامش» و «بی‌گناهان» به ایفای نقش پرداخته است.

بیوگرافی پرویز پورحسینی +تصاویر

پرویز پورحسینی در نقش میثم تمار در سریال مختارنامه

پرویز پورحسینی در نقش میثم تمار در سریال مختارنامه

آخرین نقش‌آفرینی پرویز پورحسینی هم به مجموعه «میکاییل» سیروس مقدم در ۱۳۹۴ خورشیدی بازمی‌گردد. قبل از آن‌هم سریال‌های پرطرفداری مثل «هفت‌سنگ»، «شیدایی» و البته پروژه ناتمام «سرزمین کهن» کمال تبریزی را بازی کرد. البته پرویز پورحسینی سال‌های بعد هم کم‌کار نبود است. او در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ خورشیدی مدتی از تلویزیون دورمانده و فعالیتش را در سینما و شبکه نمایش خانگی ادامه داد.

در ۲ کار پایانی او را در نقش راهنما و کار بلد‌های داستان می‌بینیم. پرویز پورحسینی در «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی در نقش روحانی ظاهر شد که حکم مراد قهرمان داستان (پرویز پرستویی) را داشت. او در مجموعه «عالیجناب» نیز به‌عنوان یکی از زبده‌ترین مشاور‌های رییس‌جمهوری ایفای نقش می‌کند. مجموعه سیاسی ۶ قسمتی «عالیجناب» به نویسندگی و کارگردانی سام قریبیان از اواسط پاییز ۱۳۹۶ خورشیدی از شبکه نمایش خانگی انتشار یافت.