ايجاد بستر جهش تولید با کاهش تورم| انجام اقدامات جدی در جهت تعادل بازار ارز

14:44 - 09 آذر 1399
کد خبر: ۶۷۹۰۰۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
بانک مرکزی با توجه به آرامش موجود در بازار‌ها و روند آن، ضمن انجام اقدامات جدی برای ایجاد تعادل در بازار ارز، از تمام ابزار‌های پولی در نیل به تورم هدف گذاری شده استفاده خواهد کرد.

خبرگزاری ميزان - عبدالناصر همتی در يادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار ۴ آذرماه ۹۹ با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، نکات مهم راهبردی در خصوص اقتصاد کشور بیان فرمودند. ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد نحوه تأمین کسری بودجه دولت، روش فروش اوراق و سهام دولت را مورد تأکید قرار داده و استقراض از بانک مرکزی و لذا انتشار پول برای تأمین کسری بودجه را نفی کردند. از بابت عنایت ویژه ایشان به کنترل پایه پولی و نقدینگی صمیمانه قدردانی می‌کنم.

همراهی دولت محترم در تأمین کسری بودجه ۸ ماه اول سال از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش سهام نیز قابل تقدیر است. امیدوارم باتوجه به مجوز‌های قانونی اخذ شده، این روند، در ماه‌های باقیمانده سال نیز، با جدیت ادامه یابد تا بتوان کسری بودجه امسال را به صورت سالم و با کمترین اثرات جانبی بر اقتصاد کلان، تأمین مالی کرد.

بانک مرکزی نیز با توجه به آرامش موجود در بازار‌ها و روند آن، ضمن انجام اقدامات جدی برای ایجاد تعادل در بازار ارز، از کلیه ابزار‌های پولی در نیل به تورم هدف گذاری شده استفاده خواهد کرد.

بانک مرکزی سیاست‌های احتیاطی کلان را برای جلوگیری از ناترازی سیستم بانکی و اثر آن بر متغیر‌های پولی و تورم در دستور کار دارد. در این راستا شورای پول و اعتبار پیش از این کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی را به تصویب رساند که همکاران من دستورالعمل‌های مرتبط بااین مصوبه وسقف‌های تعیین شده بر دارایی بانک‌ها را بزودی اعلام خواهند کرد. با توجه به تغییر قابل ملاحظه انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر امید می‌رود که با این اقدامات سطح و نوسانات تورمی کاهش یافته و بستر مناسب تری برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و جهش تولید فراهم شود.

انتهای پيام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *