نقض حقوق بشر در کانادا؛ واقعیت زندگی مهاجران در مهاجرپذیرترین کشور جهان

5:15 - 21 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۰۷۴۰
واقعیت زندگی مهاجران در کانادا با تصویری که کانادا تلاش دارد از خود ارائه دهد، بسیار متفاوت است.
در حالی که کانادا تلاش دارد از روش‌های مختلف، چهره مهاجرپذیرترین کشور جهان را از خود ارائه و خود را مرتبط با «بحران جهانی پناهجویان» معرفی کند، قرار گرفتن کودکان پشت میله‌های زندان، بازداشت نامحدود مهاجران و مرگ آنها در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها در سکوت رخ می‌دهند.
 
به گزارش «دِ تایی»، کانادا یکی از معدود کشور‌های جهان است که همچنان از قانون بازداشت مهاجرت استفاده و در سایه سکوت قوانین، زندگی مهاجران را با مخاطره مواجه می‌کند.
 
در حالی که تصاویر و خبر‌های متفاوتی از استقبال از مهاجران توسط دولت کانادا منتشر می‌شود، سیاست‌های این کشور تطابقی با این تصاویر ندارند؛ سیستم بازداشت هولناک مهاجرت، اصلی‌ترین تناقض تصاویر و واقعیت مهاجرت به کانادا هستند.
 
بازداشت مهاجرت برخلاف تصور مسئله‌ای کیفری نیست؛ چون افراد بازداشت شده، مرتکب جرمی نشده اند و پرونده آنها باید تحت قوانین اداره مهاجرت انجام شود.
 
در واقع این نوع بازداشت مانند رانندگی بدون گواهینامه است با این تفاوت که در بازداشت مهاجرت، مهاجران به زندان منتقل می‌شوند و این بازداشت محدودیت زمانی ندارد.
 
دوره بازداشت نیز حداقل ۱۲ ماه بدون بررسی قضایی و حداکثر سال ها، به طول می‌انجامد.
 
بین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹، اداره مهاجرت کانادا ۹۸۶۱ مهاجر را بازداشت کرد که ۱۲ درصد آنها به طور متوسط بیش از ۹۹ روز در بازداشت بودند.
 
همچنین در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۷، ۹۴ درصد بازداشت مهاجران به دلایل اداری و نه به دلیل امنیتی بود.
 
دلایل بازداشت این افراد متفاوت بود، اما هیچ یک از آن‌ها هیچ کار اشتباهی انجام نداده و خطری برای جامعه نبودند.
ضمن اینکه بازداشت کودکان مهاجر در کانادا نیز قانونی است.
 
کودکان حتی اگر جرمی مرتکب نشده باشند، به بهانه بودن در کنار خانواده به بازداشتگاه یا زندان منتقل می‌شوند؛ این کودکان در واقع کودکان «نامرئی» هستند که در دید هیچ قانونی نمی‌آیند.
 
از سوی دیگر کانادا جز معدود کشور‌هایی است که مهاجران را حتی آن دسته که دچار اختلال روحی و روانی هستند، به جای بازداشتگاه در زندان‌ها نگه داری می‌کند و هیچ راهی برای اعتراض به این اقدام باز نمی‌گذارد.
 
از ۹۸۶۱ مهاجر بازداشت شده در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۸، ۳۲ درصد در زندان‌ها نگهداری شدند.
 
بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، ۱۷ نفر در سیستم بازداشت مهاجرت کانادا جان خود را از دست دادند.
 
بدون وجود یک نهاد نظارت مستقل، هیچ فردی نمی‌داند که چه اتفاقی افتاد، چرا این اتفاق افتاد و چه کسی مسئول آن است.
 
سیستم بازداشت مهاجرت در کانادا، یک سیستم مبهم و غیرانسانی است که حقوق مهاجران اعم از حق دادرسی عادلانه، حق عدم بازداشت خودسرانه، حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی را نقض می‌کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *