وعده توقف «جنگ‎های بی پایان» و افزایش بی سابقه تلفات غیرنظامیان در دوره ترامپ

3:15 - 22 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۲۰۹۵
تلفات غیرنظامی در دوره رییس جمهوری ترامپ که شعار پایان جنگ‌های بی پایان را سر داده، بی سابقه بوده است.
در حالی که «دونالد ترامپ»، چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا، تلاش دارد تا کاخ سفید را با تحقق وعده «پایان جنگ‌های بی پایان»، ترک کند، گزارش‌ها از افزایش هولناک و بی سابقه شمار تلفات غیرنظامیان در این جنگ‌ها در دوره ریاست جمهوری وی حکایت دارند.
 
به گزارش «میدل ایست آی و مادِر جونز»، تغییر قوانین نظامی در جنگ افغانستان در دوران ریاست جمهوری ترامپ سبب افزایش تلفات ۹۵ درصدی غیرنظامیان در افغانستان شد.
 
گزارش دانشگاه‌های «براون» و «بوستون» که به تازگی منتشر شده، نشان می‎دهد آمریکا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ در قیاس با سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، ۹۵ درصد بیشتر غیرنظامیان افغانستانی را به قتل رسانده است.
 
از جمله تغییرات مذکور می‌توان به افزایش حمله‌های هوایی، افزایش اختیارات نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان، واگذاری مسئولیت‌های بیشتر به نیروی هوایی افغانستان، توقف انتشار گزارش ماهانه از حمله‌های نظامی، ... اشاره کرد.
 
باید توجه داشت که مذاکرات صلح آمریکا با طالبان، به رغم تاثیری کوتاه مدت، نتوانست از میزان تلفات غیرنظامی در افغانستان بکاهد.
 
در عین حال خشونت‌ها با افزایش قدرت طالبان در افغانستان در پی جنگ آمریکا، افزایش یافته است.
 
گزارش جدید، به خوبی پیامد‌های استراتژی جنگ هوایی ترامپ در خاورمیانه و کشور‌های همسایه این منطقه را آشکار می‌کند.
 
به اعتقاد استاد دانشگاه «ملبورن» استرالیا، نکته غم انگیز اینجاست که حتی این افزایش حملات و افزایش تلفات متعاقب آن با هدف، تامین امنیت افغانستان انجام نشده است.
 
وی، آمریکا و متحدانش را مسئول اکثر خشونت‌های سیاسی در افغانستان خواند.
در عین حال بر اساس گزارش‎ها از سال ۲۰۱۷ تاکنون حملات پهپادی آمریکا در یمن ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.
 
ضمن اینکه دستکم ۸۶ غیرنظامی یمن در سال ۲۰۲۰ در نتیجه مستقیم حمله هوایی آمریکا کشته شدند.
 
همین روند در مورد سومالی نیز مشاهده می‌شود.
 
اما آنچه بر ابعاد هولناک آمار‌ها می‌افزاید، توقف روند آمار حمله‌های هوایی آمریکا در کشور‌های مذکور و سکوت «جو بایدن»، در مورد جنایات مذکور است.
 
باید توجه داشت که کاهش شمار نظامیان آمریکایی در جنگ‌های بی پایان، به معنای کاهش تلفات نیست، زیرا جنگ در این حالت یکطرفه شده و حمله‌های هوایی تشدید خواهند شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *