انتقاد دبیرکل مجمع جهانی تقریب از سکوت مجامع بین‌المللی پیرامون جنایت زاریا

10:56 - 23 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۳۱۴۹
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با انتقاد از سکوت مجامع بین‌المللی درباره جنایت زاریا، گفت: این سکوت مرگبار نشان دهنده معیار‌های چند گانه ایست که در قبال حقوق بشر و حق حیات انسان‌ها در محافل ‏بین‌المللی حاکم است.
- حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری طی سخنانی در مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد شهدای شیعیان شهر زاریای نیجریه که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: بازخوانی این فاجعه بزرگ دست‌های خون آلود صهیونیسم را که از آستین سرکوبگران بیرون می‌زند، به روشنی نشان می‌دهد. 
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: دستگیری شیخ زکزاکی به عنوان رهبر شیعیان، شهادت تعداد بسیار زیادی از شیعیان نیجریه از جمله فرزند شیخ، حمله بی مهابای ارتش نیجریه به محل‌های حضور شیعیان این کشور در شهر زاریا، به شهادت رساندن اعضای ارشد جنبش اسلامی، یورش به دفاتر مرکزی شیعیان در سوکوتو و زاریا و ادعای بی‌اساس ارتش مبنی بر تلاش این گروه برای ترور فرمانده ارتش، همه و همه نشان از سناریویی توطئه آمیز دارند که در تاریک خانه‌های مرگ آلود اتاق‌های فکر صهیونیسم نوشته شده‌اند. 
 
وی با بیان اینکه حجم کشتار و گستردگی خشونت‌ها نشان دهنده کینه و دشمنی با اسلام و آرمان‌های بیدارگرایانه اسلامی است، اظهار داشت: برای صهیونیست‌ها فلسطین، نیجریه، عراق یا ایران فرقی نمی‌کند. هر جا که بتوانند و هر زمان که دستشان برسد فرصت را برای عقده گشایی و وحشی گری غنیمت می‌شمارند. 
 
شهریاری گفت: متاسفانه برخی از سردمداران کشور‌های اسلامی در خواب غفلت فرو رفته اند و دست پوشالی این رژیم خون خوار صهیونیستی را از سرناآگاهی می‌فشارند. با این اقدام نه تنها منافع ملی شان را تامین نمی‌کنند، بلکه به خطرهم می‌اندازند. 
 
وی با تأکید بر اینکه از منظر وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی به این فاجعه نگاه می‌کنم، افزود: قتل عام زاریا نمونه بارز قساوت سرکوبگرانی است که انسجام اسلام و امت اسلامی را به هیچ رو برنمی تابند. 
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: شیخ زکزاکی و فرزندانش و مردان و زنان شجاعی که پیام انسان ساز او را شنیدند به واسطه آگاهی و امیدشان به روح اسلام و عمل به احکام انسان ساز تهدید محسوب می‌شدند و همچنان می‌شوند. به همین دلیل است که صهیونیست‌ها با شیوخ منطقه همدست و هم پیمان می‌شوند تا دیگر صدای مخالفی در مقابل زیاده خواهی‌ها و توطئه هایشان وجود نداشته باشد.
 
شهریاری با اشاره به سکوت مجامع بین المللی درباره این قبیل کشتار‌ها و جنایت ها، ادامه داد: این سکوت مرگبار نشان دهنده معیار‌های چند گانه ایست که در قبال حقوق بشر و حق حیات انسان‌ها در محافل ‏بین المللی حاکم است. این در حالی است که در جریان حملات تروریستی در اروپا، شاهد ابراز همدردی گسترده سازمان‌های ‏بین المللی و محکوم کردن این حوادث بودیم. اما کشتار و شهادت ده‌ها نفر در نیجریه، آن هم به جرم مسلمان و شیعه بودن توسط سازمان‌های بین المللی با بی توجهی و ‏عدم حساسیت مواجه می‌شود. بدون شک این سکوت ننگین نهاد‌های بین المللی در قبال ‏کشتار زاریا به عنوان لکه ننگ دیگری در کارنامه سیاسی و انسانی آن‌ها باقی خواهد ماند. بدیهی است که در چنین شرایطی ‏لازم است نه تنها شیعیان، بلکه تمامی مسلمانان این فجایع را از یاد نبرند و همواره به یاد داشته باشند که در راه اعتلای فرهنگ اسلامی چه فداکاری‌هایی صورت گرفته است.
 
وی تأکید کرد: خون پاک شهدای عزیز زاریا در رگ‌های تاریخ می‌جوشد و آرام نمی‌گیرد و تا همیشه آگاهی و بالندگی به بارخواهد آورد و فداکاری شیخ زکزاکی توطئه دشمنان را ناکام خواهد گذاشت. 
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: دشمنان اسلام و خودباختگان زبون بدانند هیچ پیمان ریاکارانه‌ای دوام نمی‌آورد. مردم نیجریه امروز به برکت رشادت‌های شهدای زاریا بیدارند و به امید خدا حقوق پایمال شده شان محقق و ان‌شاء الله سایه نانجیبان و نابکاران از جان و مال مسلمین کوتاه خواهد شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *