ابتلا ۴ دریافت کننده واکسن «فایزر» به فلج «بلز»

15:53 - 24 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۳۶۱۱
سازمان غذا و دارو آمریکا اعلام کرد چهار شرکت کننده در آزمایش واکسن کووید ۱۹ شرکت فایزر به فلج بلز یا فلج موقتی صورت مبتلا شده اند.
_ مهر نوشت: سازمان غذا و دارو آمریکا هشدار داده است که چهار شرکت کننده در آزمایش واکسن کووید ۱۹ شرکت آمریکایی فایزر مبتلا به فلج صورت شده اند.
 
در همین رابطه ناظران بریتانیایی هم هشدار داده اند که افراد مبتلا به انواع آلرژی‌ها نباید واکسن کووید ۱۹ دریافت کنند.
 
سازمان غذا و دارو آمریکا بعد از بروز فلج صورت در ۴ دریافت کننده واکسن آزمایشی کرونا شرکت فایزر اعلام کرد که این موضوع باید قبل از عمومی شدن این واکسن حل شود.
 
اسناد رسمی نشان می‌دهد که در فاز ۳ آزمایش این واکسن، در ۴ شرکت کننده فلج صورت موقتی موسوم به «فلج بلز» روی داده است. در حالی که در هیچیک از گروه دریافت کننده دارونما عارضه جانبی مشابهی مشاهده نشده است.
 
فلج بلز معمولاً شبیه سکته است، سبب ضعف ناگهانی در عضلات صورت و در نتیجه افتادگی در نیمی از صورت می‌شود. اگرچه هنوز علت دقیق آن مشخص نیست، اما معمولاً به صورت خود به خودی بهبود می‌یابد.
 
طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا، عوارض جانبی یک اتفاق متداول است، اما باید جزئی باشد. از بین شرکت کنندگان این آزمایش، ۸۴ درصد واکنش‌های نشان دادند. بعد از دریافت واکسن، ۶۳ درصد افراد احساس خستگی و کوفتگی و ۵۵ درصد سردرد را گزارش کردند. ۳۲ درصد از لرز، ۲۴ درصد از درد مفاصل و ۱۴ درصد از تب شکایت داشتند.
 
با این حال این واکسن از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا تأیید خوبی دریافت کرده است. مشخص شده است که این واکسن بعد از دومین دوز دریافت ۹۵ درصد مؤثر بوده است.

برچسب ها: واکسن فایزر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *