فضیلت و برکات سوره شوری

0:52 - 12 بهمن 1399
کد خبر: ۶۸۴۱۲۶
قرآن کتاب دینی مسلمانان است که از ۱۱۴ سوره تشکیل شده است و خواندن هر یک از این سوره‎‌ها خواص و برکاتی دارد.

_ سوره فصلت شصتمین و دومین سوره‌ای است که به پیامبر(ص) نازل شده، و در مصحف چهلمین و دومین سوره قرآن قرار گرفته است. این سوره ۵۳ آیه دارد و در مکه به پیامبر(ص) نازل شده است.

موضوع محوری سوره شوری وحی است و به موضوعات دیگری مثل توحید، معاد و صفات مؤمنان و کفار نیز پرداخته است.

شأن نزول برخی آیات سوره شوری

مودت اهل بیت

درباره شأن نزول آیه ۲۳ سوره شوری «.. قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرً‌ا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْ‌بَىٰ ....

بگو: «به ازاى آن [رسالت]پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر دوستى در باره خویشاوندان.» از ابن عباس نقل شده، هنگامی که پیامبر اسلام (ص) به مدینه آمد، به دلیل حوادثی با تنگ‌دستی مواجه شد؛ به همین روی برخی از انصار مالی جمع کرده نزد آن حضرت آوردند و خواستار کمک به پیامبر شدند. پس از این بود که آیه ۲۳ سوره شوری نازل شد و به جای اجر رسالت، مودت خویشان خود را از آنان خواستار شد.

ابوالفتوح رازی نیز به نقل از قتاده، نزول این آیه را در پاسخ به سخن اهل مکه مبنی بر اینکه پیامبر برای ادای رسالتش طمع مزد دارد، می‌داند.

تمنای مال دنیا

بر اساس نقل خباب بن ارت نزول آیه ۲۷ سوره شوری «وَلَوْ بَسَطَ اللَّـهُ الرِّ‌زْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْ‌ضِ وَلَـٰکِن یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ.

و اگر خدا روزى را بر بندگانش فراخ گرداند، مسلماً در زمین سر به عصیان برمى‌دارند، لیکن آنچه را بخواهد به اندازه‌اى [که مصلحت است]فرو مى‌فرستد. به راستى که او به [حال]بندگانش آگاهِ بیناست.» درباره کسانی است که آرزومند اموال بنی نضیر و بنی قریظه بودند و بر اساس روایت ابو عثمان مؤذن از عمرو بن حریث این آیه درباره اصحاب صفه است که نعمت و ثروت دنیا را تمنا می‌کردند.

وحی به پیامبران

نزول آیه ۵۱ سوره شوری «وَمَا کَانَ لِبَشَرٍ أَن یُکَلِّمَهُ اللَّـهُ إِلَّا وَحْیًا أَوْ مِن وَرَ‌اءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْ‌سِلَ رَ‌سُولًا فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَاءُ.

و هیچ بشرى را نرسد که خدا با او سخن گوید جز [از راه]وحى یا از فراسوى حجابى، یا فرستاده‌اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نماید.» را در جواب یهود دانسته‌اند که عدم ایمان خود به پیامبر را به دلیل ندیدن خدا از سوی پیامبر می‌دانستند. این آیه، سخن گفتن انسان با خدا را فقط از طریق وحی یا از فراسوی حجاب و یا با ارسال فرستادگان دانسته است.

فضیلت سوره شوری

۱) رفع عطش

امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس این سوره را بنویسد و بشوید و از آب آن در سفر بنوشد بعد از آن نیازمند آب نمی‌شود و دچار عطش نخواهد شد...

۲) رفع شک

از حضرت صادق علیه السلام روایت است که: هر کس سوره شوری را بنویسد و بشوید و...

این آب را با خاک رس مخلوط کنند و از گل بدست آمده کوزه‌ای بسازند و پس از آن آب در آن بریزند و کسی که شک زیاد دارد از آن بنوشد به حالت عادی بر می‌گردد.

۳) دیدن خواب خوش

اگر این سوره را نوشته و شب هنگام خواب زیر بالشت نهد خواب‌های خوشی ببیند.

منابع

  • مستدرک الوسائل
  • همان
  • درمان با قران

بیشتر بخوانید:

چرا باید هر روز قرآن بخوانیم؟

 


برچسب ها: فضائل قران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *