از روایت پیشنهادی که «سردار سلیمانی» نپذیرفت تا اقدامی که دستگاه دیپلماسی نکرد و ...| لاریجانی هم پاسدار بود

10:32 - 30 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۵۴۴۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در جریان مخالفت با پیشنهاد نوری قزلچه پیرو ممنوعیت ورود نظامیان به عرصه انتخابات در صحن علنی مجلس گفت: مگر زمانی یک صدا همه جناح‌ها نمی‌گفتند برای دور آینده انتخابات، سردار سلیمانی بیاید و اما آن عزیز نپذیرفت؛ این درخواست را شما می‌دانستید و می‌گفتید ناجی این مملکت سردار سلیمانی است.
- طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
 
پیشنهادی برای ممنوعیت
در جریان این جلسه نوری قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد پیشنهادی درباره حذف ورود فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح به انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کرد که این مسئله واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

در جریان این جلسه علیرضا سلیمی طی اخطاری در صحن مجلس در واکنشش به این پیشنهاد گفت: برخی پیشنهادات با شأن مجلس سازگاری ندارد، بر اساس اصل (۲۰) قانون اساسی همه افراد آزاد هستند برای مناصب فعالیت کنند و نباید آزادی آن‌ها سلب شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در جریان مبحث فرماندهان نظامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: کسانی به این موضوع دامن می‌زنند که سابقه نظامی بیشتری دارند، به طور مثال سابقه نظامی آقای روحانی از سایر روسای جمهور کشور بیشتر است.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی از لیست بلند بالایی از افراد نظامی که قبلاً نظامی بودند، تشکیل شده است به طور مثال آقایان ربیعی، صالحی امیری، جهانگیری و جهرمی باید یک تسبیح دست گرفت و آن‌ها را شمرد.

سلیمی تأکید کرد: آقای لاریجانی که قبلا اینجا رئیس مجلس بود پاسدار بود، اما برای ریاست جمهوری و مجلس کاندیدا شده بودند بنابراین نباید مغلطه کرد.
 
مگر جناح‌ها یک صدا نمی‌گفتند سردار سلیمانی بیاید
در جریان این جلسه محمد صالح جوکار، رئیس «کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور در مجلس» در جریان پیشنهاد نوری قزلچه پیرو ممنوعیت ورود نظامیان به عرصه انتخابات در صحن علنی مجلس گفت: تعجب می‌کنم از نمایندگانی که دو دوره در مجلس هستند و قانون اساسی و همچنین سیاست‌های کلی انتخابات را نخواندند و اظهارنظر‌هایی می‌کنند.

وی با اشاره به بند ۱۶ سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بیان داشت: این بند اصلا منحصر به نیرو‌های مسلح نبوده و مربوط به همه دستگاه هاست.

جوکار تاکید کرد: پیرو بند ۱۶ سیاست‌های کلس انتخاب امده است؛ این بند تاکید بر ممنوعیت ورود نیرو‌های مسلح قوای سه گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های تابعه آنها، تمامی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی سازمان‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی در دسته بندی‌های جناحی و انتخاباتی و جانب داری از داوطلبان دارد و این انحصار تنها متعلق نیرو‌های مسلح - ارتش و سپاه - نیست. بلکه هیچ کدام از دستگاه‌های دولتی و قوای سه گانه حق ورود به انتخابات و صحبت به نفع نامزدی را ندارند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید ظرفیت‌ها و توامندی‌های سران ارتش و سپاه و نیروی انتظامی را فراموش کنیم، خطاب به نمایندگان تاکید کرد: امروز در همین مجلس ۵۵ نفر از نیرو‌های مسلح همکار شما هستند. چطور ما از این ظرفیت استفاده نکنیم. این نمایندگان طبق قانون و در موعد مقرر بازنشسته شدند و آمدند در انتخابات شرکت کردند.

وی تصریح کرد: از آن گذشته من مصداق دیگری عرض کنم؛ سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی مگر یک سرلشکر نبود. مگر جایگاه فرماندهی نیروی قدس را نداشت؟ ایشان هم در مسائل نظامی منطقه موفق عمل کرد و هم یک دیپلمات فعال و کارآمد بود. چطور سردار سلمانی توانست روسیه را پای کار سوریه بیاورد و چرا دستگاه دیپلماسی ما نتوانست چنین کاری را انجام دهد فلذا چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم.

جوکار بیان داشت: مگر یک صدا همه جناح‌ها نمی‌گفتند برای دور آینده انتخابات، سردار سلیمانی بیاید و، اما آن عزیز نپذیرفت؛ این درخواست را شما می‌دانستید و می‌گفتید ناجی این مملکت سردار سلیمانی است بنابراین ما باید توجه به این نکات داشته باشیم.

وی اظهارداشت: عزیزانمان در نیرو‌های مسلح توانمندی‌هایی دارند که می‌توانند در عرصه اداره کشور از آن استفاده کنیم و نباید در این راستا ممنوعیت ایجاد کنیم. آنچه که رهبری و امام تاکید داشتند ورود نیرو‌های مسلح به دسته بندی‌ها سیاسی کشور است و این خطرناک است، و نه اینکه ما همه را از این موصوع منع کنیم.
 
مخالفت مجلس
نهایتا نمایندگان با پیشنهاد نوری قزلجه درباره حذف ورود فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح به انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.
 
قزلجه تاکنون پیشنهادات متعددی را نسبت به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری داشته است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *