رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عامل نخریدن واکسن کرونا «FATF‌» است یا «سوئیفت»؟

10:13 - 03 دی 1399
کد خبر: ۶۸۶۴۳۰
پس از اعلام عدم امکان ارسال واکسن کرونا به ایران رسانه‌های اصلاح طلب باز هم آدرس غلط را به مردم نشان دادند و عامل اصلی نخریدن واکسن را FATF می‌خوانند. این در حالی است که قطع شدن شبکه سوئیفت عامل بازدارنده ایران برای معامله با کشور‌های جهان است.
_ پایگاه خبری تحلیلی جهت نوشت: در روز‌های گذشته هشنگ واکسن بخرید از سوی اصلاح طلبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بلافاصله ضد انقلاب واپوزیسیون همصدا با اصلاح طلبان به انتشار این هشتگ پرداختند.

در همین راستا روزنامه دولتی ایران هم گزارش و یادداشت‌هایی را درباره FATF منتشر کرد و مدعی شد که «لیست سیاه FATF مانع خرید واکسن کروناست.»

روز دوشنبه علی مطهری در توئیتی عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص را علت عدم فروش واکسن به ایران دانست!

روز گذشته هم علی ربیعی، سخنگوی دولت مدعی شد که نپیوستن به FATF آثار خود را در تراکنش‌های مالی نشان داده است!

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دولتی ایرانا مدعی شده است که در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای خرید این واکسن و زمان آغاز واکسیناسیون کرونا هم گفت است که خرید واکسن در هم جلسات ستاد کرونا و هم در جلسات هیات دولت در حال پیگیری است. مسوولان وزارت بهداشت در هماهنگی کامل با سایر دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش خود را از همان ابتدا اقدامات لازم برای خرید واکسن را انجام می‌دهند.

بررسی محتوای توئیت‌ها و جریان سازی رسانه‌ای اصلاح طلبان نشان می‌دهد جریان غربگرای داخلی و خارجی به دنبال این است با وجه‌المصالحه قراردادن جان مردم، عدم خرید واکسن توسط ایران را ناشی از عدم پذیرش FATF معرفی کند.

این ادعای سخنگوی دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاحات در حالی است که FATF اساساً نهاد‌هایی را که در حوزه اقلام بشردوستانه (غذا، دارو و تجهیزات پزشکی) فعالیت دارند، دارای ریسک بالا نمی‌داند و اعلام می‌دارد که اجرای استاندارد‌های FATF نباید در تجارت بشردوستانه خللی وارد کند.

اما واقعیت نخریدن واکسن نه تنها به عدم پذیرش FATF مربوط نمی‌شود بلکه مربوط به قطع شدن شبکه سوئیفت است.
سوئیفت بزرگترین نظام انتقال اطلاعات پرداخت در جهان محسوب می‌شود و توسط ۱۱ هزار مؤسسه بانکی و مالی در ۲۰۰ کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شدت به دلار وابسته است.

در اسفند ماه سال ۹۰ به خاطر تحریم‌های آمریکا و همراه شدن اتحادیه اروپا با این کشور برای مقابله با ایران، این شبکه مالی قطع شده و دیگر امکان نقل و انتقالات مالی برای ایران فراهم نبود.

با به نتیجه رسیدن برجام در سال ۹۴ اعلام شد که تحریم‌های سوئیفت برداشته شده و ایران می‌توانند مانند سابق با سایر کشور‌ها نقل و انتقالات مالی داشته باشد. اما دیری نپایید که، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در آن زمان اعلام کرد که دستاورد برجام تقریباً هیچ بوده است.

سیف در توضیحی که به شبکه بلومبرگ در این رابطه داده بود اعتراف کرد که برای پرداخت هزینه کالا‌های مورد نیاز ایران، نیازمند ارتباط با شبکه مالی سوئیفت هستیم، اما شبکه بانکی کشور به خاطر نگرانی از آمریکا حاضر به برقراری این رابطه بانکی نیستند و در عمل تحریم سوئیفت لغو نشده است!

این تحریم هم تا زمانی که وزارت خزانه داری آمریکا یا همان اوفک مجوز عادی شدن روابط بانکی کشور‌ها با ایران را صادر نکند همچنان پابرجا هستند.

در همین راستا عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی هم چند روز پیش گفته بود که خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد و تاکنون هر راهی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

این فشار‌ها و پرداخت هزینه‌های سنگین برای خرید واکسن در شرایطی که امکان تحویل این واکسن وجود ندارد در حالی است که ایران یکی از کشور‌های پیشتاز در زمینه تولید واکسن کرونا بوده و ساخت واکسن کرونا به مرحله تست بالینی رسیده است.

با وجود عدم امکان ارسال واکسن کرونا به ایران، این سوال مطرح است که چرا رسانه‌های اصلاح طلب و وابسته به دولت همچنان در تلاش هستند تا با بازیچه قرار دادن سلامت مردم، به مردم آدرس غلط داده و مسئولان را تحت فشار افکار عمومی برای پذیرش FATF قرار بدهند؟

باید از دولت و رسانه‌های دولتی پرسید چرا تا پیش از برجام بار‌ها از سوی دولت، تحریم سوئیفت به‌عنوان ام‌المصائب مبادلات تجاری ایران با کشور‌های خارجی قلمداد می‌شد؛ تا جایی که در ادبیات مقامات سیاسی دولت آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده، رفع تحریم سوئیفت هم‌تراز رفع تحریم صادرات نفت بود، اما امروز ۵ سال بعد از به نتیجه رسیدن برجام، ام المصائب دیگری برای مبادلات مالی و تجاری ایران به نام FATF پیدا شده است؟


برچسب ها: واکسن fatf

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *