جزییاتی از ساخت «واکسن کرونای ایرانی»

9:40 - 06 دی 1399
کد خبر: ۶۸۷۱۵۲
در مدت ۳ روز، بیش از ۲۷ هزار نفر برای انجام تست واکسن ایرانی کرونا اعلام آمادگی کردند؛ این در حالی است که هنوز این واکسن به تایید نهایی نرسیده است.

- روزنامه وطن امروز نوشت: تست حیوانی واکسن کرونا در ایران موفقیت‌آمیز بوده و از چند هفته قبل اعلام شد دی‌ماه تست انسانی کرونا آغاز می‌شود. در این میان بسیاری از رسانه‌های معاند و افراد مغرض در شبکه‌های اجتماعی موج هراس از واکسن ایرانی راه انداختند که هیچ‌کس حاضر نیست واکسن ایرانی کرونا را امتحان کند.

حتی برخی رسانه‌های رسمی کشور که حامی دولت بودند با تهیه یک مستند تلویحا اعلام کردند مردم به مسؤولان اعتماد ندارند و حاضر نیستند واکسن ایرانی کرونا را حتی بعد از تایید نهایی استفاده کنند. با وجود این جوسازی‌ها، بعد از اینکه اعلام شد واکسن ایرانی کرونا آماده تست انسانی است و از داوطلبان خواسته شد آمادگی خود را اعلام کنند، سازنده واکسن با استقبال بی‌سابقه‌ای مواجه شد تا تنها ظرف ۳ روز از آغاز ثبت‌نام برای انجام تست انسانی واکسن جدید کرونا بیش از ۲۷ هزار نفر برای این کار داوطلب شوند.

حجت‌الله نیکی‌ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در این باره گفت: از روز سه‌شنبه و پس از اعلام آغاز ثبت‌نام از داوطلبان از سوی دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، ‏تا پنجشنبه‌شب ۴۴۹۴۱ نفر برای داوطلبی تست انسانی «اولین واکسن کرونای ایرانی» تولید شده توسط دانشمندان ستاد اجرایی با سامانه تلفنی ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند و ۲۷۰۷۹ نفر از آنان اعلام آمادگی و ثبت‌نام کردند.

وی افزود: خیلی از کسانی که داوطلب شده بودند افرادی بودند که زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال داشتند، این در حالی است که تست انسانی فقط قرار است روی افرادی که ۱۸ تا ۵۰ سال دارند انجام شود. اگر آمار همه داوطلبان را بخواهیم حساب کنیم به عددی بسیار بزرگ‌تر از ۲۷ هزار نفر خواهیم رسید.

نیکی‌ملکی همچنین گفت: هفته آینده یک خبر خوب درباره تولید واکسن خواهیم داشت که جزئیات آن را بعدا اعلام خواهیم کرد. وی افزود: از همه اقشار مانند ایثارگر، نظامی، طلبه، معلم، استاد دانشگاه، آهنگساز، خبرنگار، مجری، کارگر، راننده کامیون، معدنکار و... در بین داوطلبان دیده می‌شود.

نیکی‌ملکی بااشاره به بازتاب این استقبال در بین تیم علمی تولیدکننده واکسن خاطرنشان کرد: دانشمندان تولید واکسن از شنیدن این آمار و ارقام روحیه مضاعف گرفتند. گفتنی است، اولین واکسن ایرانی کرونا پس از طی مراحل تست حیوانی و ثبت در سازمان جهانی بهداشت و کسب مجوز‌های لازم از وزارت بهداشت و درمان، وارد مرحله تست انسانی شده که این تست‌ها از هفته آینده و در ۳ مرحله انجام خواهد شد.

* آیا می‌توانیم؟

بسیاری از افراد مغرض نسبت به ساخت واکسن ایرانی کرونا تشکیک کرده‌اند، اما متخصصان در این باره اعلام کرده‌اند ایران توانایی ساخت واکسن کرونا را دارد.

حسام‌الدین مدنی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات بایوتکنولوژی ایران در این باره گفت: کشور ما از لحاظ ساخت واکسن جزو رتبه‌های برتر جهان است و توانایی ساخت بسیاری از واکسن‌ها را دارد. وجود انستیتوی رازی نشان می‌دهد زیرساخت‌های واکسن‌سازی ایران کامل است و به همین علت بسیاری از واکسن‌های مصرفی در ایران را خود‌مان می‌سازیم. واکسن‌های معمولی تا واکسنی مانند فلج اطفال که یک واکسن ویروسی است در ایران ساخته می‌شود و به نظر من دور از ذهن نیست که دانشمندان ایرانی بتوانند واکسن کرونا را هم بسازند.

مسؤولان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از همان ابتدا اعلام کردند خود جزو نخستین داوطلبان تست انسانی کرونا خواهند بود، اما علت تاخیر انجام تست انسانی کرونا چیست؟ دکتر مدنی در این باره گفت: برای تست انسانی واکسن کرونا ابتدا باید الزاماتی رعایت و مثلا مجوز اخلاقی آن گرفته شود. به هر حال با توجه به اینکه واکسن کرونا به همان روش ساخت واکسن فلج اطفال با استفاده از ویروس ضعیف‌شده یا مرده است، می‌توانیم واکسن کرونا را تولید کنیم.

* نحوه داوطلب شدن

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که مجری ساخت واکسن ایرانی کروناست، بتازگی از وزارت بهداشت برای تست انسانی واکسن کرونا مجوز گرفته است و داوطلبان می‌توانند با استفاده از سامانه ۴۰۳۰ برای داوطلبی ثبت‌نام کنند.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با بیان اینکه مسیری که ما رفتیم تبعات بسیار کمی دارد، افزود: در همه بخش‌ها اعم از دارویی و تولیدات بخش کرونا در قیمت‌گذاری و توزیع دخالتی نداریم و همه این‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم و خود وزارت بهداشت این موارد را تعیین می‌کند.

وی در ادامه گفت: در ستاد اجرایی به هیچ وجه در بخش تولیدات دارویی ما سودی را شناسایی نمی‌کنیم و نگاه و رویکردمان در بخش دارویی رویکرد اجتماعی است و نگاه اقتصادی نداریم. در ستاد اجرایی به دنبال خدمت به مردم و حفظ جان مردم هستیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: اجازه نخواهیم داد هیچ آدم نیازمندی در کشور به دلیل مسائل مالی از این واکسن نتواند استفاده کند و بخشی را به صورت رایگان در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌دهیم.

آخرین وضعیت ساخت واکسن ایرانی

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره داوطلب شدن خیل عظیمی از مردم برای آزمایش تست انسانی واکسن کرونای ایرانی گفت: هرچند باید قدردان این افراد بود، چرا که به دانش بومی و توان ملی در ساخت واکسن اعتماد کرده و اعتقاد دارند، اما این نکته حائز هم اهمیت است که دانشمندان ایرانی توان، تخصص و تبحر بالایی در ساخت واکسن کرونا دارند و ان‌شاءالله با عبور از تست‌های اولیه و اطمینان از اثربخشی آن، بزودی شاهد تولید واکسن کرونای ایرانی به صورت انبوه خواهیم بود.

سیدمحمد پاک‌مهر با بیان اینکه در بخش تولید واکسن در کشور ۷ شرکت داخلی با ۴ پلتفرم مشخص برای تولید این نوع واکسن اعلام آمادگی کرده و وارد عمل شده‌اند، افزود: برای تولید واکسن کرونا شیوه‌های تولید متفاوت است. به طور مثال شرکت‌هایی از ۲ کشور آلمان و آمریکا با همکاری هم درحال تولید این نوع واکسن هستند، اما در داخل کشور دانشمندان ایرانی به دلیل توانایی علمی بالا توانسته‌اند در تولید واکسن کرونا به نتایج قابل توجهی دست یابند تا جایی که واکسن ایرانی تولیدشده شرکت تحت نظر بنیاد برکت ستاد اجرایی حضرت امام قرار است این روز‌ها مرحله تست انسانی خود را شروع کند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله تست انسانی ابتدا آزمایش روی حدود ۵۰ داوطلب انجام می‌شود و پس از حصول نتایج اولیه، در مرحله بعدی نیز تست بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ نفر انجام می‌شود و در نهایت در مرحله آخر آزمایش کلی روی ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر انجام می‌شود تا پس از اطمینان کامل از اثربخشی مطلوب واکسن کرونا و عدم مخاطرات و عوارض ناشی از آن، تولید واکسن به صورت انبوه انجام می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و درمان موظف است در مرحله تولید و رسیدن به نقطه تولید انبوه، نیاز مالی شرکت‌های تولیدکننده را تامین کند و خریدار آن برای ورود به بازار شود و خرید تضمینی انجام دهد.

وی با بیان اینکه دانشمندان داخلی با تولید واکسن ایرانی ثابت خواهند کرد که ایران همواره با اقتدار می‌تواند در همه عرصه‌ها موفق باشد، گفت: اعتماد عمومی مردم به توان دانشمندان ایرانی سازنده واکسن کرونا و استقبال از تست این نوع واکسن ستودنی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *