کتاب فروشی‌ها در خطر انقراض/همکاری بازیگر سریال وارش با بهرنگ توفیقی

17:30 - 07 دی 1399
کد خبر: ۶۸۷۷۴۸
هفتمین روز از دی ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهارنظر فعالان نشر پیرامون چالش‌ها و رکود موجود در حوزه نشر اشاره کرد.

- هفتمین روز از دی ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهارنظر فعالان نشر پیرامون چالش‌ها و رکود موجود در حوزه نشر اشاره کرد.

اوضاع و احوال این روزهای بازار چاپ و نشر در خیابان انقلاب/کتاب فروشی‌ها در خطر انقراض!

تیراژ‌ پایین کتاب به بخش فرهنگی ضربه می‌زند، البته در شرایط فعلی بازار نشر، این امر بسیار طبیعی است و نمی‌توان غیر از این انتظار داشت تیراژ‌های هزارتایی کتاب نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی از وجود عدم توازن میان عرضه و تقاضا خبر می‌دهد.

 بازار نشر با شیوع ویروس کرونا و در پی آن برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شکل فیزیکی، روز‌های سخت و بحرانی را پشت سر می‌گذارد، از طرفی کمک‌های وعده داده شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر یارانه کاغذ و نظارت بر قیمت مواد اولیه و وام به ناشران نیز نتوانسته یخ‌های این حوزه را آب کند، بالا بودن قیمت مواد اولیه نشر خصوصا کاغذ همچنین چاپ و صحافی برای تهیه یک کتاب از یک سو و عدم تمایل جامعه به خرید کتاب از سوی دیگر وضعیت نشر را بسیار سخت و بغرنج کرده است.
 
گفت‌وگو با نویسندگان و ناشران و حتی متولیان و مسئولان حوزه نشر نشان می‌دهد که عوامل و دلایل متعددی پیش روی حوزه نشر قرار دارد که اجازه برون رفت از بحران‌های متعدد در این حوزه را نمی‌دهد، برای بررسی این موضوع خبرنگار گروه فرهنگی  در یک گزارش میدانی برای پیگیری این موارد از سوی ناشران و کتاب فروشان به خیابان انقلاب رفته و این بار مشکلات عرصه ادبیات، چاپ و نشر را از زبان کتاب‌فروشان، انتشاراتی‌ها و مردم جویا شده است.
 
پیگیری اوضاع و احوال این روزهای بازار چاپ نشر این بار در گزارشی میدانی از معروف کتاب تهران
به محض ورود به پیاده‌رو خیابان انقلاب و گذر از یکی دو انتشاراتی وارد یک کتاب فروشی شدم و پس از اینکه موضوع وضعیت نشر و چاپ کتاب‌ها را مطرح کردم مسئول کتاب فروشی اینگونه پاسخم را داد: بازار نشر در شرایط خوبی قرار ندارد متاسفانه بیشتر ناشران، به فروشنده کتاب تبدیل شده‌اند بدین ترتیب فاتحه بسیاری از کتابفروشی‌ها خوانده شده، البته برخی از کتاب فروشی‌ها هم هستند که برنامه‌های خاصی در پیش گرفته‌اند و با ایجاد سایت و یا ایجاد محلی در فضای مجازی برای تبلیغ و معرفی کتاب‌ها رویکرد جدیدی را در پیش گرفته‌اند، این سایت‌ها مکانی برای ثبت سفارش و فضایی مناسب برای فروش و تحویل کتاب هستند، باید تاکید کرد همه آمار‌ها نشان می‌دهد که فروش کتاب‌های اینترنی بسیار رونق دارد و جامعه امروز به خرید اینترنتی روی آورده است به طوری که نیمی از کتب ناشران در فضای مجازی به فروش می‌رسد، این امر قطعا نشان می‌دهد ناشران بیشتر کتاب‌های خود را به صورت مجازی می‌فروشند.
 
وی در همین راستا ادامه داد: تیراژ‌ پایین کتاب به بخش فرهنگی ضربه می‌زند، البته در شرایط فعلی بازار نشر، این امر بسیار طبیعی است و نمی‌توان غیر از این انتظار داشت تیراژ‌های هزارتایی کتاب نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی از وجود عدم توازن میان عرضه و تقاضا خبر می‌دهد.

پیگیری اوضاع و احوال این روزهای بازار چاپ نشر این بار در گزارشی میدانی از معروف کتاب تهران

این کتاب فروش اشاره‌ای به وضعیت ناشران دولتی کرد و افزود: فعالیت ناشران دولتی در حوزه نشر در شرایط خوبی قرار دارد اما ناشران خصوصی وضعیت مناسبی ندارند، تعداد تیراژ‌ کتاب‌ها به صورت قابل توجهی کاهش یافته برخی از ناشران تیراژ کتابشان تنها به هزار و یا پانصد جلد رسیده است، این یک ترفند برای روز‌های مواجهه با تحریم‌های اقتصادی داخلی، مشکلات و آسیب‌های ناشی از نوسانات قیمت مواد اولیه است، البته تیراژ‌های پایین به نوعی مدیون تکنولوژی دیجیتال است که کار را برای ناشر راحت کرده و تیراژ‌ها را به حداقل رسانده است.

وی رویکرد ناشران و کتاب فروشان را در فضای مجازی مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: تکنولوژی فوایدی نیز برای چاپ‌های زیر زمین داشته که به مدد آن می‌توانند کتاب‌ها را بدون ممیزی و بدون تایید و اجازه ناشر یا مولف به چاپ برسانند این نوع فروش به نوعی بی احترامی به فرهنگ و حوزه نشر محسوب می‌شود، اما دشواری‌های اقتصادی پیش روی مخاطب و قیمت‌های ارزان و گول زننده کتاب توسط دستفروشان کنار خیابان به چاپ‌های زیر زمینی و غیر مجاز رونق داده است، البته بیشتر کتاب‌های منتشر شده در چاپ‌های زیر زمینی دارای غلط‌های املایی هستند، زیرا ویراستاری ضعیف و حتی در مواردی هیچ ویراستای روی آنان انجام نشده است. 
 
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

۳ هدف مهم حضرت «فاطمه زهرا (س)»

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» سه هدف مهم را در زندگی خود تعریف کردند که عبارتست از حفظ اسلام ناب محمدی، ادای حق ولایت و پا نگرفتن منافقین، ایشان برای به اجرا گذاشتن این سه هدف تلاش فراوانی کردند و در نهایت برای احقاق آن به شهادت رسیدند.

محمد تابش در گفت‌وگو با  پیرامون بارزه‌های شخصیتی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» از نظر اخلاقی، معنوی و سیاسی تربیت شده «پیامبراکرم (ص)» بودند، حضرت «فاطمه زهرا (س)» کاملا به وظایف خود آگاه بودند ایشان فردی مدبر و توانمند بودند و تلاش کردند تا اهدافی ارزشمند را در زندگی خود تعریف کنند.

این کارشناس علوم قرآنی به اهداف حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و تاکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» سه هدف مهم را در زندگی خود تعریف کردند که عبارتست از حفظ اسلام ناب محمدی، ادای حق ولایت و پا نگرفتن منافقین، ایشان برای به اجرا گذاشتن این سه هدف تلاش فراوانی کردند و در نهایت برای احقاق آن به شهادت رسیدند.
 
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

هوشنگ توکلی: دیدار با رهبر معظم انقلاب برای هنرمندان یک فرصت استثنایی است

بازیگر سریال «زیر تیغ» گفت: به واقع دیدار هنرمندان با مقام معظم رهبری یک اتفاق استثنایی بود، به شخصه از زمان آن دیدار روحیه‌ام عوض شده و حال بسیار خوبی دارم، زیرا انرژی بی نظیری در این ملاقات رد و بدل شد.

هوشنگ توکلی در گفت‌وگو با ، پیرامون دیدار هنرمندان با مقام معظم رهبری گفت: به واقع دیدار هنرمندان با مقام معظم رهبری یک اتفاق استثنایی بود، به شخصه از زمان آن دیدار روحیه‌ام عوض شده و حال بسیار خوبی دارم زیرا انرژی بی نظیری در این ملاقات رد و بدل شد. 

وی در همین رابطه اضافه کرد: بدون شک این گونه دیدارهای مقام معظم رهبری با هنرمندان که در طول تاریخ انقلاب اسلامی بارها رخ داده اثربخش و کارساز است، به نوعی چراغ روشن هدایتگری به هنرمندان داده می شود تا بتوانند در ادامه مسیر با موفقیت پیش روند.

بازیگر سریال «زیر تیغ» در همین رابطه تاکید کرد: نشست اخیر در حضور مقام معظم رهبری رهنمودها و راهنمایی‌های فراوانی را برای شخص بنده به همراه داشت که می تواند سالها توشه‌ام باشد تا بتوانم با روشنگری به مقوله فرهنگ و هنر بنگرم. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

نسرین بابایی: زحمات من در سریال «بیگانه‌ای با من است» دیده نشد/مشغول بازی در «افرا» هستم

بازیگر سریال «افرا» گفت: به تازگی بازی در سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی را آغاز کرده‌ام که برای پخش از شبکه یک سیما آماده می شود. هم اکنون جلوی دوربین توفیقی رفته‌ام و این پروژه از جمله آثار دلچسب و مورد رضایت من است.

نسرین بابایی در گفت‌وگو با  پیرامون آخرین مجموعه فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: به تازگی بازی در سریال «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی را آغاز کرده‌ام که برای پخش از شبکه یک سیما آماده می شود. هم اکنون جلوی دوربین توفیقی رفته‌ام و این پروژه از جمله آثار دلچسب و مورد رضایت من است. 

وی درباره نقش خود در سریال «افرا» اضافه کرد: در این سریال نقش یک مادر را بازی می‌کنم، مادری که قرار است با سکوت‌ها و نگاه هایش بر خانواده خود تاثیر بگذارد، فردی که در مواقع لزوم با تمام وجود برای خانواده اش ایثار می‌کند، این مادر بسیار حامی خانواده و وفادار به زندگی‌اش است، نقش من در سریال افرا نماد کامل یک مادر ایرانی و خانواده دوست است که در مواقع لازم از جان خودش برای خانواده اش می گذرد.

بازیگر سریال «افرا» درباره زمان پخش این سریال اضافه کرد: هنوز صحبت خاصی درباره زمان پخش سریال نشده است، اما این اثر برای پخش در سال آینده آماده خواهد شد، خود من ضخصا تا پایان فروردین قرارداد داشته و سر این پروژه تلویزیونی مشغول به فعالیت خواهم بود. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *