چرا جلسه کنگره آمریکا در ۶ ژانویه برای ترامپ مهم است؟

13:02 - 08 دی 1399
کد خبر: ۶۸۷۸۵۱
خبرها و گزارش ها از واشنگتن از احتمال بروز چالش سیاسی جدی در آمریکا همزمان با برگزاری نشست کنگره حکایت دارند.
نزدیک شدن زمان برگزاری نشست کنگره آمریکا برای تایید نتیجه رای گیری الکترال منجر به پیروزی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور، نگرانی‌ها در محافل آمریکایی در مورد بروز آشوب را تشدید کرده است.
 
روند اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پس از حدود یک ماه در نهایت روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) به ایستگاه پایانی خود رسید.
 
اعلام پیروزی بایدن در انتخابات از سوی رسانه‌ها در ۷ نوامبر (۱۷ آبان)، شعله ادعا‌های از چند ماه پیش آغاز شده «دونالد ترامپ» مبنی بر بروز تقلب در انتخابات را داغ‌تر کرد و آمریکا را در میانه شیوع گسترده کرونا با بحرانی سیاسی مواجه ساخت.
 
شکست چالش‌های حقوقی ترامپ در دادگاه‌های ایالتی و فدرال و برگزاری رای گیری الکترال در ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) که به نفع بایدن خاتمه یافت، سبب شد تا چشم ترامپ و جمهوریخواهان و هواداران وی به نشست کنگره برای تایید نتیجه رای گیری الکترال در ۶ ژانویه (۱۶ دی) باشد.
 
نزدیک شدن به تاریخ برگزاری نشست مذکور با فراخوان‌های پی در پی ترامپ برای تجمع در واشنگتن در ششم ژانویه و برگزاری به گفته ترامپ تظاهرات «وحشی»، نگرانی‌ها در آشوب و هرج و مرج در این کشور را که به تازگی و به لطف شیوع کرونا از اعتراض‌های سراسری ضد تبعیض و خشونت پلیس، خارج شده، تشدید کرده است.
وی در جدیدترین توییت خود که روز دوشنبه، ۸ دی، منتشر کرد، مجددا از هواداران خود خواست ششم ژانویه در خیابان‌های واشنگتن حضور یابند.
 
«فوربس» در گزارشی که به این موضوع اختصاص داده، از امید ترامپ به ایجاد چالش برای ۶۲ رای الکترال در ۴ ایالت اشاره کرده و نوشت «این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شوند که جمهوریخواهان به شکل روزافزونی به جمع افرادی می‌پیوندد که برای متقاعد کردن ترامپ به منظور پذیرش شکست در انتخابات تلاش می‌کنند.»
 
دلیل این تلاش‌های جمهوریخواهان نیز، نتیجه نظرسنجی هایی است که تاکید دارند تداوم اظهارات ترامپ می‌تواند به شانس آنها برای کنترل سنا که وابسته به نتیجه دور دوم انتخابات در ایالت «جورجیا» است، آسیب بزند.
 
ضمن اینکه فقدان منابع و شواهد معتبر نیز در این موضع گیری نقش دارند.
 
«مو بروکس»، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت «آلاباما» و از حامیان سرسخت انتخاباتی ترامپ که اخیرا دیداری با وی در کاخ سفید داشت، به چالش کشیدن نتیجه رای گیری الکترال را «عملا غیرممکن» خواند.
 
«سی ان ان» نیز در گزارشی تاخیر ترامپ در امضای لایحه کمک‌های مالی کرونایی را نمودی از عصبانیت وی از جمهوریخواهان سنا توصیف کرد و نوشت، «به نظر می‌رسد ترامپ درآستانه خروج از کاخ سفید، بیش از هر زمانی غیرقابل پیش بینی شده و تمام تمرکزش بر موضوع انتخابات است؛ ترامپ تصور می‌کند که متحدان جمهوریخواهش می‌توانند نتیجه رای گیری الکترال را در نشست کنگره به چالش بکشند.»
 
اما آنچه که مشخص است و روند تحولات مانند آغاز تحقیقات در مورد تقلب در انتخابات در سنا، درخواست ترامپ از «مایک پنس»، معاونش برای رد نتیجه رای گیری الکترال در نشست کنگره و فراخوان ترامپ به برگزاری تجمع اعتراضی در روز ۶ ژانویه نشان می‌دهد، واشنگتن در آستانه آزمونی دشوار قرار گرفته است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *