کتاب«فرمانده در سایه» روایتی از یک فرمانده مقاومت

16:30 - 12 دی 1399
کد خبر: ۶۸۸۷۵۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
کتاب«فرمانده در سایه» روایتی مستند از زندگی شهید حزب الله لبنان، عماد مغنیه به کوشش وحید خضاب، توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

- اگر با نگاهی منصفانه و دقیق به تاریخ مقاومت اسلامی معاصر نگاه کنیم و بخواهیم اثرگذارترین فرمانده مقاومت را مجموعا از همۀ جهات انتخاب کنیم، طبیعتا درست‌ترین گزینه، شهید عماد مغنیه حاج رضوان خواهد بود، کسی که ابعاد مختلف زندگانی جهادی او به قدری عمیق، اثربخش، تعیین‌کننده و مملو از نبوغ بوده که حقیقتا انسان گاهی گمان می‌کند با افسانه روبروست، افسانه‌ای حقیقی و حقیقتی اسطوره‌ای.

با تمام اینها، انتظار می‌رفت که تا کنون دستکم صد‌ها جلد کتاب دربارۀ این مرد بزرگ به بازار آمده باشد، اما نگاهی به آثار تولید شده دربارۀ حاج رضوان ما را با این حقیقت حیرت‌انگیز مواجه می‌کند که تا کنون دربارۀ او (چه در کل جهان عرب و چه در ایران) تعداد بسیار معدودی کتاب تولید شده است.

این کتاب قطعا «بهترین کتاب»، یا «اثر ایده‌آل» دربارۀ حاج رضوان نیست و شخصیت والای او و گسترۀ باورنکردنی فعالیت‌های جهادی‌اش چنان است که اگر سال‌های سال هم دربارۀ آن نوشته شود و کسانی که حاج رضوان را می‌شناختند، خاطراتشان از او و فعالیت‌هایش را قلمی کنند هنوز جای کار باقی می‌مانَد، اما در هر حال، با توجه به آثار موجود دربارۀ حاج رضوان، این کتاب را هم می‌توان گام کوچکی در راستای شناختن و شناساندن ابرمرد جهادی معاصر به شمار آورد.

در بخشی از کتاب میخوانیم: حاج عماد همۀ این ماموریت‌ها را با مخفی‌کاری کامل پیش می‌برد. تا جایی که حتی شخصا از سید حسن نصرالله درخواست کرد که وجود شخصی به اسم عماد مغنیه در ساختار حزب‌الله را تکذیب کند؛ و واقعا یک بار، در یکی از مصاحبه‌های قدیمی، از سید حسن دربارۀ مغنیه سوال کردند. اتفاقا خود حاج عماد داشت مصاحبه را می‌دید. لبخندی زد و به کسانی که کنارش بودند گفت: «ان شاء الله سید توی جواب گیر نکند.» سید هم [طبق همان توصیۀ امنیتی حاج عماد]جواب داد: «ما کسی به این نام نداریم.»

یک روز پسرش مصطفی از او پرسید: «اگر حزب‌الله بعد از شهادتت برایت اعلامیۀ شهادت صادر نکند و تو را به عنوان عضو رسمی‌اش معرفی نکند چه؟» جواب داد: «من از کسی چنین انتظاری ندارم. اگر مصلحتی ببیند که این کار را نکنند، هیچ مشکلی نیست.»

پیش از این، آثار پرمخاطب و پر فروشی از این پژوهشگر و مترجم خوب کشور همچون از افغانستان تا لندنستان (خاطرات جاسوس دستگاه اطلاعاتی فرانسه در شبکه تکفیری‌های اروپا)، کاملا سری (روایت القاعده از حادثه ۱۱ سپتامبر با نگاهی منصفانه به حواشی آن)، تاریخ درخشان آل سعود (چند نمای خواندنی از تاریخ درخشان آل سعود!)، من در رقه بودم (خاطرات محمدالفاهم (ابوزکریا) عضو جداشده داعش)، پدر معنوی حزب الله (خاطرات و تحلیل‌های سید حسن نصرالله درباره آیت الله بهجت) و... منتشر شده است.

فرمانده در سایه؛ روایت زندگی اثر گذار‌ترین فرمانده مقاومت، شهید عماد مغنیه به کوشش وحید خضاب در قطع رقعی و ۱۸۴ صفحه، توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *