اتصال ۱۱ هزار روستا به شبکه آبرسانی سالم و پایدار/ افتتاح سد کانی سیب با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی

11:13 - 11 دی 1399
کد خبر: ۶۸۸۹۱۶
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نیرو گفت: این هفته طرح های مهمی در استان های آذربایجان غربی و اصفهان به بهره برداری می رسد و مردم نتیجه طرح ها را خواهند دید.

- رضا اردکانیان در مراسم بهره برداری از ۲۵ طرح آب و برق که با حضور وزیر نیرو برگزار شد اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید در زمینه آبرسانی به روستا‌ها ۱۱ هزار روستا به شبکه آبرسانی سالم و پایدار متصل شدند.

وی افزود: این هفته طرح های مهمی در استان های آذربایجان غربی، مازندران و اصفهان به بهره برداری می رسد و مردم نتیجه طرح ها را خواهند دید.

وزیر نیرو تاکید کرد: طرح‌های نیروگاه‌های مقیاس کوچک در استان مازندران و استان اصفهان افتتاح خواهد شد و مهمتری طرح امروز سد کانی سیب است.

اردکانیان با بیان اینکه وعده ۲۵۰ طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب را علاوه بر طرح‌های روزانه به مردم داده شده است گفت: از این تعداد با احتساب طرح‌های امروز تاکنون ۱۹۰ طرح به ثمر رسیده و تا پایان سال ۶۰ طرح بزرگ دیگر به پایان می‌رسد.

وی افزود: امروز با افتتاح طرح‌های استان مازندران به ۵۷ روستا با جمعیت ۳۲ هزار و ۶۶۰ نفر آبرسانی می‌شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: در بحث آب و فاضلاب شهری در تراز جهانی قرار داریم و در سال گذشته طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی انجام و باعث شد تا منابع مالی، انسانی و تجهیزات یکپارچه شود.

اردکانیان در ادامه افزود: تا امروز با احتساب ۵۷ روستا، ۱۱ هزار و ۹۶۲ روستا با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر در دولت کنونی به شرکت آبرسانی وصل شدند و تا پایان سال این جمعیت به ۹.۳ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

وی گفت: قبل از این دولت، به ۹۰۰ هزار جمعیت روستایی آبرسانی شده بود که با احتساب آن، جمعیت بهره‌مند روستایی از آب شرب، به ۱۰.۲ میلیون نفر خواهد رسید که دستاورد بزرگ دولت است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سد کانی سیب و شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی کرم آباد به وسعت ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار، از مهمترین طرح‌های افتتاحی امروز است گفت: احداث شبکه اصلی، ماموریت وزارت نیرو است و وزارت جهاد کشاورزی مشغول انجام شبکه‌های فرعی است که با اتمام آن آب بدست روستاییان می‌رسد.

اردکانیان گفت: در سد کانی سیب، ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته و می‌تواند در طول سال ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده را به دریاچه ارومیه واریز کند.


وزیر نیرو با اشاره به وضعیت بارش ها در ۲۰ سال گذشته گفت: از سال ۷۴ تا سال ۹۳ با وجود بارش‌های متنوع به طور متوسط هر سال ۴۰ سانتی متر آب دریاچه ارومیه افت داشته است و اگر درمان شروع نمی‌شد دریاچه ارومیه درسال ۹۶ خشک می‌شد.

اردکانیان در ادامه گفت: بر اثر فعالیت‌هایی که از سال ۹۳ تاکنون اغاز شده، تراز دریاچه ارومیه، ۷۱ سانتی متر بیشتر شد یعنی حدود ۷۵۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه ارومیه افزایش یافته و حجم آب از ۱.۵ میلیارد متر مکعب به بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی تاکید کرد: وظیفه ما رها سازی آب در دریاچه ارومیه بود و تاکنون ۶ میلیارد و ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب برای تامین حقابه محیط زیستی دریاچه ارومیه، رها کرده ایم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *