۴۰۰ کودک کار به خانه بازگشتند

7:30 - 13 دی 1399
کد خبر: ۶۸۹۱۳۶
به گفته رییس بهزیستی شهرستان تهران، تاکنون ۴۰۰ کودک کار از خیابان‌ها جمع آوری شده و به تحصیل بازگشته اند.

- چندی پیش مسئولان سازمان بهزیستی کشور اعلام کردند از این پس قرار است مسئله کودکان کار ریشته ای‌تر بررسی شود.

به این معنا که این کودکان از طریق عنبیه چشم شناسیی شده و دارای پرونده می‌شوند. سپس مددکاران این سازمان به جستجوی علت کار کردن این کودکان می‌پردازند و تلاش می‌شود از طریق کمک خیرین، توامندسازی خانواده‌ها انجام شود تا دیگر این کودکان برای تامین هزینه‌های زندگی به خیابان‌ها نیایند و به مدرسه بازگردند.

سعید آرام در گفت‌وگو با میزان گفت: در ابتدا قرار بود طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی از اوایل سال جاری اجرا شود، اما شیوع ویروس کرونا اجرای طرح را به تعویق انداخت و این طرح از تابستان شروع به کار کرد.  

وی افزود: تاکنون ۴۰۰ کودک کار و خیابانی توسط مددکاران ما شناسایی شده و با بررسی عنبیه چشم، دارای پرونده شده اند. 

این مقام مسئول در بهزیستی ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد این کودکان، از اتباع کشور افعانستان و پاکستان هستند. خانواده ۲۴۴ کودک که به صورت قانونی در کشور زندگی می‌کنند، شناسایی شدند و فرآیند توانمندسازی آن‌ها آغاز شده است. همچنین ۸۸ کودک به صورت غیرقانونی در کشور زندگی می‌کردند که  نیروی انتظامی و اداره اتباع کشور باید تکلیفشان را مشخص کنند.

رییس بهزیستی شهرستان تهران درباره ۱۵ درصد از این کودکان که ایرانی بودند، گفت: این کودکان پس از شناسایی خانواده هایشان، به خانه بازگشتند و امور توامندسازی برای خانواده‌های آن‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به علت کار کردن این کودکان ایرانی در خیابان‌ها گفت: عموما این خانواده‌ها نیاز به حمایت‌های اجتماعی داشتند و مجبور بودند که کودکانشان را برای کار به خیابان بفرستند، بنابراین عده‌ای از خانواده‌ها تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفتند.

آرام در پاسخ به این سوال که اگر این کودکان دوباره در خیابان‌ها دیده بشوند، چه اقدامی انجام می‌شود، افزود: همان دفعه اول که این کودکان به خانه بازگرداننده می‌شوند، والدین آن‌ها در قالب یک فرم مخصصوص، متعهد می‌شوند دیگر کودکانشان را برای کار به خیابان نفرستند. اما اگر این اتفاق دوباره انجام شود، برخورد قضایی با خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی ادامه داد: تاکنون تنها ۳ کودک از این ۴۰۰ کودک دوباره در خیابان‌ها دیده شدند که خانواده هایشان برای طی کردن مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی درباره اینکه همه این ۱۵ درصد کودکان تهرانی وبدند، اظهار کرد: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد از این کودکان ساکن استان‌های دیگر بودند و در تهران فقط کار می‌کردند که زمینه بازگشت آن‌ها محیا شد.

رییس بهزیستی شهرستان تهران  گفت: حمایت‌های مالی برای تحصیل این کودکان انجام شد و این کودکان دوباره درس خواندن را آغاز کردند.

آرام بیان کرد: این طرح ادامه خواهد داشت و همکاران ما هر روز در سطح شهر به شناسایی این افراد مشغولند. همچنین تاکنون خانواده‌ها از اجرای این طرح راضی بوده اند.  

انتهای پیام/ 


برچسب ها: بهزیستی کودک کار

رعنا نصيری
|
-
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
سلام و عرض ادب ، چه كار خوبي اميدوارم ادامه داشته باشه من وقتي كودكان كار ميبينم واقعا ناراحت ميشم خدا خيرشون بده
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *