همه چیز درباره واکسن‌های کرونا

14:00 - 12 دی 1399
کد خبر: ۶۸۹۱۵۲
ویروس کرونا از سال گذشته تاکنون میلیون‌ها نفر در جهان را مبتلا کرده و جان هزاران نفر را هم گرفته است و همچنان در میان مردم جهان می‌تازد. بسیاری از دانشمندان و متخصصان دنیا از همان ابتدا تلاش کردند تا راهی برای درمان این بیماری پیدا کنند.

خبرگرازی میزان - آنا نوشت: از وقتی کرونا به کابوس مردم دنیا تبدیل شده است، شرکت‌های تحقیقاتی در رقابتی تنگاتنگ به‌دنبال ساخت واکسن کرونا هستند؛ نجات دنیا و کسب پول هنگفت، انگیزه کافی برای جدی‌شدن این رقابت است؛ و تا امروز خبر ساخت واکسن کرونا در برخی کشور‌های جهان منتشر شده است و مسئولان برخی کشور‌ها وعده ساخت واکسن در آینده نزدیک را داده‌اند.

واکسن کرونا چقدر تأثیر دارد؟

یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده تأثیر واکسن‌ها در کنترل همه‌گیری، مدت‌زمان وجود آنتی‌بادی است به این معنی که تا چه مدت آنتی‌بادی‌ها در سیستم ایمنی فرد دوام دارند. میزان آنتی‌بادی در اکثر افراد ۱۸ تا ۵۵ سال، در سه ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن، کاهش جزئی داشت؛ دو نفر از ۳۴ بیمار این گروه سنی، شاهد کاهش قابل‌توجه آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بودند؛ همچنین در گروه‌های سنی ۵۶ تا ۷۰ سال و ۷۱ سال به بالا تعداد آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بین ۵۰ تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.

واکسن آکسفورد

یکی از واکسن‌هایی که از همان ابتدای شیوع کرونا با سروصدای زیادی شروع به کار کرد، همین واکسن دانشگاه آکسفورد است. با وجود این که هر از چندی خبر‌های خوبی از پیشرفت‌های این واکسن به گوش می‌رسید، اما چالش‌هایی در پروسه آزمایش‌های بالینی آن به وجود آمد. سرپرست تیم واکسن دانشگاه آکسفورد درباره این واکسن گفت: «نتایج آزمایش‌های گسترده نشان می‌دهد این واکسن درصورت تزریق نیم‌دوز و سپس دوز کامل به اثربخشی ۹۰درصدی می‌رسد. آسترازنکا قول داده تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی سه میلیارد دوز از این واکسن را تولید کند.»

نقطه ضعف: مشخص نبودن میزان دقیق تأثیرگذاری این واکسن را می‌توان نقطه ضعف آن برشمرد. به‌تازگی مشخص شده میزان کارایی واکسن با دوز کمتر، ۹۰ درصد بوده است.

واکسن فایزر

یکی از جدی‌ترین واکسن‌های تولیدشده برای مهار کرونا واکسن شرکت آمریکایی فایزر و شرکت بیون‌تک آلمان است. آن‌ها مرحله سوم آزمایش‌های بالینی خود را در ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) با موفقیت به پایان رساندند و اطلاعات خوبی را از این واکسن منتشر کردند که نشان از نداشتن عوارض خاص جانبی بعد از تزریق این واکسن‌ها بود.

گمانه‌زنی‌ها درباره زمان استفاده از این واکسن بر این است که احتمالاً واکسن فایزر- بیون‌تک از اواخر سال جاری میلادی در آمریکا برای واکسیناسیون شهروندان استفاده خواهد شد. قیمت این واکسن برای هر دوز ۲۰ دلار اعلام شده است.

نقطه قوت: مهم‌ترین نقطه قوت این واکسن، این است که گفته شده ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

نقطه ضعف: چالش اصلی استفاده از این واکسن در سایر کشورها، شرایط نگهداری خاص و دمای منفی ۷۰ درجه برای فعال نگه‌داشتن آن است.

واکسن ایرانی کرونا

در کنار آن چه از واکسن‌های تولیدشده در جهان نوشتیم نباید از این موضوع هم غافل شد که به همت دانشمندان کشورمان واکسن کرونا به مرحله پایانی یعنی تست انسانی رسیده است.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسن ایرانی کرونا گفته است: «چند واکسن ایرانی مرحله حیوانی را با موفقیت گذرانده‌اند و آماده ورود به مرحله انسانی هستند و اگر این آزمایش‌ها هم با موفقیت سپری شود و واکسن در مقابل ویروس کووید۱۹ مصونیت ایجاد کند، می‌توانیم آن را در سطح وسیع تولید کنیم و هیچ مشکلی در تولید واکسن کرونا نداریم و به هیچ کشوری نیازمند نیستیم.»

واکسن‌های کووید-۱۹ دقیقاً چه کاری در بدن انجام می‌دهند؟

دو واکسنی که تاکنون در ایالات متحده آمریکا تأیید شده است یعنی فایزر-‌بیون‌تک و مدرنا، از کد‌های ژنتیکی برای ایجاد پاسخ ایمنی در بدن استفاده می‌کنند. به این نوع واکسن‌ها mRNA گفته می‌شود.

این واکسن‌ها سلول‌های انسانی را تغییر نمی‌دهند، بلکه فقط به بدن دستور‌هایی برای ایجاد ایمنی در برابر کووید-۱۹ می‌دهند.

در ساخت واکسن آکسفورد نیز از ویروسی بی‌خطر استفاده شده که شباهت زیادی به این ویروس همه‌گیر دارد. واکسن‌ها گاه حاوی موادی مانند آلومینیوم نیز هستند که باعث پایداری یا تأثیر بیشتر بر بدن می‌شوند.

آیا واکسن‌ها باعث بیماری افراد می‌شوند؟

خیر؛ هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند دوز کم تزریق این واکسن‌ها باعث بیماری می‌شود. واکسن‌ها به شما بیماری نمی‌دهند بلکه در عوض به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند تا عفونت موجود در بدن را شناسایی و با آن مبارزه کنند.

برخی از افراد پس از واکسیناسیون علائم خفیفی مانند درد عضلانی یا افزایش دما را نشان داده‌اند؛ اما این بیماری نیست، بلکه پاسخ بدن به واکسن است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *