بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

10:32 - 13 دی 1399
کد خبر: ۶۸۹۲۹۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
- به همت معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد و سازمان بسیج حقوقدانان سپاه فتح استان ابعاد حقوقی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، حسن نگین تاجی رییس کل دادگستری کهگیلویه و بویرحمد،  محمد مهدی صالحی مسئول معاونت منابع انسانی دادگستری کل استان، جمشید ارسلان جو مسئول ستاد تخصصی بسیج اقشار سپاه فتح، فرامرز علیزاده مسئول سازمان بسیج حقوقدانان سپاه فتح به صورت مجازی، سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور و مسئول بسیج قوه قضائیه، سهراب انبارکی رییس سازمان بسیج حقوقدانان کشور و هیبت الله نژندی منش عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و نائب رییس انجمن ایرانی حقوق بین الملل کیفری درخصوص بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی سخنرانی کردند و به تحلیل موضوع پرداختند و به سوالات شرکت کنندگان مجازی این برنامه پاسخ دادند.

در ابتدای این برنامه رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویرحمد ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سالروز شهادت سردار سلیمانی از دکتر صالحی، ارسلان جو، علیزاده و اساتید کشوری و همه کسانی که در برگزاری این برنامه همکاری داشتند، تقدیر کرد.

 حسن نگین تاجی بیان کرد: به مناسبت سالگرد شهادت سردار دل‌ها، کتابخانه دادگستری استان افتتاح و به نام سردار حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد.

وی با اشاره به اینکه جلسات نقد رای و مباحث حقوقی در دستور کار دادگستری کل استان قرار گرفته است افزود: سند ارتقاء یافته تحول قوه قضاییه هفته قبل از سوی ریاست قوه قضاییه، به تمام روسای کل استان‌ها ابلاغ شد.
 
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: زیربنای تحول، مباحث علمی، آموزشی و نقد آراء است و امروز یک جلسه بی نظیر با موضوع ابعاد حقوقی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در یاسوج برگزار می‌شود و از نظریات اساتید و دانشجویان و همه کسانی که در این برنامه شرکت می‌کنند استفاده خواهیم کرد.

محمد مهدی صالحی، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص برگزاری این نشست، اظهار کرد: به منظور بخشی از ادای دینی که نسبت به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی داریم، دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به برگزاری این برنامه با حضور شخصیت‌های حقوقی قضایی و نظامی و با دعوت از برخی از مقامات ارشد قضایی در سطح قوه قضائیه کرده است.

صالحی با بیان این که این برنامه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بصورت برخط برگزار گردید افزود: برگزاری بررسی ابعاد حقوقی ترور سپهبد شهید سلیمانی موجب رشد و آگاهی جامعه حقوقی در داخل و خارج از کشور خواهد شد.

سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور و مسئول بسیج قوه قضائیه اولین سخنران کشوری این برنامه مجازی بود و گفت: سردار سلیمانی و همراهانشان در یک سفر دیپلماتیک به کشور عراق توسط آمریکایی‌های تروریست به شهادت رسیدند.

وی بیان کرد: از سه منظر این جنایت مورد توجه است و از لحاظ صلاحیت می‌تواند در ایران، عراق (محل جنایت) و دادگاه بین المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.

معاون قضایی دادستان کل کشور، افزود: آیت الله رئیسی از همان بدو حادثه شهادت حاج قاسم سلیمانی دستورات لازم برای رسیدگی به موضوع را صادر کرد و دادستان کل و کارگروهی پیگیری را در دستور کار قرار دادند و اسناد مورد نیاز جمع آوری گردید.

فرمانده بسیج قوه قضائیه ابراز داشت: پرونده حادثه ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طور جمع در ایران، عراق و سطح بین المللی قابل پیگیری و رسیدگی است و باید تلاش لازم صورت گیرد که در دادگاه بین المللی کیفری لاهه به نتیجه برسد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *