بیانیه حقوقدانان به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس و همراهان

10:56 - 13 دی 1399
کد خبر: ۶۸۹۳۵۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جمعی از حقوقدانان به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس و همراهان بیانیه ای صادر کردند.

- جمعی از حقوقدانان به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس و همراهان بیانیه ای صادر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

یکسال از آسمانی شدن سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان می‌گذرد. او پاداش یک عمر مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم را با شهادت در راه خدا که آرزوی دیرینه او بود دریافت نمود.


سردار سلیمانی یک فرد نبود، او یک مکتب بود. مکتبی که الگوی مجاهدت و مقاومت بوده و در جهان معاصر با دمیدن روح مقاومت در منطقه و انعکاس زیبای آن در سراسر جهان که تشییع بی نظیر یا کم نظیر او در ایران و عراق که بحق ایام الله نام گرفت و تبلور احساسات پاک جوانان در سراسر دنیا در محکومیت ترور ناجوانمردانه¬ی او بود، گواه صادقی بر این ادعاست.

ترور ناجوانمردانه او توسط دستان ناپاک و خبیث عوامل شیطان بزرگ و اعلام بی شرمانه و صریح آن توسط رئیس جمهور شقی، قسی القلب و قمارباز دولت آمریکا و افتخار به آن بر خلاف کلیه موازین حقوقی بوده و بر جنایتکار بودن دولت تروریست آمریکا بعنوان شیطان بزرگ و ام¬الفساد جهان که روح خدا خمینی کبیر از بدو پیروزی انقلاب آن را فریاد زد بار دیگر صحه گذاشت. عمل تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار بزرگ جهان اسلام و یاور محرومان جهان، نقض اصول بنیادین حقوقی از جمله حق حیات، حق مصونیت نمایندگان و میهمانان رسمی کشور‌ها در برابر هرگونه لطمه به شخص، آزادی و حیثیت، عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، نقض میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر، نقض اعلامیه حقوق بین الملل راجع به روابط دوستانه و همکاری بین کشور‌ها و نقض توافقنامه منعقده بین دولت آمریکا و عراق می باشد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، دادسرای عمومی و انقلاب تهران، معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری، ضابطین قضایی، نهاد‌های امنیتی، معاونت بین الملل قوه قضایه، ستاد ملی حقوق بشر، قضات ایران، قوه قضائیه و قضات عراق، نیرو‌های امنیتی و حشدالشعبی بدون شک تا بحال تلاش‌های خوب و موثری در شناسایی، تعقیب متهمین، جمع آوری ادله جرم و تحقیقات از شهود بعمل آورده اند. اما به نظر می رسد هنوز در عرصه بین الملل اقدامات حقوقی مؤثری از سوی نهاد‌های ذیربط از جمله وزارت امورخارجه بعمل نیامده است.

ما حقوقدانان ایرانی، اساتید حقوق دانشگاه های کشور، دانشجویان حقوق، وکلا و مشاوران حقوقی در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و شهدای همراه، بار دیگر ضمن محکوم نمودن این اقدام تروریستی، تجاوز و ترور و نقض حاکمیت ملی عراق و ایران، از همه عناصر و دست اندرکاران پیگیری های حقوقی تشکر نموده و خواستار اطلاع رسانی شفاف به ملت بزرگ ایران و عراق تا جایی که به روند پرونده خللی وارد نشود، بوده و همچنین تسریع در شناسایی، تعقیب، محکومیت و اجرای عادلانه حکم قاتلان اعم از مباشرین و مسببین می¬باشیم. ما حقوقدانان ایران در جهت احقاق حق و دفاع از خون به ناحق ریخته سردار اسلام و همراهانشان با تأسی به آیات نورانی قرآن «فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم» و «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ» از تمامی ظرفیت های حقوقی و تجربه گرانبهای خود استفاده نموده و خالصانه این ظرفیت و تجربه را در اختیار نهاد‌های مسئول و ذیربط قرار می دهیم.

از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امورخارجه انتظار دارد با استفاده همه جانبه از ظرفیت¬های سخت افزاری و نرم افزاری حقوقی کشور و از جمله قانون راجع به کنوانسیون جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی نسبت به پیگیری موضوع از طریق سازمانهای بین المللی، کشور‌های عضو، دبیرکل سازمان ملل و دیوان بین المللی دادگستری اقدامات لازم را بعمل آورده و آن را به اطلاع عموم برسانند.

در پایان امیدواریم با تلاش و پیگیری¬های مسئولان ذیربط در جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق شاهد تحرک بیشتر در جهت شناسایی، تعقیب، محکومیت کلیه عوامل دخیل در شهادت و همچنین اجرای عدالت، تقاص، خونخواهی، مقابل به مثل و انتقام از تمامی مباشران و مسببان پیرو تقاضای وجدان-های پاک و بیدار در سراسر جهان و تأکیدات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب باشیم.
مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها: دکتر فؤاد ایزدی
اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران: دکتر جعفر کوشا
کانون وکلای دادگستری مرکز: دکتر جلیل مالکی
مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه: دکتر علی بهادری جهرمی
انجمن علمی دادرسی مدنی ایران: دکتر عباس کریمی
جامعه وکلای ایثارگر دادگستری ایران: دکتر غلامرضا امینی
پژوهشکده قوه قضائیه: دکتر سید حجت اله علم الهدی
معاونت حقوق بشر و امور بین¬الملل وزارت دادگستری: دکتر محمود عباسی
معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضاییه: دکتر سیدحسین موسوی فر



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *