اقتصاد شکننده ترکیه؛ رویترز: نرخ تورم بیش از حد انتظار است

12:59 - 15 دی 1399
کد خبر: ۶۹۰۰۴۲
اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۰ با بحران‌های بسیاری مواجه شد و اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم این کشور در ماه دسامبر به ۱۴.۶ درصد رسیده است.

- اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که نرخ تورم ترکیه با روندی افزایشی به ۱۴.۶ درصد رسیده است.

به گزارش رویترز، موسسه آمار ترکیه می‌گوید که شاخص قیمت مصرف کننده ترکیه در دسامبر ۱.۲۵ درصد افزایش داشته که این رقم فراتر از حد متوسط نظرسنجی رویترز یعنی ۰.۹ درصد بوده است.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که نرخ تورم سالانه ترکیه به ۱۴.۲ درصد خواهد رسید، اما رقم اعلام شده فراتر از حد انتظار‌ها و پیش بینی‌ها بوده است.

این در حالی است که ماه نوامبر نیز نرخ تورم ترکیه با افزایشی به ۱۴ درصد رسیده بود.

در همین حال خبرگزاری «شینهووا»، گزارش داد «اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۰ و بر اثر شیوع کرونا سالی پرتلاطم را پشت سر گذاشته است.»

این خبرگزاری به نقل از کارشناسان اقتصادی، نوشت «سال ۲۰۲۰ برای ترکیه سالی دشوار و پرتلاطم بود، چرا که همه گیری ویروس کرونا و تغییرات چشمگیر اقتصادی به بخش‌های مختلف این کشور شوک بزرگی را وارد کرده است.»

تاثیر تدابیر محدود کننده و قرنطینه بر ترکیه زمانی آشکار شد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، اقتصاد این کشور کاهشی ۹.۹ درصدی را تجریه کرد و ارزش پول ملی این کشور نیز از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۰ درصد از ازرش خود را در برابر دلار از دست داده است.

همچنین ارزش لیر ترکیه در سال گذشته به شدت کاهش یافته و این امر موجب شوک بزرگی در مدیریت اقتصادی این کشور شده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *