قالیباف: شخصیت حاج قاسم در جبهه شکل گرفت/ حاج قاسم واقعا عاشق مردم بود

21:42 - 16 دی 1399
کد خبر: ۶۹۰۵۵۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: شخصیت حاج قاسم در جبهه و لحظه لحظه‌های آن شکل گرفت و طبیعتا اخلاص این مرد یکی از ویژگی‌های برجسته ایشان بود که ریا در کار او نبود و هرچه نشان می‌داد همان بود.

- طبق گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر قالیباف در برنامه تلویزیونی «مرد میدان» که امشب (سه شنبه، ۱۶ دی ماه) به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از شبکه سوم سیما پخش شد، حضور یافت و به بیان ابعاد مختلفی از زندگی این سردار شهید پرداخت.

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این برنامه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به محبین اهل بیت (ع) و همچنین اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: این ایام شهادت بزرگ مردی بود که در همه ابعاد افتخار آفرید که از همین جا به خانواده این شهید بزرگوار عرض تسلیت و تعزیت دارم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال نخست مجری برنامه درباره شروع آشنایی وی با حاج قاسم سلیمانی که در دوران دفاع مقدس و عملیات بیت المقدس بود و اینکه سردار سلیمانی مرد کدام میدان بود، اظهار داشت: شهید سلیمانی ابعاد مختلفی در زندگی داشت و در همه شئونات زندگی حاج قاسم مرد عمل بود؛ مخصوصا اگر به محیط خانواده نگاه کنید به عنوان یک پدر، مرد عمل بود. هنوز بسیاری از روز‌ها و شب‌ها این توفیق را دارم که مثل گذشته به منزل ایشان رفته و با خانواده ایشان ملاقات کنم؛ هنوز فرزندان شهید نتوانسته اند با موضوع کنار بیایند و کاملا نبود محبت پدر را حس می‌کنند که اگر بدون تعارف بگویم هر شب هنوز در داغ پدر خود هستند و هرگز وی را فراموش نکرده اند که این نشان می‌دهد شهید سلیمانی با تمام ویژگی‌هایی که از بیرون می‌بینیم در منزل نیز در عمل یک پدر برای بچه‌ها در اوج محبت بوده است.

وی ادامه داد: چند وقت قبل دستخطی را از شهید سلیمانی دیدم که در دمشق شبی که در سختی، فشار و آرزوی شهادت بود، یادداشتی برای فاطمه (دختر شهید سلیمانی) نوشته بود که آنجا بخشی از آن را بیان کردند، لذا باید دید حس پدر-فرزندی در عمل تا کجاست که من به طور قطع می‌گویم و اغراق آمیز هم نیست که فاطمه عزیز از شب شهادت پدر تا کنون یک شب تا صبح نخوابیده و مشغول به دعا بوده است و از خستگی در روز استراحت می‌کند، لذا شهید سلیمانی در مجاهدت، در جنگ، در حوزه ذوق هنری، خدمت به محرومان، در شجاعت، مدیریت، گذشت، تشر زدن، مصداق این است که کلام خوب خدا را در بستر عمل به پیشگاه خدا فرستاد که در دار دنیا می‌بینید که از کجا به کجا رفت.

قالیباف در ادامه در پاسخ به پرسش بعدی مبنی بر اینکه روحیه حاج قاسم که باعث شد ۴۰ سال مستمر مجاهدت کند، از کجا آمده است، عنوان کرد: این روحیه به زمان انقلاب، حسینیه جماران و فرهنگی که حضرت امام (ره) آورد باز می‌گردد. امام، این مرد الهی که هرگز کلامی جز برای خدا نگفت، امامی که هیچ گامی جز در راه خدا برنداشت و خدا توفیق مجاهدت را به ایشان داد که فقه را از کنج حجره‌های حوزه به میدان جامعه و در قلوب جامعه آورد و این باورها، چون منطبق بر سنت‌های الهی و فرهنگ اهل بیت (ع) و فرهنگ قرآنی بود با فطرت همه انسان‌ها به خصوص انسان‌های سرزمین ایران و متعلق به اهل بیت سازگار بود. اینجا بود که همه حاج قاسم‌ها را ساخت و پای انقلاب آمدند لذا بستر عظیمی بود و امام نیز فرموده بود جنگ برای ما دانشگاه است. حاج قاسم همیشه می‌گفت باقر، اگر بخواهیم بگوییم جبهه کجاست باید بگوییم یک قطعه از بهشت است و اگر بخواهیم ببینیم در دنیای مادی چگونه زندگی می‌کنند باید جبهه را ببینیم.

رییس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه روحیه شهید سلیمانی، در میدان جهاد و فضای فرهنگ شهادت در دوران دفاع مقدس روز به روز شکل گرفت، اذعان داشت: من فکر می‌کنم شخصیت حاج قاسم در جبهه و لحظه لحظه‌های آن شکل گرفت و طبیعتا اخلاص این مرد یکی از ویژگی‌های برجسته ایشان بود که ریا در کار او نبود و هرچه نشان می‌داد همان بود. از میدان جنگ و جبهه گرفته تا میدان مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ارتباط با مردم که همه را با هم جمع کرده بود و شخصیت او را شکل داده بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شده بود به حاج قاسم بگویید به سوریه نرود؟ عنوان کرد: بدون اغراق، صد‌ها بار. ایشان بیش از دو دهه مسئولیت نیروی قدس را داشت و شما غیر از سال‌های اخیر که مردم به عنوان یک چهره ملی و بین المللی شناختند که البته خود ایشان از جهات مختلف نمی‌خواست این اتفاق بیفتد، اما خدا مقدر کرده بود این اتفاق بیفتد که سال‌های اخیر چهره ایشان شناخته شد.

قالیباف ادامه داد: شناخته شدن این چهره و تأثیرگذاری ایشان در مقابل استکبارستیزی دست به دست هم داده بود و تبدیل به تهدید جدی برای ایشان شده بود که بار‌ها به ایشان گفته می‌شد و خاطرم هست که هر نوبتی که ایشان می‌خواست به خارج از کشور سفر کند و مأموریت داشت مکلف بود از حضرت آقا اجازه بگیرد و ایشان نیز همیشه نگران شهید سلیمانی بودند و برای وی محدودیت ایجاد می‌کردند، اما ایشان از آنجا که مرد میدان بود، آقا را قانع می‌کرد که اگر قرار است کار پیش برود من باید در میدان باشم و از نزدیک ببینم و بنشوم و تصمیم بگیرم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی مواقع خطر کامل حس می‌شد و گاهی اوقات با هواپیما که سفر می‌کرد حتی دشمن هواپیمای ایشان را رصد می‌کرد، نهایتا این حادثه تلخ نیز در فرودگاه اتفاق افتاد، اما ایشان می‌گفت ماموریت وظیفه است و لحظه‌ای درنگ نداشت؛ البته رعایت می‌کرد، اما اجازه نمی‌داد رعایت و حفظ جان اثری بر مأموریت و رسالت وی بگذارد.

قالیباف در پاسخ به این سوال که حاج قاسم سلیمانی حتی در شرایطی که محاصره در سوریه تنگ‌تر می‌شود و به کاخ ریاست جمهوری بشار اسد نیز می‌رسد، سوریه را رها نکرد و رد پای ایشان در میدان نبرد وجود داشت، گفت: باور حاج قاسم سلیمانی همان سخنی بود که امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس فرمودند «یا به شهادت می‌رسیم یا به پیروزی» که شهادت یک فوز عظیم است.

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این باور در خون، روح و وجود حاج قاسم سلیمانی بود. ده‌ها بار در زمینه‌های مختلف این روحیه را در حاج قاسم دیدیم، مردم عزیز خاطرشان هست که در سوریه چه اوضاعی وجود داشت، نباید شرایط امروز را با یک دهه یا ۵ الی ۶ سال قبل مقایسه کرد. اگر نقشه را در آن زمان ببینیم درمی‌یابیم که ۷۰ الی ۸۰ درصد نقشه کشور سوریه قرمز بود و این مناطق در سلطه نیرو‌های مسلح و داعشی‌ها قرار گرفته و به نحوی می‌توان گفت روی کاغذ امیدی برای پیروزی جبهه مقاومت وجود نداشت.

رییس قوه مقننه افزود: حتی کار به جایی رسید که مقر اصلی حکومت سوریه نیز نه با موشک و تانک و توپ بلکه با یک اسلحه سبک کلاش نیز تهدید می‌شد و اینجا انسان به یاد آیات سوره احزاب می‌افتد که از زمین و هوا و پشت سر مشکلات می‌بارد و چشم‌ها را خیره و نفس‌ها را حبس کرده است و آیه شریفه و اذ بلقت القلوب الحناجر «در ذهن متبادر می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: حتی در این شرایط نیز حاج قاسم با فشار سیاسی داخل کشور نیز مواجه بود که چرا جوانان را به جنگ می‌برید یا چرا در خارج از مرز‌ها می‌جنگید و بسیاری از مردم که در آینده همراه شدند در آن زمان موافق با چنین رویکردی نبودند؛ لذا در آن زمان نه در پشتیبانی و نه در سیاست خارجی و داخلی هیچ حمایتی از حاج قاسم نبوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در داخل سوریه نیز وقتی هواپیمای او روی باند فرود می‌آید با خمپاره مواجه می‌شود و مسیر فرودگاه به سمت دمشق نیز بسته است به طوری که او باید از بیراهه به دمشق حرکت کند، در این شرایط چه کسی می‌تواند ایستادگی کند الا کسی که به سنت‌های الهی باور داشته باشد؟ آیا کسی می‌تواند ایستادگی کند جز اینکه ایمان داشته باشد. در چنین شرایطی است که صف مومنین از منافقین و کفار جدا می‌شود و اینجاست که خداوند وعده نصر و پیروزی را به مومنین داده است.

وی حاج قاسم سلیمانی را مومنی خواند که هیچ تردیدی در راه خود نداشت و پای مکتب امام خمینی (ره) ایستاده بود و گفت: همین ایستادگی باعث شد که امروز مکتب سلیمانی برخاسته از مکتب امام شکل بگیرد، سلیمانی شجاعانه و بی‌دغدغه و با تمام باور، اطاعت از ولایت را در میدان نشان داد.

رییس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به عبارت «خامنه‌ای عزیزتر از جانم «در وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی اضافه کرد: حاج قاسم، چون می‌داند وظیفه‌اش چیست و آینده و عزت این مردم و افتخار ایران و جامعه اسلامی این است که در آن شرایط سخت ایستادگی کند، هرگز تسلیم میدان نشد و پس از آن است که پیروزی که خدا وعده داد نصیب می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از این ایستادگی‌ها بود که پیروزی‌های پیاپی حاصل شد و نه تنها در دمشق بلکه این پیروزی‌ها در حلب نیز ادامه یافت و نیرو‌های داعش و آمریکایی‌ها با یک خجالت و سرشکستگی آن منطقه را رها کردند و حاج قاسم نیز تاریخ پایان داعش را در آن زمان اعلام کرد.

وی عنوان کرد: خیلی‌ها این پرسش را مطرح می‌کردند که اگر امروز نیز جنگ شود جوانان حاضر به حضور در جبهه‌های جنگ هستند که دیدیم جنگ هزار کیلومتر دورتر از وطن شکل گرفت و همه جوانان امت اسلامی کنار هم در میدان جنگ حاضر شدند.

رییس قوه مقننه درباره حضور حاج قاسم سلیمانی در حوزه‌هایی که ارتباطی با مأموریت تعریف شده سپاه قدس ندارد مانند حضور حاج قاسم در سیل خوزستان و زلزله بم عنوان کرد: از نظر حاج قاسم سلیمانی یکی از مهمترین ویژگی‌ها فداکاری، گذشت و ایثارگری است، حاج قاسم سلیمانی واقعا عاشق مردم بود، بدون جدا کردن سیاه و سفید یا بالای شهر و پایین شهری‌ها و دسته‌بندی‌هایی که امروز در ابعاد مختلف مرسوم است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همین که یک فرد مخلوق خدا و در مجموعه کشور عزیزمان ایران بود ذاتا به آن فرد عشق می‌ورزید. خیلی‌ها حضور حاج قاسم سلیمانی را در سیل خوزستان دیده‌اند، اما حاج قاسم در زلزله بم نیز حضور موثری داشت.

وی اضافه کرد: در زمان زلزله بم منزل بنده، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج احمد کاظمی مانند دوران دفاع مقدس که همسنگر بودیم، سالیان سال در کنار هم قرار داشت. بنده در آن دوران مسئولیت نیروی انتظامی را عهده‌دار بودم و نزدیک اذان صبح بود که تلفن من از طرف مرکز فرماندهی زنگ خورد، به من اطلاع داده شد که یکی از گردان‌های نیروی انتظامی که برای مبارزه با اشرار مواد مخدر در حال عبور از تنگه نصرت‌آباد و بم بوده متوجه زلزله در تاریکی شب شده بودند که بلافاصله موضوع به تهران منعکس شد و به من در تهران اطلاع دادند.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه هنوز در آن زمان کسی متوجه وقوع زلزله بم نشده بود، گفت: اتاق من و اتاق حاج قاسم دیوار به دیوار بود و از حیاط منزل ما صدا به ایشان منتقل می‌شد، چون مطمئن بودم حاج قاسم بیدار است صدایش زدم و گفتم «حاج قاسم ظاهرا در شهرستان بم زلزله آمده است «بلافاصله نماز را خواندیم و موضوع را پیگیری کردیم و متوجه عمق فاجعه شدیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در آن زمان حاج قاسم در نیروی قدس و حاج احمد کاظمی در نیروی هوایی مسئولیت داشت، ولی بلافاصله تقسیم کار صورت گرفت و مقرر شد این دو عزیز در همان زمان با اولین پرواز به بم بروند و با توجه به اینکه ما تجربه زلزله رودبار را نیز داشتیم، نیاز‌های اولیه با همین پرواز به بم ارسال شد و در غروب همان روز نیز من به بم رفتم.

وی یادآور شد: امروز اگر از مردم و مدیران آن دوران نقش حاج قاسم در زلزله بم سوال شود آن‌ها شهادت می‌دهند حاج قاسم تا روز آخر در میدان حضور داشت و این نیز به همان فرهنگی باز می‌گردد که حاج قاسم شخصیتش در آنجا شکل گرفت.

رییس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: وقتی حاج قاسم سیل خوزستان را نیز دید با توجه به اینکه ایشان بهترین دوران زندگی خود را در خوزستان گذرانده بود و آنجا جنگید ناخودآگاه در آن شرایط سخت به یاری مردم خوزستان شتافت.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم تأثیر مثبتی در همدلی مردم منطقه داشت، گفت: حتی در هماهنگی و همدلی موکب‌های ایرانیان و عراقی‌ها حاج قاسم نقش بسزایی داشت، این نیز از همان برکاتی است که از فرهنگ انقلاب اسلامی برمی‌آید.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات امروز ما این است که باور‌هایی چنین زلال که می‌تواند دنیا و آخرت ما را تضمین کند و برخاسته از انقلاب اسلامی است، متأسفانه در یک ظرف و یک بروکراسی اداری و دیوانسالاری محدود کرده‌ایم و این دیوانسالاری به ارث رسیده از یکصد ساله گذشته است، امروز این دیوانسالاری حاکم هیچ سنخیتی با باور‌های انقلاب اسلامی ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم همیشه چارچوب‌ها را می‌شکست، ادامه داد: منظور از مدیریت جهادی وی، مدیریت بی حساب و کتاب نیست، مگر می‌شود حرف از کار انقلابی، سنت الهی، عراق، زینبیون، فاطمیون و امت اسلامی از شبه قاره تا مدیترانه و شمال آفریقا زد، اما سیستم و سازمانی نداشت؟

قالیباف با بیان اینکه در این شرایط حتما مدیریت و دقت وجود دارد، اما کار اضافه دیوان سالاری که مزاحمت ایجاد می‌کند، نیست، تصریح کرد: دیوان سالاری ما را گرفتار و نفس همه را گرفته و اجازه نمی‌دهد کار به درستی انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری رییس مجلس در دوره‌ای که فرمانده نیروی هوایی بود و حاج قاسم زمانی که فرمانده نیروی قدس بود، توضیح داد: زمانی من در نیروی هوایی، شهید سلیمانی در نیروی قدس و شهید کاظمی در قرارگاه حمزه فرمانده بودیم و ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشتیم.

رییس قوه مقننه کشورمان گفت: هر چند شهید سلیمانی نیروی قدس را تشکیل نداد، اما با مدیریت جهادی، مرد میدان بودن، شجاعت، خلاقیت، تدبیر و نگاهی منطبق بر سنت الهی مبنی بر اینکه مردم را باور داشته و در همه امور آن‌ها را دخیل کنیم، شروع به تحول در مجموع نیروی قدس کرد. در آن مقطع همکاری‌های نزدیک و ماموریت‌های مختلفی را با یکدیگر انجام دادیم.

قالیباف با اشاره به ابعاد مختلف افتخارات حزب الله یادآور شد: حضرت آقا در صحبت‌هایی اشاره کردند که حاج قاسم دست آن‌ها را پر کرده است، این کار به برنامه ریزی دقیق در ابعاد مختلف نیاز داشت.

وی بیان کرد: همه به فکر تجهیز حزب الله و آموزش آن بودند که با تلاش حاج قاسم حزب الله توانست در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کند. این در حالی است که در سال ۱۳۶۴ این رژیم توانست از مرز‌های جنوبی تا بیروت پیشروی کند، اما در حمله اخیر حتی نتوانست یک متر وارد شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاج قاسم تصمیمات عجیبی می‌گرفت و ریسک‌های بزرگی می‌کرد، حاج قاسم کار‌هایی انجام می‌داد که اگر کسی متوجه می‌شد حاج قاسم این کار را انجام داده حتما باید با وی برخورد می‌کردند. همانند زمانی که اگر نتیجه کاری مثبت باشد همه می‌گویند ما بودیم، اما اگر نتیجه دلخواه نباشد، می‌گویند چه کسی بود. حاج قاسم همه این موضوعات را به جان می‌خرید که اگر نتیجه کاری مشکل داشت پاسخگو باشد.

قالیباف با بیان اینکه حاج قاسم به دنبال خودنمایی در کار‌ها نبود و با هدف رضایت خدا فعالیت می‌کرد، به سفری که همراه شهید سلیمانی بود، اشاره کرد و یادآور شد: در این سفر موضوعی را با یکدیگر دنبال کردیم که وقتی آقای سیدحسن نصرالله از آن مطلع شد و متوجه شد که چه فرصتی ایجاد شده عبای خود را پهن کرده و دو رکعت نماز شکر خواند و به ما گفت با چه جسارت و برنامه ریزی چنین کاری را کردید؟ حاج قاسم اینگونه بود.

وی ادامه داد: در اثر این رفتار و عملکرد بود که امت اسلامی در مقابل رژیم منحوس صهیونیست ایستادگی کرده و مبارزه می‌کنند. این رفتار ناشی از دقت ها، گذشت‌ها و فداکاری‌ها است.

رییس قوه مقننه کشورمان درباره اعتقاد شهید سلیمانی مبنی بر اینکه مردم را نباید به دو دسته بی حجاب و با حجاب، اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم کرد، اظهار کرد: باور باید این باشد که همه این شهروندان، ملت و انسان‌ها با هر گرایش و سلیقه‌ای در شهر و روستا، برخوردار، محروم و مستضعف، زیر سایه جمهوری اسلامی هستند و جمهوری اسلامی نسبت به آن‌ها وظیفه دارد. تنها باید با افرادی برخورد شود که خلاف قانون اساسی و علیه نظام جمهوری اسلامی اقدام و عملی را انجام دهند.

قالیباف یادآور شد: پس از دفاع مقدس، حاج قاسم فرمانده قرارگاه قدس در جنوب شرق کشور بود و در این منطقه اشرار زیادی وجود داشتند که به گروگانگیری و حمل مواد مخدر مبادرت می‌کردند. در این شرایط برخی از این اشرار از روی ناچاری این فعالیت‌ها را انجام می‌دادند که حاج قاسم با آن‌ها برخورد رئوفی داشت و هفته‌ها از روستا به روستایی و قبیله‌ای به قبیله دیگر به دنبال افراد شروری که متهم شده بود، می‌گشت تا با آن‌ها صحبت کند.

وی ادامه داد: در برخی جلسات خصوصی برخی افراد در برابر حاج قاسم مطرح می‌کردند که شما انقلابی نیستید و زمانی که از آن‌ها علت را جویا می‌شدیم، بیان می‌کردند که دیدگاه حاج قاسم باز است. این افراد انقلاب را به گونه‌ای تفسیر می‌کردند و برخی دیگر به گونه‌ای دیگر.

قالیباف در ادامه این برنامه در ادامه صحبت مجری که گفت حضرت آقا حاج قاسم را مرد سیاست و باتدبیر می‌دانستند، گفت: نمونه‌های مختلفی دارد؛ وقتی حاج قاسم با یک فرد بدحجاب روبرو می‌شد برای او تفاوتی نمی‌کرد و همیشه به دنبال جذب بود؛ البته حاج قاسم جا‌هایی هم به شدت افراد را نفی می‌کرد و اینگونه نبود که در حوادث داخلی موضع نگیرد.

حاج قاسم نسبت به جایی که اساس انقلاب در خطر بود، بی ملاحظه در میدان حضور داشت

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه به حوادث کوی دانشگاه و موضع گیری محکم شهید سلیمانی در آن زمان اشاره کرد و یادآور شد: آن زمان نامه فرماندهان با محوریت حاج قاسم نوشته شد لذا نسبت به جایی که اساس انقلاب در خطر بود، بی ملاحظه در میدان حضور داشت همانطور که در سوریه آنگونه بود در داخل نیز می‌ایستاد، ولی نه با تنگ نظری.

وی افزود: ممکن بود در عین دوستی با برخی افراد و جریانات سیاسی، با ده‌ها مورد نیز بنشیند و بحث کند و مسائل را صریح می‌گفت؛ نقد او موثر و اثرگذار بود و در همه جا صورت می‌گرفت؛ بر صالح اندیشی تأکید داشت و می‌گفت موضوعات را پیچیده و دسته بندی نکرده و نظرات را تحمیل نکنید.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اختلاف عقیده نیز با حاج قاسم داشتید یا خیر، بیان داشت: نسل جوان امروز حاج قاسم و نوع مدیریت‌ها از گذشته تا کنون را از نزدیک ندیده اند، اما ما دو فرهنگ را دیده ایم؛ یک رفتار بدی که امروز در جلسه‌های کاری و گعده‌ها پیش می‌آید این است که در جلسه‌ای می‌نشینیم و با هم خوب حرف می‌زنیم، اما خارج از جلسه، خلاف آن جلسات حرف زده و حتی اگر حرفی را قبول نداریم، در جلسه آن را قبول می‌کنیم، ولی بیرون که رفتیم به گونه‌ای دیگر منتقل می‌کنیم که این موضوع در ابعاد مختلف پیش می‌آید. چه اشکال دارد وقتی به نتیجه رسیده و تصمیم گرفتیم، همه آن کار را انجام دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات فرماندهان در دوران دفاع مقدس گفت: وقتی با فرماندهان جلسه داشتیم، گاهی یک موضوع یک ماه یا دو ماه طرح می‌شد. هر روز حدود ۷ ساعت درباره مسائل بحث می‌کردیم و گاهی صدای افراد روی هم بلند می‌شد. اگر کسی وارد این سنگر می‌شد که با فرهنگ جبهه آشنایی نداشت می‌دید شهید باکری، شهید همت، شهید زین الدین و شهید سلیمانی به نوعی با هم پرخاش می‌کنند که پیش خود تصور می‌کرد اگر این جلسه تمام شود چگونه جلسه بعدی تشکیل می‌شود، اما بدون اغراق آنقدر محبت‌ها میان یکدیگر زیاد بود که بچه‌ها برای یکدیگر می‌مردند؛ آنقدر به هم اعتماد داشتند که در نهایت وقتی به جمع بندی می‌رسیدند به نقشه راه تبدیل می‌شد و همه پای آن جان می‌دادند حتی اگر نظر آن‌ها تأمین نشده باشد.

وی اضافه کرد: از این جنس بحث‌ها تا همان روز آخر بین ما پیش می‌آمد، اما بدون شک روز به روز بر عمر رفاقت، دوستی، برادری و محبت میان ما اضافه می‌شد که کم نمی‌شد چرا که یکی از ویژگی‌های شهید سلیمانی این بود که هرکه را دعوا می‌کرد، هیچ کدام از حاج قاسم دلخور نمی‌شدند چرا که این تشر از سر کینه نبود بلکه از سر محبت و برای اصلاح امور بود لذا وقتی از وجود او بر می‌خاست طرف مقابل احساس ناراحتی نمی‌کرد.

قالیباف در ادامه به مصداقی از این موارد اشاره و بیان کرد: زمانی که در شهرداری بودم و حاج قاسم در نیروی قدس بود با یکدیگر ارتباط داشتیم و من برای موردی با ایشان تماس می‌گرفتم که اگر نظر وی را قبول نمی‌کردم می‌گفت باقر تو آنجایی و من اینجا، اگر مشورت می‌کنی نظر من این است یا اگر حاج قاسم داخل شهر می‌رفت و موردی می‌دید با من تماس می‌گرفت که این چه وضعی است که من می‌گفتم تو در شهرداری نیستی و به کار وارد نیستی؛ لذا بحث زیاد شکل می‌گرفت.

رییس قوه مقننه ادامه داد: زمانی که در شهرداری بودم به درخواست مسئولان وقت عراق برای حل موضوعی در کاظمین به بغداد رفتیم که تصور می‌کنم برای این موضوع یک هفته در جلسات متوالی با یکدیگر بحث کردیم که چگونه کار را انجام دهیم.

وی همچنین به توجه شهید سلیمانی به خانواده شهدا اشاره و بیان کرد: شهید سلیمانی مدیریت چند میلیون کیلومتر مربع را در خاورمیانه بر عهده داشت که تصور وسعت آن سخت است چرا که در جبهه دفاع مقدس شاید هزار کیلومتر خط فعال داشتیم؛ در بیت المقدس ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مربع محوطه جنگ بود یا کربلای ۵ با آن عظمت خود تنها ۶ یا ۷ کیلومتر مربع بود، اما گستردگی کار حاج قاسم و تنوع قومیت در خاورمیانه بسیار زیاد بود.

قالیباف ادامه داد: حاج قاسم زمانی که بعد از ۲۰ روز به کشور باز می‌گشت، به جای سر زدن به خانواده خود، کار‌های اداری شهدای نیرو (نیروی قدس) را انجام می‌داد و پیگیر امورات بنیاد شهید و یا درمان رزمندگان بود لذا وقتی حرف از مدیریت جهادی و سنت‌های الهی می‌زنیم به این معناست که ایشان نمی‌گفت این موضوع به من ارتباطی ندارد و اینگونه بود که هر خانواده شهید مدافع حرم احساس می‌کرد حاج قاسم پدر آنهاست.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: شهید پاشاپور وقتی به عنوان بسیجی به جبهه می‌رود دو سال بعد فرمانده شده و به یک آدم تأثیرگذار تبدیل می‌شود. فرهنگ جبهه اجازه نمی‌دهد کسی یک شبه رشد کند و جایی را بگیرد همه باید مسیر رشد را طی کنند؛ حاج قاسم هیچ گاه نگفت مسئول امور شهدا نیستم.

وی در ادامه با بیان اینکه حاج قاسم موضوع درمان یا ازدواج فرزندان شهدا را نیز دنبال می‌کرد، اظهار داشت: یک شب که خانوادگی در منزل حاج قاسم حضور داشتیم، دختر شهیدی از دوران دفاع مقدس از حاج قاسم مطالبه کرد که پس فردا در مراسم عقدش حضور داشته باشد؛ شاید این موضوع توقع بجایی نبود و اگر حاج قاسم به مراسم نمی‌رفت، به دلیل حجم کار ایشان کسی خرده نمی‌گرفت، اما ایشان همه برنامه‌های خود را جابجا کرد تا در این مراسم حضور یابد که این محبت و روابط عاطفی را می‌رساند.

رییس قوه مقننه درباره رابطه حاج قاسم سلیمانی و رهبر معظم انقلاب گفت: روحیات حاج قاسم سلیمانی از جهت مدیریتی و شرایط مأموریتی که برعهده وی بود، شرایط را متفاوت می‌کرد، ایشان با شهامت و خلاقیتی که داشت قدس را متحول کرد، قدسی که حاج قاسم تحویل گرفت و قدسی که او از خود به عنوان یک میراث به جای گذاشت تفاوت ماهوی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه اگر می‌خواهیم با عزت بمانیم باید قوی باشیم، گفت: حاج قاسم به معنای واقعی کلمه، نیروی قدس را قوی کرد که آمریکایی‌ها ۷ هزار میلیارد دلار برای پیاده‌سازی هژمونی خود در منطقه خرج کردند و حاج قاسم با دست خالی اجازه نداد اتفاقی رخ دهد.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهم به اعداد و ارقام اشاره کنم، ولی اگر بخواهیم سرانه محاسبه کنیم باید بگویم که این رقم به ازای هر ایرانی ۱۳ هزار تومان هم نمی‌شود که اصلا قابل مقایسه نیست.

رییس نهاد قانونگذاری کشور تأکید کرد: بنابراین حاج قاسم هیچ‌گاه در دیوانسالاری اداری گیر نمی‌کرد و وقتی تکلیف بر او مشخص می‌شد، او بلاشرط بود و هیچ شکی در مأموریت خود نداشت در حالی که امروز می‌بینیم مدیران بهانه‌های بسیاری می‌گیرند و دائم می‌گویند این یا آن را بدهید تا کار را انجام دهیم که به آن‌ها گفته‌ام اگر این امکانات را در اختیار مادربزرگ من هم قرار دهیم از داخل قبر هم می‌تواند این کار را انجام دهد. مدیر و فرمانده برای این است که چنین درخواست‌هایی نداشته باشد و کار را پیش ببرد، کاری که دقیقا حاج قاسم با دست خالی انجام داد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین ویژگی‌های حاج قاسم به لحاظ شخصیتی و مأموریت‌های خاص نیروی قدس به گونه‌ای بود که ظرف همان سال‌های نخست صفای حاج قاسم و قدرت فرماندهی حضرت آقا در همدیگر اثر کند؛ روشن بگویم حاج قاسم فقط یک فرمانده داشت و او هم آقا بود و این ارتباط تا روز آخر شهادت ادامه داشت.

وی ادامه داد: حاج قاسم خود را سرباز ولایت می‌دانست و آقا نیز به تمام معنا به او عشق می‌ورزید و حاج قاسم را یک پاسدار در همه شئونات شخصیتی خود می‌دانست.

رییس قوه مقننه با اشاره به خاطره خود با حاج قاسم گفت: گاهی اوقات حاج قاسم به معنای واقعی کلمه تنهای تنها بود، شبی تا نیمه‌های بامداد با هم صحبت می‌کردیم و او سر خود را سر شانه من گذاشت و گفت باقر فقط آرزوی شهید شدن دارم «یعنی فشار گاهی اینقدر روی حاج قاسم زیاد بود و بهترین دوستان خود را نیز از دست داده بود، اما وقتی با اخلاص کاری را انجام دهیم اینگونه با عظمت ماندگار می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: خدا نیز اینگونه مقدر کرد که او به دست شقی‌ترین انسان روی زمین که رسما مسئولیت ترور حاج قاسم را به عهده گرفت به شهادت برسد و چنین تشییع جنازه باشکوهی برای او برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اگر به روضه حوادث اهل بیت نگاه کنیم درمی‌یابیم که حاج قاسم در زمان شهادت نمونه همه این حوادث را داشت به گونه‌ای که او ابوالفضل‌وار، قاسم‌وار، اکبروار و حسین‌وار شهید شد و هیچ‌کدام از ما روزی که در کرمان حضور داشتیم فکر نمی‌کردیم حاج قاسم شبانه به خاک سپرده شود و یک جای ساده داشته باشد، خدا واقعا برای حاج قاسم سنگ تمام گذاشت و او هم برای خدا متقابلا همین کار را کرد.

رییس نهاد قانونگذاری کشور درباره نحوه شنیدن خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: تقریبا حدود یک ساعت به اذان صبح مانده بود که یکی از عزیزانی که در امور مسئولیت مستقیم دارد به موبایل من زنگ زد و من از تماس نابهنگام او متعجب شدم، با خود گفتم حتما اتفاق مهمی رخ داده که چنین تماسی برقرار شده است. این طور به من گفته شد که برای حاج قاسم یک حادثه‌ای روی داده، ولی اخبار دقیقی نداریم و من سوال کردم این حادثه کجا رخ داده که به من گفتند در بغداد در حالی که من نیز گفتم حاج قاسم امروز باید در سوریه باشد، ولی ایشان در پروازی به بغداد سفر کرده بودند.

رییس قوه مقننه افزود: یکی از نگرانی‌های ما این بود که هواپیمای حاج قاسم را مورد اصابت قرار دهند، اما به من گفتند که در فرودگاه این ترور روی داده و خبر شهادت را این طور به من منتقل کردند و این یکی از تلخ‌ترین خبر‌هایی بود که در طول عمرم شنیدم و در همان لحظه من نگران خانواده حاج قاسم شدم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به ارتباط تنگاتنگ خانوادگی خود با حاج قاسم با خود گفتم باید به منزل حاج قاسم سر بزنم یا خانواده خود را مطلع کنم و تا اذان صبح سخت‌ترین لحظاتی بود که بر من گذشت، نزدیک اذان بود که خبر شهادت حاج قاسم را به خانواده گفتم و به منزل حاج قاسم رفتم که دیدم خانواده حاج قاسم از شهادت ایشان مطلع بودند چرا که زینب خانم در اینگونه موضوعات بسیار حساس بود.

وی در پاسخ به این سوال که از میان همه خاطراتی که با حاج قاسم سلیمانی دارید کدام یک شما را بیشتر دلتنگ می‌کند، گفت: در دوران دفاع مقدس بچه‌های رزمنده قرار‌هایی با هم می‌گذاشتند، مثلا ما در لشکر در جوار شهید نظرنژاد که کتاب بابانظر از او به یادگار مانده است، وقتی به مشهد می‌رفتیم حتما در بدو ورود پس از نماز صبح به بهشت رضا می‌رفتیم و سری به شهدا می‌زدیم، شهید نظرنژاد می‌گفت هر موقع اتفاقی برای من رخ داد جای من در کنار شهید علی‌پور و شهید شریفی اینجاست.

رییس نهاد قانونگذاری کشور افزود: ارتباط بنده با حاج قاسم و حاج احمد خیلی ارتباط نزدیکی بود و خانواده‌های ما بسیار با هم نزدیک بودند و فرزندان ما نیز با هم بزرگ شدند. شهید کاظمی خیلی از شهادت صحبت می‌کرد، او می‌گفت اگر من شهید شدم شما دو نفر باید من را در کنار شهید خرازی در تخت فولاد اصفهان به خاک بسپارید.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به همراهی حاج قاسم برای انتقال پیکر شهید کاظمی از تهران به اصفهان گفت: آن روز در مسیر با هم بودیم و در آن روز حاج قاسم نیز بسیار زحمت کشید و حضرت آقا در دانشگاه حضور پیدا کردند و عبا و انگشتر حضرت آقا نیز برای شهید کاظمی دریافت کردیم تا داخل قبر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در همان روز شهید سلیمانی گفت «بعدی نوبت هر کدام از ما شد این عهد را با هم داشته باشیم «وقتی شهادت شهید سلیمانی رخ داد روز سختی برای ما بود و در آن روز من تک مانده بودم.

قالیباف ادامه داد: تلخ‌تر از آن زمان روزی بود که حاج قاسم را با وزن کم و بدن تکه تکه شده بغل کردم و درون قبر گذاشتم، به حاج قاسم گفتم از خدا بخواه و دعا کن ما عاقبت بخیر باشیم. تلخ‌ترین روز، روزی بود که پس از ۴۰ سال رفاقتِ اینچنینی، خدا مقدر کرد که اینگونه باشیم و امضای حضرت آقا روی کفنی که ۴۰ مومن روی آن کار کرده بودند وجود دارد و ایشان انگشتر و عبای خود را برای خاکسپاری حاج قاسم به ما تحویل دادند و این روز تلخ‌ترین روز برای من بود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *