توافق عربستان و قطر و تداوم شکاف میان کشورهای عربی خلیج فارس

0:15 - 21 دی 1399
کد خبر: ۶۹۰۶۳۱
رفع محاصره قطر در آستانه روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، نشان دهنده بی مبنا بودن رفع اختلافات میان ریاض و دوحه است.
موضوع توافق عربستان و قطر برای بازگشایی مرز‌ها به روی یکدیگر و پایان محاصره ۳ ساله «دوحه» توسط چهار کشور عربی به سرکردگی عربستان، در صدر اخبار این روز‌های منطقه قرار دارد، اما این توافق از ابعاد بسیاری قابل تامل است.
 
به گزارش «ریسپانسیبل استیت کرفت»، محاصره قطر توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر که از ژوئن ۲۰۱۷ و ۲ هفته پس از سفر «دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا به عربستان به عنوان اولین سفر خارجی اش در سمت رییس جمهور، آغاز شد، در نهایت در هفته اخیر پس از سه سال و با امضای توافق همبستگی و ثبات، برداشته شد.
 
اما آن چه که در میانه استقبال گرم «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان از «تمیم حمد آل ثانی»، امیر قطر در فرودگاه «ریاض» باید مورد توجه قرار بگیرد، وضعیت نامطلوب شکاف‌ها و اختلاف نظر‌ها در میان کشور‌های حاشیه خلیج فارس و البته اعضای شورای همکاری خلیج فارس است.
 
منابع اساسی تنش حل نشده باقی مانده اند و بی اعتمادی و عصبانیت طرفین از هم که عمدتا به دلیل ۳ سال و نیم فشار و تبلیغات منفی به وجود آمده، احتمالا همچنان ادامه دارد.
 
گذشته از رد شروط کشور‌های محاصره کننده قطر، منشا واقعی اختلاف نظر میان قطر و این کشور‌ها را باید در روابط «دوحه» با همسایگان منطقه‌ای اش یافت.
 
ضمن اینکه اظهارات ضد و نقیض مقام‌های اماراتی و سعودی در مورد اولویت رفع مشکلات با قطر نیز موید عدم هماهنگی در میان کشور‌های محاصره کننده است.
زاویه دیگری که باید در بررسی این موضوع مورد توجه قرار گیرد، تلاش عربستان برای مقابله با فشار سیاسی «جو بایدن»، رییس جمهور بعدی آمریکاست که وعده پایان دادن به فروش تسلیحات به عربستان را داده است.
 
در واقع عربستان با رفع اختلاف‌های خود با قطر امیدوار است ابزاری سازنده برای معرفی خود به عنوان شریک منطقه‌ای آمریکا در دست داشته باشد یا توجهات را از بمباران مداوم یمن منحرف کند.
 
عربستان که با هدف جلب نظر ترامپ اقدام به محاصره قطر کرده بود، اکنون با رویکرد دولت جدید آمریکا مواجه شده است.
 
رییس جمهور منتخب آمریکا تاکنون بار‌ها از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به دلیل سوءرفتار‌های مداوم به ویژه جنگ عربستان علیه یمن، زندانی و شکنجه کردن منتقدان توسط عربستان و امارات، ... انتقاد کرده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *