امیرعبداللهیان: اولین ویژگی مکتب سلیمانی در حوزه مفاهیم روابط و سیاست بین الملل، دکترین مقاومت است

15:48 - 17 دی 1399
کد خبر: ۶۹۰۸۴۰
دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه اولین ویژگی مکتب سلیمانی در حوزه مفاهیم روابط و سیاست بین الملل، دکترین مقاومت است، گفت: این ویژگی تضمین کننده صلح و امینت منطقه‌ای و امنیت حداکثری ملی و جهانی است.

حسین امیر عبداللهیان عصر امروز در  مراسم اولین کنگره بین المللی شعر انتقام سخت اظهارداشت: همرزمانش توانستند آن ترتیبات مورد نظر آمریکا و رزیم صهیونیستی و متحدان  را بشکنند و نظم جدیدی تحت عنوان جبهه مقاومت ایجاد کنند.

وی افزود: اولین ویژگی مکتب سلیمانی در حوزه مفاهیم روابط و سیاست بین الملل، دکترین مقاومت است که تضمین کننده صلح و امینت منطقه‌ای و امنیت حداکثری ملی و جهانی است. اینکه سردار در این باره چه کرد، فقط به یک نمونه‌‌ اشاره می‌کنم.

دستیار امور بین الملل رئیس مجلس تاکید کرد: از سال ۲۰۱۱ میلادی که بیداری اسلامی در منطقه شروع شد و شاهد سقوط حاکمان وابسته آمریکایی و اسرائیلی منطقه در تونس، مصر تا یمن بودیم، این موج به صورت دومینو ادامه می‌یافت، جبهه مقابل تصمیم گرفتند در این تحولات دستکاری کنند و شرایطی که داشت منطقه را به سمتی می‌برد که کشور‌ها منطقه در بالا و رژیم صهیونیستی در حال تضعیف، فروپاشی قرار گیرد، را تبدیل به شرایطی کنند که رژیم صهیونیستی موقعیتش بهتر شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: نقشه‌شان این بود که کشور‌های اسلامی منطقه یا درگیر داعش و تروریسم شوند و یا درگیر اختلافات شیعه و سنی و یا اختلافات قومی که نتیجه آن تجزیه کشور‌های منطقه باشد.

وی عنوان کرد: تجزیه‌ای که قرار بود از عراق و سوریه شروع شود و به سایر کشور‌های منطقه حتی عربستان سعودی که متحد امریکا بود و با دلار‌های نفتی خودش بخش بزرگی از هزینه‌های سیاست‌های غلط آمریکایی و صهیونیستی را تامین می‌کرد، در برنامه تجزیه آمریکایی و صهیونیستی قرار گرفت.

امیر عبداللهیان افزود: کار بزرگی که سردار سلیمانی در ترجمان نگاه راهبردی مقام معظم رهبری انجام داد، به هم ریختن ترکیبات امنیتی و سیاسی مدنظر آمریکا و پرداختن و تمرکز بر دکترین مقاومت و ایجاد امنیت حداکثری در سایه تصمیمات جدید سیاسی و امنیتی به نام جبهه مقاومت و یا محور مقاومت بود.

وی با بیان اینکه دومین ویژگی مکتب سردار سلیمانی، تمرکز بر علم، دانش و فناوری است، عنوان کرد: سردار دل‌ها در حوزه فعالیت‌های خود از هیچ یک از شاخه‌های علم و فناوری وظرفیت‌های موجود در نظام و در سطح منطقه غفلت نمی‌ورزیدند.

دستیار امور بین الملل رئیس مجلس تاکید کرد: فراموش نمی‌کنم زمانی که تازه در وزارت امور خارجه در بخش عراق مشغول به کار شده بودم، سردار سلیمانی هم فرماندهی نیروی قدس را بر عهده داشتند، یک درخواستی از من داشتند مبنی بر اینکه شما در اندیشکده‌های آمریکایی- اروپایی و منطقه‌ای هر موضوعی راجع به غرب آسیا، فلسطین، لبنان، عراق، سوریه و افغانستان را مود بحث قرار می‌دهید و هر کتاب جدیدی نوشته می‌شود به سفارتخانه هایتان بگویید، این‌ها را بفرستند تا استفاده کنیم.
 
وی افزود: آن زمان امکان دسترسی به اینترنت نبود، ولی سردار این توجه را داشتند و وقتی این کتاب‌ها و مقالات به وزارت امور خارجه می‌رسید و ترجمه می‌شد، من در اسرع وقت به دست سردار می‌رساندم و می‌دیدم در اولین جلساتی که ایاشن حضور دارند، نکاتی را از این اندیشکده‌های غربی استخراج و مهندسی معکوس می‌کردند و در راستای برنامه و ماموریتی که برای تامین امنیت کشور و منطقه داشتند و ایجاد و رسیدن مقاومت در منطقه، با نگاهی دقیق و ظریف این مطالب را مورد توجه قرار می‌دهند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه سردار دل‌ها از رسانه در جای خودش در کنار ماموریت شان به دقت استفاده می‌کردند، گفت: زمانی به درخواست دوستان مان در عراق و فشار‌های فراوان آن‌ها در ایران تصمیم گرفته شد، مذاکره سه جانبه ایران، عراق و امریکا با حضور طرف عراقی در بغداد در سال ۸۶ انجام شود.

وی تصریح کرد: سردار دل‌ها ده‌ها ساعت به عنوان کسی که مسئول پرونده عراق بودند، برای این تیم مذاکره کننده که آن وقت سفیر ما آقای کاظمی قمی مسئول این تیم بود، وقت می‌گذاشتند و همه احتمالات در آنجا را بررسی می‌کردند.

امیرعبداللهیان افزود: در یکی از این مذاکرات قرار شد، بنده درکنفرانس مطبوعاتی در بغداد صحبت کنم، ایشان وقتی به محل کنفرانس می‌رفتم، به من گفت: حواستان باشد این رسانه‌ها در خط مقدم کاری هستند که ما در حال انجامش هستیم، کار این‌ها مهمتر از کاری است که در میز مذاکره انجام می‌شود؛ زیرا مذاکره پشت در‌های بسته است و هرکدام از شما‌ها می‌توانید بیرون آمده و حرف دیگری را بزنید و طرف آمریکایی هم نشان داده که صداقت ندارد و در مذاکره به گونه‌ای با شما صحبت کرده و در بیرون میز طور دیگری می‌گوید.
 
دستیار امور بین الملل رئیس مجلس گفت: حقیقتا ما در میز مذاکره هیچ نشانه‌ای از ویژگی‌های یک ابرقدرت و هژمونی به نام آمریکا ندیدیم و آمریکایی‌ها در میز مذاکره به دلیل منطق گفتمانی و مذاکراتی ایران باختند، مذاکره‌ای که با نظارت سردار دل‌ها در سطح عالی خودش دنبال می‌شد.

وی گفت: سپهبد شهید سلیمانی می‌گفتند، رسانه‌ها بسیار مهم هستند باید توطئه‌های آمریکایی‌ها را خنثی کنید، شاید برای من آن زمان این حرف سردار قبل از ورود به بغداد و اتفاقی که افتاد، خیلی مفهوم نبود، ولی در آن مذاکرات، آمریکایی‌ها در میز مذاکره در مقابل منطق و استدلال قوی هیات مذاکره کننده ایرانی که گفتمان نشات گرفته از اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود (افراد مهم نبودند، بلکه موضوع در آنجا مهم بود)، نتوانستند اهداف یک طرفه خود را پیش ببرند.
 

 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *