التماس دولت به مجلس برای تصمیم‌گیری شجاعانه ارزی

11:55 - 18 دی 1399
کد خبر: ۶۹۰۹۹۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس کمیسیون تلقیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: در حوزه مدیریت اجرایی کشور دچار دوگانگی هستیم و مسئولات عالی دولت از وزرا و معاونان از ما درخواست و التماس می‌کنند که شما درباره نرخ ارز تصمیم شجاعانه بگیرید و اجازه بدهید رانت‌خواری‌ها از بین برود.
- الیاس نادران امروز پنج‌شنبه در اولین نشست خبری کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در آغاز ضمن گرامیداشت سالگرد شهید سلیمانی و چهلمین روز شهادت دانشمند هسته‌ای محسن فخری‌زاده و سالروز شهادت حضرت زهرا (س) و ۱۹ دی گزارشی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ و نتایج بررسی آن در کمیسیون تلفیق را ارائه کرد.

وی افزود: این گزارش برای این است که تلاش می‌کنیم تا از مجموعه حاشیه‌سازی‌ها بکاهیم و از تصمیم کارشناسانه کمیسیون دفاع کنیم.

نادران افزود: ما در حوزه مدیریت اجرایی کشور دچار دوگانگی هستیم و مسئولین عالی دولت از وزرا و معاونین از ما درخواست و التماس می‌کنند که شما درباره نرخ ارز تصمیم شجاعانه بگیرید و اجازه بدهید رانت‌خواری‌ها از بین برود.
 
نادران گفت: یا باید به حداقل برسد و سفره کوچک شده مردم در این هفت و نیم سال گذشته بیش از این کوچک نشود. رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه به مواضع رسمی مدیران دولت کاری نداریم، گفت: چرا که دولت اگردر این سطح امنیتی مدیران خود را اداره نمی‌کرد امروز پشتیبان مجلس می‌شدند وقتی لایحه دولت به مجلس تقدیم شد برآورد لایحه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست امروز از هیچ کس نشنیدم که از آنچه دولت به عنوان لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس کرده دفاع کند.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی تنظیم شده بود نه برای اداره کشور ا فزود:، اما این هنر کمسیون تلفیق بود که این مریض بدحال را به نحوی اداره کند که امکان ادامه حیات برای او باقی بماند.

نادران اظهار کرد: امروز نشاط جوانی درکمیسیون تلفیق ترکیبی را ایجاد کرده که یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق را در چند سال گذشته داریم واین افراد سوابق متعدد قانونگذاری و کارشناسی دارند و این تلفیق امروز به کمک ما آمد از بازو‌های مجلس مثل مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و سازمان‌های خارج از مجلس حداکثر استفاده را می‌کنیم و درجلسات خود صمیمانه‌ترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ درباره نرخ ارز اضافه کرد: در این مورد نه در لایحه دولت و مصوبه کمیسیون و نیز در هیچ سالی نرخ ارز برای کشور تعیین نمی‌شود همیشه یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه بوده که وقتی به نرخ ارز رسمی بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم شکاف قابل توجه است.

وی بیان کرد: قرار بود دلار ۱۰۰۰ تومانی به مردم تقدیم شود امروز، اما اگر دولت دلار را ۲۵ هزار تومان ثابت نگه دارد خیلی هنر کرده است.

نادران افزود: بودجه‌ای که بنا بود با ۱.۱ بشکه و ارز ۲۳ هزار تومانی بسته شود یکباره ۲.۳ بشکه با ارز ۱۱ هزار تومانی بسته شد این رویکرد کاملا سیاسی است. اساسا ارز ۱۱ هزار تومانی و نفت صادراتی ۲.۳ جزو توهماتی بود که در بودجه ایجاد شد.
رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ اضافه کرد: ما تلاش کردیم این ارقام غیر واقعی را اصلاح کنیم و به جای آنکه عمده آن به یک شرکت تعلق بگیرد مردم از آن بهره ببرند.

وی گفت: اعدادو ارقام برای ما خط قرمز نیست بلکه منافع مردم، امنیت کشور، معیشت مردم، حمایت ازتولید و اشتغال در کشور خط قرمز ماست.
 
رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزود: ما از آنچه در مجلس انجام شده دفاع می‌کنیم و دغدغه‌هایی که تصور می‌شود آسیب زا باشد را رفع می‌کنیم در زمینه دارو، نحوه توزیع یارانه، کالا‌های اساسی آنچه صلاح است را رونمایی خواهیم کرد. بنا نداشتیم کل آن رونمایی کنیم به جای رد لایحه واینکه دولت در جلسه سران قوا با تصمیمی به تفاهم برسند اجازه تصمیم را به نمایندگان مردم در مجلس دادیم و آشوبی که امروز در اقتصاد ملی کشورمان را شاهد بودیم را بنا نداشتیم در ۱۴۰۰ اتفاق بیافتد و همه تلاش خود را کردیم تا علی رغم همه ایرادات اساسی با رویکرد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بتوانیم با این اصلاحات ساختاری بودجه‌ای را تقدیم کنیم که مایه عزت برای کل کشور باشد.

وی گفت: در لایحه بودجه در بخش منابع آنچه تصور می‌کردیم کاهش وابستگی به نفت بود، دولت بنا داشت ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارز‌های نفتی را مصرف کند و ما آن را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. ما این انحرافات را اصلاح کردیم.

نادران بیان کرد: بخش اعظم افزایش سطح منابع ناشی از شفاف سازی ارقام پنهانی است که داخل بودجه وجود داشت این مصلح اندیشی را به کل نمایندگان و نظام قانونی کشور برگرداندیم و همه اصلاح ساختاری که در بودجه باید انجام می‌گرفت انجام شد، زیرا ظرفیت اجرایی کشور توان آن اصلاح ساختار را ندارد وگرنه بیشتر اصلاح می‌کردیم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما به این حد کفایت انجام دادیم تا در دولت‌های بعدی و مجلس‌های بعدی بتوانیم اصلاحات را رو به پیش انجام بدهیم و آنچه که منویات رهبر معظم انقلاب و آرزوی ۴۰ ساله ملت ایران برای به حداقل رساندن وابستگی اعتبارات به نفت باشد انجام بگیرد.

وی گفت: اگر نرخ ارز محاسباتی تغییر کند چه خواهد شد، ارقام محاسباتی دولت از سال ۹۶ تا سال ۹۹ در بودجه چقدر بوده است، از ۳ هزار و ۶۰۰ شروع کردند، ۴ هزار و ۲۰۰، ۸ هزار و ۸۰۰ و یک نظام ترکیبی از ۴ هزار و ۲۰۰ و ۸ هزار و ۸۰۰ پیشنهاد کردند آیا این‌ها در سفره مردم نشست؟ آیا در سال ۱۳۹۹ دولت به دلیل اقدام ذخایر ارزی به بانک مرکزی دست اندازی کرده و آن را در اختیار ده شرکت وارداتی گذاشت آیا این‌ها در جهت تامین منابع مردم بود؟
نادران اظهار کرد: ۸ میلیارد دلار برای ۸۰ میلیون نفر هر نفر می‌شود ۱۰۰ دلار آیا این را مردم احساس می‌کنند؟

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: امروز حداقل ۵۰ درصد مصرف کالا‌ها بالا رفته است آیا مردم بیشتر مصرف کرده‌اند یا صرفا قاچاق معکوس به سایر کشور‌ها بیشتر شده است؟ آیا ما متولی تامین منافع سایر کشور‌ها هستیم یا متولی تامین منافع ملی ایران؟ اگر دولت قادر نیست صادرات معکوس کالا‌های اساسی را مدیریت کند آیا چاره کار در حفظ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است یا باید تدبیری اندیشیده شود؟

وی گفت: ملت ایران مطمئن باشند که آنچه از تغییر نرخ ارز پس از کسب منابع درآمد زایی شود مستقیم به جیب مردم می‌رود دست سودجویان را قطع خواهیم کرد البته می‌دانیم که آن‌ها مقاومت می‌کنند، اما مقابله خواهیم کرد. فقط یکی از این وارد کنندگان بیش از کل یارانه‌ای که ملت ایران در یکسال گرفته از ارز ۴۲۰۰ تومانی سود کسب کرده است ما طرف مردم هستیم به احدی بدهکار نیستیم و با هیچ کس رودربایستی نداریم.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: آن‌ها از طریق انحصار تلاش می‌کنند تلاطم در بازار ایجاد کنند، اما مردم مطمئن باشند پس از کسب منافع آنچه از اصلاح نرخ ارز عاید شود جلوی انحصار‌ها را خواهیم گرفت و اجازه نمی‌دهیم گرانی‌ها بر گرده مردم فشار وارد آورد.

نادران گفت: طی سال‌های گذشته در یارانه سوخت دو اتفاق را تجربه کردیم در سال ۱۳۸۸ بعد از سال‌ها مطالعه برای یارانه سوخت مردم قبل از گران شدن قیمت بنزین یارانه در کارت سوخت مردم واریز شده بود، اما در سال ۱۳۹۹ دقیقا عکس این موضوع اتفاق افتاد مردم شبانه و رییس جمهور فردای آن روز متوجه شد که بنزین گران شده است و نتیجه آن افزایش آشوب‌های اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی بود.

وی افزود: ما از این تجارب درسال‌های گذشته برای بودجه ۱۴۰۰ استفاده خواهیم کرد و با این شیوه‌ها مقابله می‌کنیم تا در حوزه مصارف به نحوی تنظیم کنیم که عدالت اجتماعی برقرار شود واز تولید حمایت کنیم و معیشت در وضعیتی بهتر از امروز باشد و امنیت اقتصادی، اجتماعی در کشور برقرار باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: برخی از کسانی که در دولت کارشناس اقتصادی نیستند با تغییر نرخ ارز محاسباتی حقوق گمرکی می‌گویند قیمت‌ها ۴ برابر خواهد شد سوال اینجاست آیا واردات کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ در کشور انجام شده نصیب مردم شده است و تولید کننده خودرو آنچه می‌خواهد را به قیمت بازار استفاده می‌کند، اما وارد کننده چطور؟
 
وی بیان کرد: ما همه توان کارشناسی مجموعه را برای این گذاشتیم، زیرا نظام گمرکی کشور امکان اعمال دو نرخی در محاسبه تعرفه‌های گمرکی را ندارد و باید یک نرخ به او اعلام شود. حال این یک نرخ را برای حمایت از تولید و مردم باید مشخص کنیم یا در جهت حمایت از وارد کننده که بخش قابل توجه آن کالا‌های غیر ضروری است؟ تفاوت در نحوه محاسبه بر اساس این موارد است.

نادران افزود: به جای این ناترازی در بازار پول، ارز و کالا تلاش می‌کنیم منافع حاصل از رانت‌های ایجاد شده را به مردم برگردانیم. این موضوع در حوزه مالیاتی کشور اتفاق افتاد و برای حمایت از تولید و اصنافی که در کرونا آسیب دیدند ۵ واحد درصد برای مالیات آن‌ها تخفیف قائل شدیم در مقابل برای خودرو‌های لوکس و مشاغل پردرآمد حتما مالیات بیشتری وضع می‌کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزود: در بودجه برای ما عدد و رقم مطرح نیست بلکه آثار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی که تاثیر مستقیم بر روی مردم دارد مطرح است ما می‌خواهیم فاصله‌ها را اصلاح کنیم و از این خط قرمز‌ها حمایت و حفاظت کنیم.

نادران افزود: بودجه، بودجه حزب کارکنان دولت نیست بلکه بودجه کل مردم ایران است و کسانی که تریبون ندارند و ما به دنبال آن‌ها می‌رویم تا حقوقشان را احصا کنیم.

در ادامه نادران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از لایحه بودجه دولت که بر مبنای احتمالات بوده چیست گفت: من نمی‌توانم از آنچه دولت در لایحه بودجه داشته نیت خوانی کنم، اما بدون اتکا این حد به نفت و وعده‌های توهم آمیز در صادرات نفت آن را در سقفی که محقق می‌دانستیم نوشتیم البته سقف دوم را هم نبسته‌ایم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: وقتی که بودجه تقدیم مجلس شد دولت در ابتدا بنا نداشت به نامه ما اعتنا کند حتی اقرار کرد که از قِبل تمدید محاسبات ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت و ما تا زمانی که از دولت نحوه جبران این کسری را نگرفتیم کلیات را تصویب نکردیم دولت باید مسئولیت این کسری بودجه را بپذیرد و امروز این نامه در اختیار ما است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بستر‌های مساعدی وجود دارد، گفت: ما برای اقشار کم درآمد و متوسط این جبران را در نظر گرفته‌ایم، اما امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی کجای بانک مرکزی و خزانه داری کل است؟ امروز ذخایر بانک مرکزی را به تعداد محدودی وارد کننده ارائه می‌کنند آیا این به معنای این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حفظ کرده‌ایم؟

نادران گفت: مجلس تالار شیشه‌ای است و همه تصمیمات آن را مردم می‌بینند ما تلاش می‌کنیم پول‌های زیر فرش دولت را روی فرش بیاوریم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *