حمله به کنگره و آمریکای بدون نقاب

5:15 - 19 دی 1399
کد خبر: ۶۹۱۰۳۹
حوادث و آشوب‌های روز ۶ ژانویه در کنگره آمریکا چهره واقعی این کشور را آشکارتر از گذشته به معرض نمایش گذاشت.

- کنگره آمریکا روز چهارشنبه ۶ ژانویه (۱۷ دی) نشست تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرد که این نشست با جنجال و آشوب‌های بسیار گسترده‌ای همراه شد.

«دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا که پیشتر نیز فراخوانی را برای تجمع اعتراضی همزمان با این نشست صادر کرده بود، دقایقی پیش از آغاز نشست کنگره در جمع حامیان خود در مقابل کاخ سفید حاضر شد و  به سخنرانی پرداخت.

پس از پایان این سخنرانی، ترامپ از حامیان خود خواست تا به سمت کنگره حرکت کنند؛ لحظاتی بعد حامیان ترامپ در ساختمان کنگره با نیرو‌های امنیتی درگیر شده و با ورود به ساختمان کنگره، آن را تسخیر کردند.

این آشوب که به طور گسترده‌ای در رسانه‌های جهان پخش شد، واکنش‌های بسیاری را به ویژه در میان مقامات آمریکایی به همراه داشت.

حوادث روز چهارشنبه واشنگتن بسیاری از مقامات آمریکایی را خشمگین کرده و آنها ضمن ابراز تاسف درباره «وجهه آمریکا»، ترامپ را مسئول این آشوب و خشونت توصیف کردند.

گاردین در مطلبی به این رویداد پرداخته و آن را نوعی «کودتا» توصیف می‌کند.

«ربکا سولنیت»، نویسنده آمریکایی در این یادداشت برای روزنامه گاردین می‌نویسد «این رویداد را آنچه که بود بنامید؛ تلاشی برای یک کودتا؛ من این حادثه را تلاشی برای یک کودتا می‌نامم اگرچه فرض بر این بود که از ریاست جمهوری بایدن جلوگیری نمی‌کند، اما قطعا با همین هدف به راه افتاد.»

وی می‌گوید «روز چهارشنبه یک تلاش برای کودتا از سوی رییس جمهور آمریکا صورت گرفت؛ یک اوباش که به شکل یک شورش شدید به ساختمان کنگره حمله و اقدام به کودتا کرد.»

ریکا سونیت، این شورش را تلاشی برای نقض قانون اساسی آمریکا و نادیده گرفتن خواست رای دهندگان توصیف کرد.

در همین حال «لارنس داگلاس»، استاد حقوق دانشگاه‌ «ماساچوست» در آمریکا طی یادادشتی در گاردین با اشاره به رویداد اخیر در واشنگتن دی سی می‌گوید «ترامپ را به خاطر این هرج و مرج سرزنش نکنید بلکه عاملان و افرادی که او را در این زمینه توانا ساختند سرزنش کنید.»

این استاد حقوق آمریکایی ریشه این آشوب را نه ترامپ بلکه مقامات آمریکایی در بخش‌های مختلف و به خصوص در کنگره می‌داند که ترامپ را در اعتراض به نتیجه انتخابات همراهی می‌کنند.

در همین حال پایگاه آتلانتیک در گزارشی با عنوان «ترامپ و حامیانش با این اقدام چه چیزی را درباره آمریکا به جهانیان آموختند؟» به این رویداد و آشوب‌ها در واشنگتن پرداخته است.

این گزارش می‌گوید «هیچ راهی برای بزرگنمایی اهمیت این لحظه وجود ندارد، هیچ راهی برای نادیده گرفتن قدرت پیامی که این رویداد‌ها برای دوستان و دشمنان دموکراسی در همه جا می‌فرستد وجود ندارد، آسیبی که تصاویر منتشره از واشنگتن در سراسر جهان به وجهه آمریکا وارد می‌کنند به مراتب شدیدتر از آسیبی است که تصاویر جوانان معترض به جنگ ویتنام در دهه‌های گذشته به اعتبار آمریکا وارد کردند.»

آتلانتیک این آشوب را برای وجهه آمریکا بسیار مخرب‌تر از تظاهرات تابستان در این کشور توصیف می‌کند.

این گزارش در بخش دیگری نوشت «دوستان آمریکا از دیدن این آشوب وحشت کرده بودند؛ بلافاصله بعد از آغاز آشوب‌ها در واشنگتن، نخست وزیر انگلیس، نخست وزیر دانمارک، وزیر خارجه سوئد، و بسیاری دیگر از مقامات کشور‌ها آن را محکوم کردند.»

 



ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
مرگ بر امریکا
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *