ایران از کدام کشورها واکسن خریداری می‌کند؟

17:05 - 19 دی 1399
کد خبر: ۶۹۱۲۶۲
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت ورود واکسن کرونا این دو کشور، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارد تا بررسی کاملی از واکسن‌های تولید شده از جهان انجام دهند و تا در صورت نیاز واکسن مناسبی به کشور وارد شود.

- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز (جمعه) در سخنانی تلویزیونی به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آن‌ها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها برای آزمایش بر روی ملت‌ها است.

ایشان افزودند: البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه خون‌های آلوده دارند، به آن‌ها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشور‌های دیگر هیچ مشکلی ندارد.

وزارت بهداشت واکسن مناسب را بررسی می‌کند

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با میزان در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ممنوعیت ورود واکسن کرونا این دو کشور، گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارد تا بررسی کاملی از واکسن‌های تولید شده از جهان انجام دهند و تا در صورت نیاز واکسن مناسبی به کشور وارد شود.

وی با بیان اینکه کشور‌های زیادی در زمینه ساخت واکسن مشغول به فعالیت هستند، افزود: در دورانی از کشور روسیه برای واکسن هایمان کمک می‌گرفتیم علاوه بر این کوبا، چین و کشور‌های دیگری در شرق آسیا وجود دارند، اما قطعا باید در این زمینه بررسی کاملی صورت گیرد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های علمی در زمینه تولید واکسن کرونا در ایران، عنوان کرد: ما باید بیشتر، امیدمان به توان داخلی باشد، فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور بسیار امیدوار کننده است.

او با اشاره به کنترل کرونا در ایران، افزود: خوشبختانه در روز‌های اخیر آمار مرگ و میر‌ها کاهش یافته و امیدواریم با رعایت مردم بیش از پیش بتوان این بیماری رو کنترل کرد.

شهریاری با تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، انگلیس و کشور‌های اروپایی، عنوان کرد: آن‌ها در برجام هم با ظلم‌هایی که در حق ملت کردند نشان دادند که غیرقابل اعتماد هستند.

در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳، فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس اچ آی وی توسط انستیتو مریو فرانسه به ایران وارد شد، این فرآورده‌ها در ایران در اختیار ۹۷۶ نفر از بیماران مبتلا به هموفیلی قرار گرفت و آن‌ها را به ایدز مبتلا کرد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این واقعه تلخ، گفت: در آن زمان هم خسارتی بابت آن جنایت به ایران پرداخت نکردند، اگر واکسن و دارویی هم به ما بدهند و مشکلی برای هموطنان به وجود بیاید و حتی در سازمان‌های جهانی هم محکوم شوند خسارتی پرداخت نخواهند کرد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش در صفحه شخصی در فضای مجازی خود اعلام کرد: «برای دریافت تعداد ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کوواکس، پیش پرداخت توافقی برای خرید واکسن مورد نظر، در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه، به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *