شهرآورد باش، نه زجرآورد!

9:20 - 22 دی 1399
کد خبر: ۶۹۲۰۲۳
پرسپولیس و استقلال امروز از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند و ۳ دلیل برای جذابیت و ۳ دلیل برای عدم‌جذابیت بازی امروز وجود دارد و این مسابقه هیچ‌وقت از هیچ جهت قابل پیش‌بینی نبوده است.

- روزنامه همشهری نوشت: پرسپولیس و استقلال امروز از ساعت ۱۶:۱۵ داربی رفت لیگ بیستم را برگزار می‌کنند و مخاطبانی که عصر یک روز غیرتعطیل با هزار مکافات به تماشای این مسابقه می‌نشینند باید امیدوار باشند تقابل سرخابی‌ها بازی جذابی از آب در بیاید.

راستش این مسابقه هیچ‌وقت از هیچ جهت قابل پیش‌بینی نبوده؛ خیلی مواقع فکر می‌کردیم دیدنی از آب در بیاید، اما اینطور نشده و بسیاری از اوقات هم خیلی روی جذابیتش حساب نمی‌کردیم، اما همه را غافلگیر کرده است. در این مطلب ۳ دلیل دلگرم‌کننده مبنی بر جذاب شدن مسابقه را مرور می‌کنیم و در نقطه مقابل ۳ دلیل هم داریم که نشان می‌دهد بازی قرار نیست آنقدر‌ها قشنگ و تماشایی از کار در بیاید.

چرا جذاب می‌شود؟

دلیل اول: تماشاگران در ورزشگاه نیستند و روی بازیکنان فشار نمی‌آورند. این خیلی نکته مهمی است. بسیاری از مسابقات دوران کرونا در سراسر جهان جذاب و پر گل از آب در آمده که نمی‌تواند بی‌ارتباط با همین مسئله باشد. تقابل قبلی پرسپولیس و استقلال در جام حذفی هم به وضوح همین مسئله را نشان داد. آن بازی ۲ بر ۲ مساوی شد و البته استقلال در ضربات پنالتی بر رقیب سنتی غلبه کرد. آن روز همه چیز داشتیم؛ ۴ گل، لایی، دریبل، تعویض زودهنگام، گل دیرهنگام و خلاصه تمام چیز‌هایی که برای یک مسابقه جذاب لازم است. بسیار امیدواریم ورزشگاه خالی این بار هم معجزه کند و بازی قشنگی ببینیم.

دلیل دوم: حقیقت آن است که استقلال عطش بسیار زیادی برای بردن این بازی دارد. طی سالیان اخیر آبی‌ها به ندرت قبل از مسابقه این احساس را داشته‌اند که از حریف قوی‌تر هستند. پرسپولیس قهرمان ۴ دوره گذشته لیگ برتر است و طبیعتا پیش از خیلی از داربی‌ها دست بالا را داشته، اما حالا در اردوگاه آبی خیلی‌ها فکر می‌کنند تیم‌شان بهتر است و باید پیروز شوند. این حس می‌تواند به جذابیت بازی کمک کند. حالا یک تیم داریم که دنبال احتیاط و مماشات نیست و این می‌تواند به باز شدن مسابقه و حتی نمایش بهتر تیم مقابل هم کمک کند. در ۲۰ داربی آخر استقلال فقط ۲ بار پیروز شده و ۸ بار تن به شکست داده است. با این آمار می‌شود فهمید آبی‌ها چرا تا این اندازه برای بردن بازی امروز حریص و مشتاق هستند.

دلیل سوم: بسیار بعید است که شکست در این مسابقه باعث برکناری مربی بازنده شود. شرایط ۲ تیم مشخص است؛ استقلال در صدر جدول قرار دارد و مربی صدرنشین را بعد از باخت در داربی عوض نمی‌کنند. یحیی گل‌محمدی هم با پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و اصلا گزینه ایرانی بهتر از او در دسترس سرخ‌ها نیست؛ بنابراین او هم این گارانتی را دارد که داربی را ببازد و سر جایش باقی بماند. با این اوصاف انتظار می‌رود ۲ مربی نترسند و در بازی امروز دنبال برد باشند.

چرا جذاب نمی‌شود؟

دلیل اول: هر ۲ تیم دروازه‌بان‌های فوق‌العاده آماده‌ای در اختیار دارند. این بهترین دوران ورزشی حامد لک و رشید مظاهری است و بسیار بعید به‌نظر می‌رسد گل مفت بخورند. در نتیجه اگر منظورمان از جذاب شدن مسابقه پرگل بودن آن است، رشید و حامد سد محکمی جلوی این احتمال هستند. تصور کنید دروازه‌بان‌هایی که هر کدام تا اینجای فصل فقط ۲ گل خورده‌اند، قرار باشد روز داربی سخاوتمند شوند. کمی دور از ذهن است.

دلیل دوم: نقاط ضعف و قوت پرسپولیس و استقلال دقیقا با هم تقارن پیدا کرده است. استقلال خط حمله بسیار خوبی دارد، اما در نقطه مقابل پرسپولیس هم صاحب بهترین خط دفاعی لیگ است. شاید شیخ دیاباته، قائدی و ارسلان مطهری مقابل سایر تیم‌ها ویرانگر باشند، اما دشوار است که در برابر سد دفاعی پرسپولیس همانقدر نفوذ داشته باشند. از سدی صحبت می‌کنیم که در عقب از جلال حسینی و حسین کنعانی‌زادگان تشکیل شده و جلوتر هم توسط نوراللهی، کامیابی‌نیا و میلاد سرلک حمایت می‌شود. در مقابل، اما خط دفاعی استقلال آسان‌گیر است و زیاد موقعیت گل می‌دهد، اما خط آتش پرسپولیس در این فصل قدردان چنین فرصت‌هایی نیست. همه به سپاهان گل زدند و رفتند، اما پرسپولیس مقابل این تیم حتی صاحب موقعیت گل هم نشد.

دلیل سوم: شاید پس ذهن مربیان هر ۲ تیم این انگاره وجود داشته باشد که یک امتیاز هم بد نیست. به هر حال پرسپولیس حسابی گرفتار است و هنوز با فولاد، تراکتور و گل‌گهر بازی نکرده، استقلال هم از صدرنشینی لذت می‌برد و می‌داند درصورت عبور سلامت از کنار پرسپولیس، فرصت لازم برای پیمودن ادامه این مسیر را خواهد داشت. وسوسه «نباختن» همزاد ابدی همه مربیان حاضر در داربی تهران است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *